7 689 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Inget varmvatten pelletsbrännare
Hur hjälper man den? Jag snurrade den fram och tillbaka men det hjälpte inte
Man snurrar igpng den. Gick det tungt att vrida på den? Eller snurrar den lätt?
Den snurrar lätt
Men kan jag byta hela den blåa pumpen?
Det låter dom sagt som ett elektriskt fel. Hur verifierade du att du har spänning fram? Finns det någon hastighets insällning?
Jag tror det I alla fall
Men jag har ringt en elektriker som kommer på måndag
Det sista vet jag inte riktigt vad du menar
Men jag har ringt en elektriker som kommer på måndag
Det sista vet jag inte riktigt vad du menar
Du vet med andra ord inte.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna apparat kallas tappvarmvattenautomat, förkortat TVA.
1 cirkulationspump a) luftningsskruv
2 primärkretsen a) varma sidan b) kalla sidan. Pilarna visar flödet från pannan rött, tillbaka till pannan blått
3 sekundärkretsen a) varma sidan b) kalla sidan. Pilarna visar flödet från kallvatten till tappvarmvatten.
4 flödesvakt, en strömbrytare som startar pumpen när du vrider på varmvattenkranen.
5 värmeväxlaren, en plattvärmeväxlare där värmen från pannans vatten förs över till tappvarmvattnet.
6 smutsfilter, en sil som hindrar att skräp kommer in i värmeväxlaren.
Fel som kan uppstå, enklast och troligast först:
I) luft i systemet så att pumpen inte kan pumpa runt. Luften sitter då fast i en bubbla på någon hög punkt på primärkretsen, kanske uppströms (ovan) pumpen 1 eller i själva pumpen. Åtgärd: lufta, dvs släpp ut luften vid närmaste högt sittande ventil eller koppling eller luftningsskruven på pumpen.
II) smutsfilter vid 6 har satt igen. Åtgärd: rengör filtret. Stäng först av kallvattnet. Skruva av locket vid 6 och skölj av silen.
III) kärvande pump. Kolla om pumpen snurrar, du ser impellern när du skruvat bort luftningsskruven. Åtgärd: om den inte snurrar, hjälp den igång med en pinne eller nåt.
IV) kärvande flödesvakt. Åtgärd: knacka försiktigt på rören ovan o nedan flödesvakten.
V) elfel, pumpen eller flödesvakten får ingen ström eller är elektriskt defekt. Åtgärd: Kolla strömbrytare och säkringar.
VI) värmeväxlarens kanaler har satt igen av slam. Åtgärd: ta loss och spola rent.
Det är nog troligare att en rörmokare kan hjälpa dig än en elektriker, åtm tills du är säker på att det verkligen är ett elfel.
TVAn ser ut att vara kopplad i riktningen som skissen visar, eftersom smutsfiltret sitter där det sitter (inte helt uteslutet att den är kopplad på andra hållet). När den funkar är rören varma vid de röda pilarna o kalla vid de blå.
Klicka här för att svara