Hej

Har sedan i höstas en ny luftvattenvärme pump installerad en daikin altherma.
Den verkar fungera bra och elementen har varit varma men nu när vi haft kallare väder (-15 bor i gävleborg) då har dom på kvällen blivit helt kalla.

Enligt appen och när jag kollar display och dylikt på pannan ser allt bra ut. Den pratar om 20+ liter flöde, 50+ grader flöde men sätter jag händerna på rören i källaren vid pannan där element är så är det kallt. Är varmvatten i kranarna utan problem.

Verkar ha någon shuntblandar ventil sittandes som ser ut som bilden, vet inte om den spelar roll när det blir kallt (jag är verkligen inte duktig på sånt här som ni förstår).

Jag tänkte mest höra om var ni tror problemet kan vara? Känns inte som det handlar om luft i element osv med tanke på att dom blivit varma och funkar och det är allt som slutar funka samtidigt typ. Blir lite galen på detta då det är ju nu när det är som kallast jag behöver den.

• Ventil och kopparrör i ett värmesystem, potentiellt en shuntventil, med plastvred längst ner och pilmarkering på ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är möjligt att den kör varmvatten då blir det ingen värme på elementen. Om man går på information och tittar hur växelventil en står så ser man om det är vv beredning.

PFO PFO skrev:
Det är möjligt att den kör varmvatten då blir det ingen värme på elementen. Om man går på information och tittar hur växelventil en står så ser man om det är vv beredning.
Är det när det står vvb ? Kan jag tvinga den att köra element istället?

Helt rätt vvb betyder varmvatten. Det går att ställa maxtid för vvb så den bara kör kortare perioder. Ett annat alternativ som fungerade för min far var att koppla in en inomhustempgivare och styra mot den, han hade samma problem fast med en Thermia pump.

Själv har jag golvvärme ingjutet i betongplatta som gör systemet otroligt trögt, så det märks inte när den gör vvb. Vad har du för temp på varmvatten? Det tar väldig tid att bereda om man har varmvatten ställt över 50 grader. Kör själv med 49 grader så elpatron aldrig används annat än legionella körningen 1ggr/vecka.

PFO PFO skrev:
Själv har jag golvvärme ingjutet i betongplatta som gör systemet otroligt trögt, så det märks inte när den gör vvb. Vad har du för temp på varmvatten? Det tar väldig tid att bereda om man har varmvatten ställt över 50 grader. Kör själv med 49 grader så elpatron aldrig används annat än legionella körningen 1ggr/vecka.
Firman rekommendera legionella av så den är inte på. 55 står vattnet på.

Det är mycket finjustera de när man skaffat ny pump, det tog mig 6månader att anpassa inställningarna för att gå effektivt och god komfort i vårt hus.

PFO PFO skrev:
Ska prova sänka för att se om det är just varmvattnet. Aldrig varit såhär förutom när det är kallt som nu.

Det är när det är riktigt kallt som man märker sådana här saker, när man verkligen behöver mycket värme.

PFO PFO skrev:
Det är när det är riktigt kallt som man märker sådana här saker, när man verkligen behöver mycket värme.
Tjo! Tänkte höra med dig eftersom du verkar ha bra koll. Mitt system är ju "mindre" har en kåk på typ 75 kvadrat, det är 7st element på en slinga TROR jag.. som denna pump driver. Sänkt tempen på varmvattnet till 50 istället men iom montörerna inte tyckte legionella behövdes är det + all elpatron avstängd i min idag. Något jag bör fundera på att ändra på och ha en sån körning gående en gång i veckan? Har ingen sådan accumulatortank? dom prata om det men valde att inte sätta in någon.

Jag tycker att legionella körning är en billig försäkring att inte bli sjuk, speciellt om man ställer ner varmvatten temp, jag skulle ha den på (vilket jag har). Elpatron har jag ställt så den tillåts när det är kallare än - 15 grader, man får hitta vad en system och hus klarar på kompressor och ställa gräns därefter, blir bara ca - 18 som kallast här (Sthlm) och det klarar kompressor. Dessutom tillåta nöddrift med elpatron, bra backup så det inte fryser om kompressor stannar. Jag har en Altherma Geo 3 8kW, dvs bvp. Men den är väldigt lik luft vatten förutom att den ger full effekt oavsett utomhus temp. Det behöver man ta hänsyn till med elpatroninställning.

Det är möjligt att det du sett är resultat att den inte klara 55 grader varmvatten när det är - 15 ute, och du har spärrat eltillskott, den fastnar i att försöka göra varmvatten och når aldrig måltempen utan eltillskott. Så ställa gränsen för eltillskott vad din pump klarar är kanske lösningen. Det här är nackdelarna med luft-vatten att de når en termodynamisk gräns vid kallt väder, och deras COP värde (och uteffekt) sjunker linjärt mot utetempen.

Graf som visar prestanda av luft-vattenpump med kurvor för avgiven effekt, tillförd effekt och COP vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf för typisk prestanda luft-vatten pump.

PFO PFO skrev:
Det är möjligt att det du sett är resultat att den inte klara 55 grader varmvatten när det är - 15 ute, och du har spärrat eltillskott, den fastnar i att försöka göra varmvatten och når aldrig måltempen utan eltillskott. Så ställa gränsen för eltillskott vad din pump klarar är kanske lösningen. Det här är nackdelarna med luft-vatten att de når en termodynamisk gräns vid kallt väder, och deras COP värde (och uteffekt) sjunker linjärt mot utetempen.
Jag förstår, eller försöker haha. Det låter ju rimligt tycker jag med varmvatten kontra element när det blir kväll och krypt ner till närmare -20 för att allt var t.ex. fin fint nu på morgonen och elementen puttrar på.

Lite sån generell fråga också, utgår ju från att dom som gjorde installationen och satte upp vet vad dom gjorde när dom lämnade legionella av osv, som jag förstår det måste jag gå in som admin i pumpen, är detta något jag ska greja med som lekman eller ska man ringa ut installatör för det? DEt är kanske en dum fråga men jag känner jag eventuellt lyckas ställa in sakerna fel/etc.

Anteckna dina ändringar löpande så du alltid kan återgå till vad det var, det är många parametrar som påverkar varandra när man trimmar in systemet (speciellt när man ställer värmekurvor och delta T). Lösenord för installatör är 5678 på Daikin om jag inte minns fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.