E
Skrivet av: Gäst

Badrummet på övre plan verkar sakna vägg och dörr?? Hur mysigt är det att man kan se från bottenplan upp till badrummet, där vill väl dom flesta kunna stänga om sig iaf, eller?? I min värld måste ett hus kunna fungera att bo och leva i för att kunna upplevas som vackert, och detta huset fungerar inte. Arkitekterna har tydligen haft som mål att rita nåt som sticker ut, och det har dom lyckats med, men mer är det inte.

E

Kul att läsa alla olika inslag. En del gillar och en del hatar. För de som inte är så insatta, så finns det och har funnits länge en debatt om ärlighet inom arkitekturen. Att på 2010-talet bygga något som ser ut att vara 100 år äldre skulle kunna betraktas som att ljuga. Tänk om bilindustrin skulle börja bygga T-fordar igen :-) Hurvida huset är snyggt eller inte är en smaksak men precis som med viner krävs det träning för att identifiera något bra när man stöter på det. Efter att ha ägnat mig åt arkitektur sedan -88 måste jag säga att det är härligt uppfriskande att se detta "infill". En stor eloge till de som vågat sticka ut hakan. Gäller stadsarkitekten och byggnadsnämnden. Att arkitekterna ritat detta är inte så märkvärdigt (detta är precis vad vi alla ritar när vi får fria händer), det märkvärdiga är att det blivit byggt. Även beställaren skall väl ha ett erkännande som vågat satsa på denna byggnad, säkert väl medveten om vilka reaktioner det skulle komma att väcka. Kanske kan kommande generationer arkitektstudenter slippa resa till Danmark för att se bra arkitektur och kreativitet om vi vågar fortsätta så här i Sverige! Hoppas på fler projekt i denna anda!!!
/Arkitektsmurf

E

Snyggt...INTE! Måste krävas enorm arkitektkunskap...INTE! Men visst, många verkar ju nuförtiden vilja bo i fyrkantiga icke charmiga skokartonger. Det räcker att titta på ett avsnitt av Downton Abbey för att inse att detta är ett sådant nedsving i modern tid i okunskap av gammal charm. Tipsar arkitekten om att det blir passande med foder och socklar i plast, beslag och inredning från något stort känt varuhus. Lycka till! /Inte Arkitektsmurf

E

"Måste ha viss likhet i arkitekturen", "bla, bla, övrig bebyggelse", "bör jämnas med marken", "skadar stadens turistnäring"... Trams!

Helt rätt att bygga ett sådant hus på en sådan plats, bra för utvecklingen. Varför bygga som alla andra? Bygg för framtiden. Kom ihåg, inget varar för evigt!

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
E

"Vad beträffar kommunen som beviljat bygglov så ska de ha en eloge." Knappast att dom skall ha en eloge, man måste helt klart värna miljön och inte "förstöra" för dom som redan bor i ett område. Bakåtsträvande... ??!! Knappast.. Om frammåtsträvande är synonymt med fult vad finns det då för orsak att sträva "frammåt" Sånt här borde vara förbjudet.. Om det är möjligt kan man alltid "köpa" ett bygglov och då är det dom med kappital som får sin vilja igenom... Det borde vara spöstraff på sånt här..

E

vågat smakfullt och elegant

kåre wahlberg

E

FANTASTISKT En vit dröm inklämd på ett underbart sätt.

E

Det var det mest burleska jag någonsin skådat! Säkert en arkitekt som vill skapa sig ett namn! Att få detta godkänt av Byggnadsnämnden måste vara en prestation eller kompisskap!!
Detta akvarium fördärvar hela miljön för de omkringboende!
Riv skiten och placera detta missfoster där det hör hemma!
J.Hundt

E

Det ser ju ut som en pappmodell!
Jag skulle ha blivit ledsen om jag hade bott i något av husen bredvid.

E

Fy fan så fult. Synd på de fina husen intill. Associationer till mentalsjukhus. Synd att ingen lyckades stoopa eländet. Vill alla bo i tittskåp numera?

E

Kunde inte sagt det bättre. Upprörande!

E

Fantastiskt!! Jag blev så glad att någon i Sverige, landet lagom, vågar rita ett så annorlunda hus och att man dessutom fått bygga det! Kanske det finns hopp om att man även i detta land vågar ta ut svängarna ordentligt även framöver.
Anonym

E

Vad glad jag blev av denna arkitektur och fantastiska lösning på en smal och liten tomt mitt ibland de gamla Det visar på en framtid i glädjens och nytänkandets tecken En stor eloge till beställare, byggnadsnämnd och utförare !!! Önskar vi haft en sådan nämnd i vår stad !

E

Klockren byggnad... om den inte stått där den står. Visa lite respekt för omgivningen kanske? Jag gillar hela bygget, men flytta det till en egen tomt, eller till en miljö där det inte står ut som det gör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.