Vi har ett eluttag som blivit inkaklat. Konsekvensen är att uttaget sitter för långt in och att vissa kontakter vill inte sitta kvar.

Hur kan man lösa detta?

• kontakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kontakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska inte metall plattan som sitter skruvad i dosan som ligger bakom mosaiken monteras EFTER man kaklat?
Jag är ingen elektriker men vågar nog säga, gör om gör rätt.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Knacka bort de plattorna som är delade och försök få ut uttaget. metallringen ska ligga utanför väggen.

Stäng av säkringen till den aktuella gruppen.
Köp en drös med distansringar för apparatdosa och ett par långa dosskruv. När ni fått ut uttaget så monterar ni dosringarna och i med de nya längre dosskruven och skruvar fast uttaget igen.

Det kanske sitter en nyare dosa med justerbar ring. Finns det och den går att få ändå ut kant i kant med väggen så behöver ni inte köpa distansringar eller längre dosskruvar.

Evt glipor som isf syns mellan frontpanelen och mosaiken får ni lägga till lite fix.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Ska inte metall plattan som sitter skruvad i dosan som ligger bakom mosaiken monteras EFTER man kaklat?
Jo, det är precis det som är fel.

-=fullmoon=- skrev:
Knacka bort de plattorna som är delade och försök få ut uttaget.
Verkar vara enda sättet. Tur att jag hittat några gamla mosaik-bitar ifall någon behöver bytas ut.

Jag skulle nog ha tagit en dremel och filat bort de delarna av mosaiken som ligger över dosan och frilagt den. Då bör det ju bli minimal risk att det blir glipor.

Jag skulle "klippt" sönder uttaget och satt dit ett nytt utanpå kaklet, skulle det bli trångt så skulle jag knacka bort kaklet där det behövs.

• Gilla
el_richard och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.