16 861 läst ·
18 svar
17k läst
18 svar
Inget varmvatten och säkring löser ut på min bergvärmepump Nibe Fighter 1215 (10kW)
Jag har en Nibe Fighter 1215 (10 kW) bergvärmepump som inte alls fungerar just nu. För ca 1 år sedan gick min cirkulationspump sönder. Den byttes ut och allt har fungerat utan några larm fram tills idag.
Jag tog en dusch och varmvattnet uteblev. Det här är fakta som jag har kring problemet:
1) När jag kikade på bergvärmepumpen så stod det HP/MS-larm.
2) När jag stängde av bergvärmepumpen och efter en stund slog på igen så smällde en säkring (av tre) direkt. Displayen lös tills dess att kompressorn skulle dra igång. Då slocknade displayen. När jag stängde av och försökte sätta igång igen så går det inte (eftersom ena säkringen är sönder)
3) Jag bytte säkring och försökte igen, med samma resultat som 2, dvs säkringen gick och när kompressorn skulle dra igång så slocknade hela bergvärmepumpen.
Säkringen som löser ut är 16A/500.
Just nu har har jag helt och hållet stängt av bergvärmepumpen. Några idéer om vad som kan vara fel? Eftersom en säkring gått borde det väl vara någon sorts kortslutning i bergvärmepumpen? Jag tänker ringa en servicefirma på måndag, men har ni några idéer på vad jag ev. kan titta på och ge som info till bergvärmefirman så är det uppskattat.
Jag tog en dusch och varmvattnet uteblev. Det här är fakta som jag har kring problemet:
1) När jag kikade på bergvärmepumpen så stod det HP/MS-larm.
2) När jag stängde av bergvärmepumpen och efter en stund slog på igen så smällde en säkring (av tre) direkt. Displayen lös tills dess att kompressorn skulle dra igång. Då slocknade displayen. När jag stängde av och försökte sätta igång igen så går det inte (eftersom ena säkringen är sönder)
3) Jag bytte säkring och försökte igen, med samma resultat som 2, dvs säkringen gick och när kompressorn skulle dra igång så slocknade hela bergvärmepumpen.
Säkringen som löser ut är 16A/500.
Just nu har har jag helt och hållet stängt av bergvärmepumpen. Några idéer om vad som kan vara fel? Eftersom en säkring gått borde det väl vara någon sorts kortslutning i bergvärmepumpen? Jag tänker ringa en servicefirma på måndag, men har ni några idéer på vad jag ev. kan titta på och ge som info till bergvärmefirman så är det uppskattat.
Redigerat:
Tack för svar, men vad är det du menar när du skriver "fel på bergvärmen".huggan skrev:
Det ska gå att ställa över den i enbart eldrift. Så kompressorn inte används över huvudtaget. Testa det och se om det blir någon skillnad. På så viss bör man ju kunna utesluta eller härleda felet till kompressorn.
Om säkringen löser när kompressorn startar så tyder det på fel i kompressor, kontaktor eller mjukstart. Troligen finns ej mjukstart på din pump. Gör som quick skrev. Slå över till enbart eldrift och se om det funkar då
Tack för tips! På Nibe Fighter 1215 finns något som heter reservläge. Enligt manualen kan man köra på elpatron endast för att få värme i huset, dock ej varmvatten.
Jag testade detta läge och då löste säkringen INTE ut!
Så det lutar åt kompressor och kontaktor. Om man det är så att man måste installera en ny kompressor, kan man då även installera mjukstart eller är det något som finns på nya kompressorer?
Jag testade detta läge och då löste säkringen INTE ut!
Så det lutar åt kompressor och kontaktor. Om man det är så att man måste installera en ny kompressor, kan man då även installera mjukstart eller är det något som finns på nya kompressorer?
vet inte om det är lönt att byta kompressor då det typ är dyraste kostnaden på en pump, hur gammal är din pump?
är du lite händig? isåfall tycker jag nästan du ska leta upp ett specifikt värmepumpsforum som finns på nätet, vet inte om man får länka, men gör det ändå, http://www.varmepumpsforum.com/
här skriver du samma sak i nibes avdelning och hoppas på snabba svar. troligen har fler haft samma problem som dig, och vet lösningen. och troligen snabba svar från värmepumpsnördar
är du lite händig? isåfall tycker jag nästan du ska leta upp ett specifikt värmepumpsforum som finns på nätet, vet inte om man får länka, men gör det ändå, http://www.varmepumpsforum.com/
här skriver du samma sak i nibes avdelning och hoppas på snabba svar. troligen har fler haft samma problem som dig, och vet lösningen. och troligen snabba svar från värmepumpsnördar
Nej, jag kan nog inte räknas in i skaran händig när det kommer till bergvärmepumpar.camaro1969 skrev:vet inte om det är lönt att byta kompressor då det typ är dyraste kostnaden på en pump, hur gammal är din pump?
är du lite händig? isåfall tycker jag nästan du ska leta upp ett specifikt värmepumpsforum som finns på nätet, vet inte om man får länka, men gör det ändå, [länk]
här skriver du samma sak i nibes avdelning och hoppas på snabba svar. troligen har fler haft samma problem som dig, och vet lösningen. och troligen snabba svar från värmepumpsnördar![]()
Jag har en bra försäkring som täcker kostnaden för reparation osv. Så med den i räknat tror jag fortfarande att det kan vara värt med reparation. Att köpa ny pump kostar ju en del + rörarbete som tillkommer. Men du får gärna utveckla vad du tänker/skulle gjort. Pumpen är installerad 2003 eller 2004. Förra året byttes cirkulationspump på varma sidan.
Jag är tacksam för tips jag fått. På det andra forumet har jag fått liknande tips.
Återkommer med orsak till fel.
om du är lite händig, typ kan skruva ihop en ikeamöbel kan du säkerligen följa råd&tips du får på forumen.goldfish1977 skrev:Nej, jag kan nog inte räknas in i skaran händig när det kommer till bergvärmepumpar.
Jag har en bra försäkring som täcker kostnaden för reparation osv. Så med den i räknat tror jag fortfarande att det kan vara värt med reparation. Att köpa ny pump kostar ju en del + rörarbete som tillkommer. Men du får gärna utveckla vad du tänker/skulle gjort. Pumpen är installerad 2003 eller 2004. Förra året byttes cirkulationspump på varma sidan.
Jag är tacksam för tips jag fått. På det andra forumet har jag fått liknande tips.
Återkommer med orsak till fel.
bra du skrivit i det andra forumet med, lixom mer nördar där
jag tänker mig att det blivit beläggning på nån kontaktor eller så, att man ska göra rent. men har egentligen ingen aning utan skulle själv ta in tips från forumrävarna som hållit på länge.
har du en försäkring som täcker stora delar så kan det ju vara lönt, men vad har du för försäkring som räcker mer än 10 år?
Jag fick mer tid efter jobbet idag och hittade inställningen där man kan ställa om till elpannedrift. Säkringen smällde ändå, dock värmer pannan ändå upp vattnet. Då har man iaf lärt sig hur man ställer om i menyerna till elpannedrift.
På fredag kommer iaf serviceteknikern...
På fredag kommer iaf serviceteknikern...
Går säkringen när kontaktorn smäller till eller går säkringen INNAN kontaktorn slår till? Om "du" har tur (spelar iofs ingen större roll om du har en försäkring) så är det köldbärarpumpen som är kass och drar säkringar. Eftersom Kb-pumpen sätter igång lite innan kompressorn så borde man kunna märka om säkringen går när pumpen smäller till (=kontaktorn drar) eller om säkringen går utan att de drar.
Jag skulle nog säga att säkringen går när pumpen smäller till (strax efter att jag slagit på bergvärmepumpen). Dvs säkringen går inte direkt när jag slår på strömbrytaren, utan kanske 1 sekund efter att jag slagit till strömbrytaren. Sen om det är kontaktorn som låter eller vad kan jag inte säga tyvärr.
Låter som en av kontaktoranslutningarna (eller mjukstarten om den har det) har svetsat fast, för kompressorn skall inte gå igång när du slår på VPn. Det är förhoppningsvis bara att byta kontaktor eller mjukstart. Blir billigt om skydden fungerat och räddat kompressorn.
Värmepumpen slocknade efter en stund, så nu får den vara avstängd till på fredag.