Har de några bevis för att abonemmangent är använt? Inte för att jag tror att det spelar roll men kunde vara roligt att veta.

Tror Telia har svårt att driva detta, speciellt om abonemanget är oanvänt i 18 år.

/N
 
Du kan troligen hävda att du inte har tagit del av fordran under dessa typ 16 år och därav har fordran preskriberats. Detta förutsätter att Finsk konsumentlag är likställd svensk lag. Jag misstänker att i alla fall att det inte räcker att skicka påminnelser till adress som du ej är skriven på för att fordran skal gälla utan den preskriberas efter 3 år från det att du lämnade adressen.
 
harry73
Har du i alla fall nu sagt upp abonnemanget, så att du inte får fler krav?

Har du på något sett kontrollerat att abonnemanget sas upp för 16 år sen? Fick du bekräftelse per post, eller slutade simkortet fungera?
 
Fast har man aktivt sagt upp abonnemanget nu så kan man ju nästan säga att man erkänner att man inte gjort det tidigare ?
 
harry73 harry73 skrev:
Har du i alla fall nu sagt upp abonnemanget, så att du inte får fler krav?

Har du på något sett kontrollerat att abonnemanget sas upp för 16 år sen? Fick du bekräftelse per post, eller slutade simkortet fungera?
Jag skulle inte skickat in en ny uppsägning då den kan tolkas som att man inte gjort det förra gången.

/N
 
harry73 harry73 skrev:
Har du i alla fall nu sagt upp abonnemanget, så att du inte får fler krav?
Det kan tolkas som att han godkänner att han inte sa upp abonnemanget för 16 år sen
 
harry73
Det beror helt på formuleringen

Man kan ju skriva att man sa upp avtalet för 16 år sen och att man nyligen fick kännedom om att abonnemanget trots uppsägning fortfarande är aktivt, och att man därför vill att abonnemanget avslutas per direkt och att de obetalda fakturor för perioden efter uppsägningen (för 16 år sen) bestrides.
 
Redigerat:
B Broken arrow skrev:
Företag har andra regler, vet inte hur det är i finland.

Men i Sverige måste företag spara dokument i 10 år minst.
7 år är det och gäller underlag för bokföringen.

Några regler för att spara uppsägningar från kunder finns tex inte. Snarare att man inte får lagra information om en gammal kund med gdpr idag.
 
K Kane skrev:
I Sverige är det 3 år på konsumentfordringar.
Ja om inte preskriptions brytande åtgärd görs t.ex skicka påminelse.

Sålänge påminnelser skickas ut så preskriberas inte fordringen.
 
Filip94 Filip94 skrev:
Ja om inte preskriptions brytande åtgärd görs t.ex skicka påminelse.

Sålänge påminnelser skickas ut så preskriberas inte fordringen.
Rimligtvis borde i så fall påminnelsen skickas till rätt address. De har ju tom skickat det till fel address i fel land!

/N
 
Vilket telefonnummer hävdar dom att det gäller, står det ett helt annat nummer så kanske dom fakturerar fel kund?
Det vore intressant som någon frågade tidigare, hur sa du upp abonnemanget?
 
nino nino skrev:
Hur sa du upp abonnemanget?
Ärligt talat minns jag inte till 100%, men jag avslutade alla abonnemang och antagligen via e-post...
 
anders07 anders07 skrev:
Ärligt talat minns jag inte till 100%, men jag avslutade alla abonnemang och antagligen via e-post...
Har du kvar mailkontot som du i såfall mailade ifrån?
 
A Andy78 skrev:
Har du kvar mailkontot som du i såfall mailade ifrån?
Nej, jag har bytt mailleverantör flera gånger sedan dess och kommer inte ens ihåg vem som jag hade i Finland... :o
 
Slogs inte Telia och Sonera ihop efter att du sagt upp abonnemanget?
I så fall så kan det vara så att det har blivit något fel i deras system i samband med att någon tog över ditt gamla nummer.
Kontrollera vad det står för nummer specifikt på fakturorna, begär även specar på samtal som ringts.

Vet inte om du vinner något på att begära att du vill veta hur dessa fakturor har betalats, via bankonto autogiro eller liknande kanske det går att spåra till en person och annan adress?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.