Hej!

Vaknade morse med 16-17 minus.

(Vi har dock haft 19 minus som värst för några veckor sedan, och då var det inga problem.)

Satte på varmvattnet för att tvätta händerna, men bara några droppar kom ur kranen.
Vred om blandaren till kallt och där strilar det på som vanligt, trycket försvann inte heller.

Exakt samma fenomen i köket, inget varmvatten, men kallvatten fungerar.

Toaletten fylls också på efter spolning.

Så långt borde ju det betyda att vattnet in i huset är som det ska och inte har frusit?

Min första tanke var att något varmvattenrör frusit och sprungit läck.

Jag kryp in under huset och inspekterade alla rör, men inget drippande eller buktande rör.

Då kanske varmvattenberedaren på 60L pajat, den är ändå 20 år.

Satte handen mot den och den är varm och go. För att säkerställa om den pajat eller inte får jag kontrollera den igen om några timmar då den då skulle fått chans att svalna. Men eftersom den nu är varm borde det väl betyda att vattnet i den är varmt och det borde vara ett tryck i den som ändå trycker ut vattnet i systemet?

Inga säkringar har heller gått.

Mina frågor är självklart om någon kan gissa vad problemet är?
Jag tror väl inte att det är någon mekansik pump i varmvettenberedaren som kan paja?
Skulle vattnet frysa borde det väl vara kallvattnet och inte varmvattnet tycker jag?
Kan det vara så att vattnet in till varmvattenberedaren frysit i röret utan att jag ser det på röret?

Tacksam för gissningar och tips!

Mvh

Fredrik

Slam eller flagor som satt igen röret från beredaren? Sitter utloppsröret längst ner på beredaren?

Troligtvis har du fått en ispropp någonstans efter beredaren.

Tippar på ispropp också.

fredand44 skrev:
Jag tror väl inte att det är någon mekansik pump i varmvettenberedaren som kan paja?
Nä, det brukar det aldrig finnas.

Skulle vattnet frysa borde det väl vara kallvattnet och inte varmvattnet tycker jag?
Konstigt nog är det varmvattnet som fryser först, även om rören går bredvid varandra.

Kan det vara så att vattnet in till varmvattenberedaren frysit i röret utan att jag ser det på röret?
Så kan det också vara. Det visar sig inte med en gång på utsidan.

Varmvatten har väl mindre syre och fryser lättare eller har jag missat nåt hmm

Jo, så är det antagligen.

Hej!

Vet inte om jag lurar mig, men möjligen har jag fått det att drippa lite lite då jag kör med varmvattnet!

Jag gjorde nämligen så här både på kök och toa:
Max på kallt, förde sedan blandaren över till varmt långsamt och sakta, tills det nästan slutade drippa. Blandaren står då ungefär på halvt åt max varmt.

Efter ett tag började det faktiskt att drippa mer både i kök och toalett. Känns fortfarande som mest kallvatten som drippar fram.

Men jag hoppas att jag kanske kommit på ett sätt att få det att släppa.

Eller tror ni att jag lurar mig själv, kan det bli någon rundgång så det bara är kallvatten som på något sätt tar sig in i varmvatten-delen i blandaren?

Mvh
Fredrik

Bara låt varmvattnet vara på. (om det droppar)
Om det inte gör det kan man hoppas på att ledningarna ligger ganska nära kallvattnet och kan då få "kallvattnet" att värma de andra.

Hej!

Tackar för alla svar!

Förmodligen lurar jag mig själv.
Det borde ju drippa lika mycket eller mer då blandaren är på max.
På halvt max åt varmt drippar det lite.
På helt max åt varmt drippar det inte alls.

Förmodligen kommer det bara kallvatten.
Ska ner med värmepistol nu och värma lite försiktigt!

Återkommer!

Mvh
Fredrik

Testa att öppna övertrycksventilen på beredaren så vet du iaf om det frysit före eller efter den och var du isf ska felsöka men det är inte ngt fel på beredaren för att vattnet inte kommer, samma vattentryck som gör jobbet på både varm och kallsidan.

fredand44 skrev:
Hej!

Tackar för alla svar!

Förmodligen lurar jag mig själv.
Det borde ju drippa lika mycket eller mer då blandaren är på max.
På halvt max åt varmt drippar det lite.
På helt max åt varmt drippar det inte alls.

Förmodligen kommer det bara kallvatten.
Ska ner med värmepistol nu och värma lite försiktigt!

Återkommer!

Mvh
Fredrik

Hej!

Det sitter två kranar under beredaren, om jag inte såg fel, en för kallvatten in i beredaren och en på varmvatten ut från beredaren.

Jag antar att det är de som är övertrycksventiler?

Har även ett litet skvalerrör under till, där kom det några droppar såg jag.

Mvh
Fredrik

Jag gissar att "kranen" ut är din övertrycksventil? testa att vrida lite på den så ska det isf komma vatten ut "skvallerröret" (det är eg där det expanderande vattnet ska komma ut när du värmer upp kallvatten så det expanderar och inte beredaren ska explodera ;)

fredand44 skrev:
Hej!

Det sitter två kranar under beredaren, om jag inte såg fel, en för kallvatten in i beredaren och en på varmvatten ut från beredaren.

Jag antar att det är de som är övertrycksventiler?

Har även ett litet skvalerrör under till, där kom det några droppar såg jag.

Mvh
Fredrik

Hej!

Tackar för alla tips och kommentarer.

Måste dock fråga vad ni tror om detta.

Om vattenberedaren helt sonika pajat ihop, skulle då det vanliga vattentrycket som driver kallvattnet driva kallvetten genom varmvattenberedaren, dvs jag skulle ha kallvatten i båda min kranar?

Eller är det möjligt att om vattenberedaren pajar så stoppar den upp vattnet så det inte kommer något vatten alls i varmvattenkranen?

Denna beredare är säkert 20 år och kommer från Asea Skandia (50 Liter), verkar hetta 16 RU. Verkar inte finnas mycket på nätet om denna modell.

Tacksam för tips!

Mvh
Fredrik

Att ett fel i själva beredaren skulle proppa till är synnerligen osannolikt. Ispropp, garanterat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.