Hej

Det är så mina föräldrar har ett garage och där har har proppen gått tidigare så fort man gör nått men nu är proppen hel men finns ingen ström i garaget och det är bara garaget som inte har någon ström..

Tidigare har man kunnat ha lite elverktyg och lampor på men det sista så har man märkt att proppen på 10A går så fort man använder mer än 750 W och sista gången proppen gick så försvann även all ström även om man har satt i en ny propp..

I garaget så går all ström på samma uttag både vägg uttag och lampor i taket.. I taket sitter en vanlig klotlampa med en glödlampa i och även ett gammalt lysrörs armatur för 3st lysrör men det sitter bara 2st lysrör i den nu.. På det så har man bara fått använda max elverktyg på max 750W och över där så har proppen gått.. Har för mig att man har kunnat ha mer verktyg igång tidigare på garaget men känns som effekten bara försvinner mer och mer och nu finns ingen ström alls kvar i garaget och proppen är hel men en ny 10A och har även provat med en på 13A men likadant med den att det inte finns nån ström så nu sitter det en 10A bara...

Har kollat elskåpet och hittar ingen annan propp som är trasig och allt annat i huset funkar som det ska..

Undrar om någon vet vad det kan va för fel??

Har du kollat om alla huvudsäkringar är hela, känt så att proppen är iskruvad i botten?
Det kan inte vara så att det har hänt något med kabeln mellan huset och garaget?

Jag tror att det kan finnas ett elfel här. Kan vara så att någon ledare har varit skadad och brunnit av om ni har bytt proppar väldigt många gånger tidigare.

Man har bytt proppar ett antal gånger och man har märkt att proppen har gått lättare och lättare som det känns som.. Alla huvudsäkringar är hela och även 3-fas kontakt som min far har som sitter på på huset fungerar som det ska.. Så det är BARA garaget som inte vill fungera... Kabeln mellan garage och hus har vart avgrävd en gång men lagad av elektriker och funkat bra efter alla dom åren som har gått sen det hände...

Låter som att det krävs en elektriker...

Jag förmodar att det är smältsäkringar. Hur testade ni med 13A, byttes pk? Har ni testinstrument?

Har ni kunskap om var det är farligt att peta när locket är av centralen kan ni mäta att det är 230v efter säkringen.

Kabeln bör gå in i en dosa i garaget.
Koppla bort garaget och kontrollera. Om det finns spänning mellan fas och nolla samt fas och jord. Det skall också vara kontakt mellan nolla och jord.

Finns det ingen fas i något av fallen är fasledaren defekt. Finns det spänning mot jord är neutralledaren defekt.

Inget av ovanstående bör göras om ni inte förstår riskerna med att felsöka med spänning på!

Alternativt kan ni slå av huvudbrytaren till huset och summra ledningarna.

Redigerat:
Då har man haft en elektriker hemma som kollade vad det var och felet var kabeln mellan huset och garaget som är av nånstans..

Den gamla skarven du skrev om är nog en i första hand misstänkt punkt där den kan ha gått av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.