Igår satte Min dotter i en kontakt från en gammal bordslampa i en förlängninsdosa som gick från ett uttag i väggen, detta har gjorts några gånger tidigare, igår skulle hon sätta tillbaka lampan i fönstret efter att elljusstaken tagits bort, då klickar det till och allt släcktes i hennes rum och i hallen utanför, ingenting i hennes rum fungerade, vi tittade på säkringarna, inga var sönder, vi gick igenom dom två gånger ordentligt jag har kollat uttaget i väggen där förlängningsdosans sladd hade suttit och det kommer ingen ström från varken det uttaget eller det i hallen, upptäckte också att tvättmaskin och torktumlare inte fungerade, måste skett något där också. Vi misstänker att det måste vara något med lampan som gjorde detta, hon har använt lampan tidigare och använt samma förlängningsdosa och det har fungerat bra.
Är det någon som har lite koll på sånt här? Skickar med bilder på elskåpet

• Elektriska komponenter, säkringar och elmätare på gul vägg med kabelstegar och kopplingsdosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och strömbrytare på gul vägg, röd vattenpump, elektrisk utrustning, kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Zigge4816 Zigge4816 skrev:
Igår satte Min dotter i en kontakt från en gammal bordslampa i en förlängninsdosa som gick från ett uttag i väggen, detta har gjorts några gånger tidigare, igår skulle hon sätta tillbaka lampan i fönstret efter att elljusstaken tagits bort, då klickar det till och allt släcktes i hennes rum och i hallen utanför, ingenting i hennes rum fungerade, vi tittade på säkringarna, inga var sönder, vi gick igenom dom två gånger ordentligt jag har kollat uttaget i väggen där förlängningsdosans sladd hade suttit och det kommer ingen ström från varken det uttaget eller det i hallen, upptäckte också att tvättmaskin och torktumlare inte fungerade, måste skett något där också. Vi misstänker att det måste vara något med lampan som gjorde detta, hon har använt lampan tidigare och använt samma förlängningsdosa och det har fungerat bra.
Du har ingen förteckning vilken säkring som går var? Ibland kan färgmarkeringen på säkringen sitta kvar trots att säkringen gått. Går tvättmaskinen och torktumlaren på samma säkring? Annars bör väl en av huvudsäkringarna vara boven i dramat.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Indikerar mätaren att alla faser finns?

Det är inte säkert att "plutten" på säkringen lossnar när säkringen går, börja med att flytta om säkringarna så ser du om felet flyttas (även huvudsäkringarna). lyttar felet så har du hittat den felande säkringen.
Det är mycket stor chans att det är en säkring som gått sönder.
Ps.
Lite sen på tangenterna men det får ni ta.

• Gilla
Tompafix
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Indikerar mätaren att alla faser finns?
Ja alla faser finns, det står L1, L2, L3, om det är detta du menar?

Ja, det var det jag menade. Då fungerar det fram dit i alla fall.

hsd
Har Du möjlighet att mäta spänningen
Troligtvis är det en huvudsäkring som gått, men det kan vara ute i gatan så därför är mätning det bästa sättet
Mät i så fall mellan faserna, 1-2, 2-3, 3-1 , det ska vara ca 400V

Då skulle inte mätaren indikera att alla faser finns.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Zigge4816 Zigge4816 skrev:
Prova att byta säkringen till dotterns rum.
Som andra skrivit kan de se hela ut fast de löst ut.

hsd
Min mätare , nybytt visar l1 l2 l3 , man måste trycka på knappen för att bläddra fram
Enklare och säkrare att mäta
Kan inte tänka mig att tvättmaskinen går på samma hruppsäkring som vägguttag i ett rum ,klart omöjligt är det ju inte men då skull jag rekommendera en elbesiktning....

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Ja, det är inte fel att mäta. Men då bör man ha lite grundläggande kunskaper.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
hsd
Sant

Jag har mätt alla säkringar och det finns ström i alla, jag har nog testat allt nu

Hur har du mätt säkringarna? Finns det fler elcentraler än den som syns på bild? Finns det några kompletteringar om inte syns på bilden? Eftersom badrummet är inblandat går det att tänka sig att någon har monterat en jordfelsbrytare för badrummet och att samma grupp även matar annat än badrummet och att denna jordfelsbrytare löst ut.

Det är vägguttaget i tvättstugan, som används till tvättmaskinen och torktumlaren som inte ger ström, ich i dotterns rum, plus en liten hall, I alla andra rum fungerar allt som det ska

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.