Vem sparar bevis på uppsägning av abonnemang i 15 år? Jag kan svara mig själv, INGEN !
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Jag och pappa är väl ungefär de ända som arkiverar papper på det viset.... det var praktiskt att kunna plocka fram hela mappen med 15 års kontoutdrag och lägga fram som bevis när en viss arbetsgivares advokat hade berättat för domaren att lönen var betalad.......

Hur som helst så gör du alldeles rätt i att bestrida och vägra.
I finländsk domstol är det Telia och deras drängar som måste bevisa att du är skyldig dem pengar. De vägrar att visa dig något bevis....... det luktar skunk..... det ser ut som en skunk...... det låter som en skunk.....
 
Jag brukar också spara just skriftliga uppsägningar,avtal och vissa fakturor tex betalda hyror.
Men nu har jag allt på e-faktura så en pärm kan innehålla papper för 4-5 år.
 
Har du kollat med oepratören om abbonemanget löper på?
I så fall kanske du kan få kopior på specar och se om det ringts några nummer eller bara fakturerats månadsavgift, fast om du gör det så kanske det är samma sak som att erkänna fakturan?
Där vet jag inte hur det ligger till juridiskt.
 
Förresten
Jag tycker att du skall ta kontakt med Vasabladet eller Österbottens Tidning eller Sydösterbotten eller Hufvudstadsbladet eller någon annan finlandssvensk tidning och be dem skriva om det här.
Dels skulle det sätta litet press på Telia&Sergel och dels ligger det ju i allmänhetens intresse att få veta vad de håller på med för skumraskaffärer.
 
  • Gilla
anha1 och 2 till
  • Laddar…
Jaha, dags för lite uppdatering då... Idag kom ett brev med nytt krav samt kopior på fakturor och avtal (från 1996) som jag skrivit under...
Fakturorna som är markerade som betalda är för att dessa är avskrivna av Telia och inte betalda "på riktigt"...

Alla fakturor de skickat nu som är obetalda (var tredje månad sedan 2001) är med mitt namn och min gamla adress i Finland.
De kräver nu än en gång att jag bevisar att jag sagt upp avtalet.

Det hela känns ju väldigt konstigt, de har alltså inte fått betalat på en enda faktura på över 18 år och nu mitt i allt så kräver de betalt för tre år bakåt inklusive då inkassoavgifter och ränta.
Jag förstår att detta är Sergel som vill driva in pengar och att Telia redan "fått sitt" från Sergel... :worried:

Med denna logik kunde ju vilket bolag som helst komma efter ett antal år och kräva att jag bevisar att jag sagt upp ett abonnemang för 18 år sedan annars är det bara att betala för tre år tillbaka... :mad:
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
Vet inget om Finland, men tror att det troligen är dags att rådfråga en jurist. Allt verkar ju helt snurrigt!
Alternstivet är ju att bli rättshaverist och " go all in" , d.v.s. snoka reda på samtliga styrelsemedlemmers gamla avtal ( hyra, telefon, föreningar, tidningar m.m.) och förmå de företagen att skicka krav på att visa upp att uppsägningen är ok - eller att betala respektive avgifter för de 3 senaste åren.
 
Redigerat:
Hur sa du upp abonnemanget?
 
Kontakta tidningarna och hoppas på support. Skulle detta hålla i domstol så har vi fått en amerikansk situation i norden och det är väl inteså vi vill ha det? Du skall alltså för all framtid spara uppsägningar? Det blir ju konsekvensen. I stället för att driva in fordringar satsar man alltså nu på att folk inte sparar uppsägning och bekräftelse. Jag tror det räcker med tidningarna för att Sergel skall backa.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Tycker ju att avtal automatiskt bör sägas upp om man inte betalar..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Vem sparar bevis på uppsägning av abonnemang i 15 år? Jag kan svara mig själv, INGEN !
Företag har andra regler, vet inte hur det är i finland.

Men i Sverige måste företag spara dokument i 10 år minst.
 
H
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tycker ju att avtal automatiskt bör sägas upp om man inte betalar..
Ja så är det vid tex elavtal. Då slår leverantören av elen till fastigheten tills det är betalt.
 
H H-Thomasson skrev:
Ja så är det vid tex elavtal. Då slår leverantören av elen till fastigheten tills det är betalt.
Ja fast det är ju en sak. Avtalet är inte uppsagt för det.............
 
S Stefan1972 skrev:
Ja fast det är ju en sak. Avtalet är inte uppsagt för det.............
Fast man behöver rimligtvis inte betala för den period då elen är avstängd heller...
 
Nä men man får ju göra skillnad på avtalslängd och uppsägningar och löpande förbrukningskostnader.
Ett företag kan ju om de vill ha avtal som rullar på i det oändliga så länge de inte sägs upp.
Vad som hänt i ts fall kan man ju undra förstås men man bör ju undersöka hur avtalet normalt bör sägas upp och vad ts själv har gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.