16 861 läst ·
18 svar
17k läst
18 svar
Inget varmvatten och säkring löser ut på min bergvärmepump Nibe Fighter 1215 (10kW)
Så, i fredags var serviceteknikern här och fixade till bergvärmepumpen. Felet visade sig vara en kontaktor (den nedre närmast kompressorn) som inte släppte som den skulle. När han bankade till med en skruvmejsel så släppte kontaktorn och då fungerade allt. Dock bytte han ut kontaktorn till en ny. Snabbfixat och jag har lärt mig var kontaktorn sitter. Viktigast av allt: varmvatten och värme i huset 
skönt det är löst!
ungefär vad man trodde, trots man är amatör... å ja vet inte heller hur den ser ut
ungefär vad man trodde, trots man är amatör... å ja vet inte heller hur den ser ut
Hej,G goldfish1977 skrev:Så, i fredags var serviceteknikern här och fixade till bergvärmepumpen. Felet visade sig vara en kontaktor (den nedre närmast kompressorn) som inte släppte som den skulle. När han bankade till med en skruvmejsel så släppte kontaktorn och då fungerade allt. Dock bytte han ut kontaktorn till en ny. Snabbfixat och jag har lärt mig var kontaktorn sitter. Viktigast av allt: varmvatten och värme i huset![]()
Har fått liknande problem nu när kylan slagit till nattetid. Kan du beskriva eller lägga upp ett foto på var denna kontaktor finns så jag kan ta en titt?
I mitt fall funderar jag dock på om det skulle vara värt att ändra effektläge från D till C, då läge D (max eltillsats 9kW) vill dra L1: 15,8A, L2: 13A, L3: 13A. Säkring 20A, samma som husets huvudsäkring, så om jag går ner till C så drar den 11,5/8,3/8,3A
Klicka här för att svara