Jag håller med om att det är osannolikt. Trots det så har jag råkat ut för det. Orsaken var att beredaren hade gått torr pga elektrikerns klantighet. Som jag förstår så lossnade då flagor från värmepatronen och täppte till hålet, upptäcktes när jag rensade. Utloppet var alltså riktat rakt neråt.

Jag trodde ju att det bara var att byta beredare men den blev bara effektivare efter att ha gått torr i 2-3 dygn. Jag antar att det finns ett överhettningsskydd som bröt då och då.

Men egentligen så tror jag också på en ispropp.

Hej Allihop!

Tack för alla svar som alla har varit väldigt stödjande!
Att få råd av andra betyder väldigt mycket när man har det kämpigt!
Guld värt!

Det visade sig att det var en isprop i vattenledningen in till vattenberdaren.
Där låg röret närmast mark och närmast vägg.
Jag värmde upp det med en värmepistol och det släppte ganska snabbt.
Då det släppte rasslade det till då isen for iväg genom beredaren (jag hade kranarna i huset öppna).

Återigen tusen tack för all hjälp!

Ps ja man måste nog vara försiktig då man värmer. Jag avlägsnade all gullfiber och isolering runt om röret innan. Men jag kan verkligen tänka mig att det kan ta fyr om man har otur.

Mvh
Fredrik

P
Låter som mitt fenomen för ett par veckor sedan, jag vet inte vad som kan ha hänt heller! Men kallvatten hade jag delvis på badrummet !
Efter några dagars ruckande på kranarna så släppte stoppet och ut kom lite gröna flagor ! Ispropp verkar tveksamt med tanke på att mina rör är inne i huset som går till ovanvånningen !

Men vad felet var vet jag ej kommer nog aldrig få veta heller! Hoppas att det löst sig eller löser sig för dig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.