18 022 läst ·
65 svar
18k läst
65 svar
Inkassokrav efter 16 år...
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Du kan troligen hävda att du inte har tagit del av fordran under dessa typ 16 år och därav har fordran preskriberats. Detta förutsätter att Finsk konsumentlag är likställd svensk lag. Jag misstänker att i alla fall att det inte räcker att skicka påminnelser till adress som du ej är skriven på för att fordran skal gälla utan den preskriberas efter 3 år från det att du lämnade adressen.
Har du i alla fall nu sagt upp abonnemanget, så att du inte får fler krav?
Har du på något sett kontrollerat att abonnemanget sas upp för 16 år sen? Fick du bekräftelse per post, eller slutade simkortet fungera?
Har du på något sett kontrollerat att abonnemanget sas upp för 16 år sen? Fick du bekräftelse per post, eller slutade simkortet fungera?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Fast har man aktivt sagt upp abonnemanget nu så kan man ju nästan säga att man erkänner att man inte gjort det tidigare ?
Jag skulle inte skickat in en ny uppsägning då den kan tolkas som att man inte gjort det förra gången.harry73 skrev:
/N
Det beror helt på formuleringen
Man kan ju skriva att man sa upp avtalet för 16 år sen och att man nyligen fick kännedom om att abonnemanget trots uppsägning fortfarande är aktivt, och att man därför vill att abonnemanget avslutas per direkt och att de obetalda fakturor för perioden efter uppsägningen (för 16 år sen) bestrides.
Man kan ju skriva att man sa upp avtalet för 16 år sen och att man nyligen fick kännedom om att abonnemanget trots uppsägning fortfarande är aktivt, och att man därför vill att abonnemanget avslutas per direkt och att de obetalda fakturor för perioden efter uppsägningen (för 16 år sen) bestrides.
Redigerat:
7 år är det och gäller underlag för bokföringen.B Broken arrow skrev:
Några regler för att spara uppsägningar från kunder finns tex inte. Snarare att man inte får lagra information om en gammal kund med gdpr idag.
Slogs inte Telia och Sonera ihop efter att du sagt upp abonnemanget?
I så fall så kan det vara så att det har blivit något fel i deras system i samband med att någon tog över ditt gamla nummer.
Kontrollera vad det står för nummer specifikt på fakturorna, begär även specar på samtal som ringts.
Vet inte om du vinner något på att begära att du vill veta hur dessa fakturor har betalats, via bankonto autogiro eller liknande kanske det går att spåra till en person och annan adress?
I så fall så kan det vara så att det har blivit något fel i deras system i samband med att någon tog över ditt gamla nummer.
Kontrollera vad det står för nummer specifikt på fakturorna, begär även specar på samtal som ringts.
Vet inte om du vinner något på att begära att du vill veta hur dessa fakturor har betalats, via bankonto autogiro eller liknande kanske det går att spåra till en person och annan adress?