2 848 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Ingen kul sida det här "skratt"
Jag tänkte oxå sätta panel i mitt badrumstak.
men jag tänkte samtidigt regla ner det 95mm
från befintligt tak för att kunna sätta i spottar och samtidigt ge plats för värmen.
Låter det som en heltokig ide eller kan man göra så. finns det något bättre förslag.
tacksam för svar av alla proffs här.
men jag tänkte samtidigt regla ner det 95mm
från befintligt tak för att kunna sätta i spottar och samtidigt ge plats för värmen.
Låter det som en heltokig ide eller kan man göra så. finns det något bättre förslag.
tacksam för svar av alla proffs här.
Vad har du ovanför innertaket? Vi har kallvind direkt ovanför, så jag har byggt ett extra "övertak" ovanifrån istället. Byggt på takstolarna något, och byggt en stor låda ovanpå innertaket, klädd med gips invändigt.tynnis skrev:
Kondens uppstår när luften kyls ner och når daggpunkten. Eftersom du förhoppningsvis har 20-40cm isolering ovanför taket/panelen är det rimligt att anta att detta INTE inträffar strax ovanför panelen - där är det antagligen lika varmt som du har i badrummet.
Nja mitt badrum ska ligga i källaren. Men tanken slog mig att om man monterar spottar i panelen. så blir det förmodligen väldigt varm i mellanutrymmet mellan det gamla gipstaket och panelen. Men, självklart kyls det ju ned isamband med att man släcker. Har man ex. ytterligare en ljuskälla, tar ett långt bad. Får man väl ett varmare innertak än luftspaleten mellan taket och därmed kondens ?
Klicka här för att svara