3 048 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Ingen ström i vägguttag
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Hur ligger rummet med uttagen som inte fungerar i förhållande till tvättstugan. Är det rimligt/orimligt att de går på samma säkring?
Det är relativt ovanligt att tvättmaskin delar säkring med el i ett vanligt rum. Men ligger de ex. vägg i vägg så är det ju möjligt. Ligger de på olika säkringar så blir mysteriet tätare.
Det är relativt ovanligt att tvättmaskin delar säkring med el i ett vanligt rum. Men ligger de ex. vägg i vägg så är det ju möjligt. Ligger de på olika säkringar så blir mysteriet tätare.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Spänningsprovare, elpenna , har den egenheten att när man testar på säkringar så kan den felindikera på grund av närheten till andra säkringar
Vet Du vilken säkring det ska vara - byt den ,annars blir det till att prova sig fram , byt allt eftersom och passa på att notera vilken säkring som bryter vad, kommer att ta tid men underlättar nästa gång 😉
Vet Du vilken säkring det ska vara - byt den ,annars blir det till att prova sig fram , byt allt eftersom och passa på att notera vilken säkring som bryter vad, kommer att ta tid men underlättar nästa gång 😉
Produkter som diskuteras: "Spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
D Daniel 109 skrev:
Hej, nu är strömmen i vägguttagen tillbaka, jag och dottern har testat alla säkringar och vänt och vritt på allt, testade nu att sätta i kontakten, och det fungerade. Tack för alla råd och tipsZigge4816 skrev:
Igår satte Min dotter i en kontakt från en gammal bordslampa i en förlängninsdosa som gick från ett uttag i väggen, detta har gjorts några gånger tidigare, igår skulle hon sätta tillbaka lampan i fönstret efter att elljusstaken tagits bort, då klickar det till och allt släcktes i hennes rum och i hallen utanför, ingenting i hennes rum fungerade, vi tittade på säkringarna, inga var sönder, vi gick igenom dom två gånger ordentligt jag har kollat uttaget i väggen där förlängningsdosans sladd hade suttit och det kommer ingen ström från varken det uttaget eller det i hallen, upptäckte också att tvättmaskin och torktumlare inte fungerade, måste skett något där också. Vi misstänker att det måste vara något med lampan som gjorde detta, hon har använt lampan tidigare och använt samma förlängningsdosa och det har fungerat bra.
Är det någon som har lite koll på sånt här? Skickar med bilder på elskåpet
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
??? Men vad var fel? Har du bytt någon säkring?
Om strömmen bara har kommit tillbaka utan uppenbar åtgärd, så kan det betyda att du har glappkontkat någonstans. Det kan bli varmt och börja brinna.
Om strömmen bara har kommit tillbaka utan uppenbar åtgärd, så kan det betyda att du har glappkontkat någonstans. Det kan bli varmt och börja brinna.
Då har du nu chansen att reda ut vilken säkring som går dit, så vet du i framtiden vilken det är när det händer igen.Zigge4816 skrev:
Jag ska be en elektriker komma och titta för säkerhetsskull, för jag misstänker, precis dom du skriver, glappkontakt någonstansH hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden