6 403 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Inget våtrumsintyg
Hej!
Vi är spekulanter på ett hus (byggt 1939) som har en ganska stort badrum på andra våning med intilliggande bastu. I badrummet finns bubbelbad, dubbelhandfat, toalett och dusch. Kakel på väggar och klinker på golvet.
Badrummet renoverades 1999 och enligt mäklaren gjordes det av "proffs" från en kakelfirma i trakten. Dock var det till "kompispris" (alltså svart) och det finns därmed inget våtrumsintyg på att det är gjort enligt gällande normer (1999års BKR). Firman kan ju inte lämna intyg på ett arbete som de inte utfört.
Vi har inte anledning att misstänka fuktproblem men är lite oroliga för vad som skulle kunna hända.
Om det skulle uppstå läckage är ju försäkringsbolaget vår enda motpart. Firman tar ju inget ansvar.
Försäkringsbolaget kontrollerar väl om det är fackmannamässigt utfört men om det läckt så är det ju per definition inte det. Eller spelar åldern in här? Om det inte läckt på över 10år borde man väl kunna anta att jobbet utförts korrekt?
Någon som har erfarenhet av hur försäkringsbolagen brukar resonera i sådana här fall?
Mvh/Nicklas
Vi är spekulanter på ett hus (byggt 1939) som har en ganska stort badrum på andra våning med intilliggande bastu. I badrummet finns bubbelbad, dubbelhandfat, toalett och dusch. Kakel på väggar och klinker på golvet.
Badrummet renoverades 1999 och enligt mäklaren gjordes det av "proffs" från en kakelfirma i trakten. Dock var det till "kompispris" (alltså svart) och det finns därmed inget våtrumsintyg på att det är gjort enligt gällande normer (1999års BKR). Firman kan ju inte lämna intyg på ett arbete som de inte utfört.
Vi har inte anledning att misstänka fuktproblem men är lite oroliga för vad som skulle kunna hända.
Om det skulle uppstå läckage är ju försäkringsbolaget vår enda motpart. Firman tar ju inget ansvar.
Försäkringsbolaget kontrollerar väl om det är fackmannamässigt utfört men om det läckt så är det ju per definition inte det. Eller spelar åldern in här? Om det inte läckt på över 10år borde man väl kunna anta att jobbet utförts korrekt?
Någon som har erfarenhet av hur försäkringsbolagen brukar resonera i sådana här fall?
Mvh/Nicklas
Det är alltså 12 år gammalt? Vilket ansvar väntar du dig att byggaren tar efter 12 år?
Det är snart 13 år gammalt och jag skulle inte bry mig det minsta om några intyg eller så. Har det fungerat tills nu är det bara köra på tills det är dags att renovera vilket inte borde vara så långt bort...
Nej, menar inte att byggaren skulle ta något ansvar efter så lång tid. Det var mer att jag väntar mig att försäkringsbolaget kanske ersätter mer om de vet om att det gjorts efter de normer som gällde då det byggdes.HenrikHuslöse skrev:
Tackar för svar! Huset ska besiktigas och jag hoppas att ev. felaktigheter i badrummet upptäcks vid denna.
Vad ersätter egentligen försäkringsbolaget om ett läckage skulle uppstå? Ingenting i badrummet eftersom det är gammalt? Följdskador tex. i bjälklag?
Mvh/Nicklas
Det hittades fukt runt golvbrunnen i vårt badrum, badrummet var sannolikt renoverat nån gång sent åtti/tidigt 90 tal(plastmatta/plastvägg) Försäkringsbolaget rev hela badrummet bytte de delar av golvet som var fuktskadadt, golvbrunnen byttes ut mot en i plast och hela badrummet byggdes upp igen med den gamla inredningen
Vi fick stå för kostnaden för plastmattan då denna inte hade något värde längre och bytet av själva golvbrunn, då som jag förstog det, så täcker försäkringen bara följderna av felet, inte själva felet, i detta fall golvbrunnen.
Vi fick stå för kostnaden för plastmattan då denna inte hade något värde längre och bytet av själva golvbrunn, då som jag förstog det, så täcker försäkringen bara följderna av felet, inte själva felet, i detta fall golvbrunnen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Tips! Glöm för sjutton inte att anlita en elfirma för en elbesiktning också. En vanlig byggnadsbesiktning omfattar vanligtvis inte el.Svanteson skrev:
http://www.kopa-hus.se/elbesiktning.html
EIO Eltest är ett lämpligt test.
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västmanlands län
· 125 inlägg
13 år ? badrummet lever på lånad tid, det är nog dags att renovera det snarast. Har ingen vattenskada inträffat än , så är det säkert "tillräckligt bra" gjort, men jag skulle som sagt budgetera för att få det omgjort.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det är lite överdrivet att döma ut ett badrum bara för att det är 10-15 år gammalt. Ofta så vill man renovera då ändå för att få något lite fräschare osv. Samt att man under den tiden kanske måste räkna med att någon blandare behöver bytas eller få ny packningsbox osv.
Men tätskikt som är korrekt utförda håller normalt mycket längre än så.
Men tätskikt som är korrekt utförda håller normalt mycket längre än så.
Javisst håller ett badrum mycket längre än 15 år. Jag bodde runt -99 i en hyreslägenhet från -38 med original badrum. Då hade alltså vattenledningar, kakel, golvbrunn och elen 60 år på nacken! Ja, det var otrevligt, luktade illa och beboddes av hundratals silverfiskar som flydde när man tände ljuset. Men det fungerade...
Klicka här för att svara