Hej!

[SOLVED]

Problem: Jag har en handukstork (vattenburen) inkopplad till värmesystemet, den anslöts på sommaren, men det känns som om den inte blir varm.

Felsökning:
1. Luftning.
Jag har luftat handuktorken genom en ventil uppe till vänster. Först kom det luft och sedan kallt vatten (från handukstorken).

Observationer:
1. Allt eftersom luftningen fortsatte fylldes handukstorken med varmt vatten och efter att ha tömt ut nästan 10L vatten så var nästan hela varmt.

2. Den vänstra röret närmast handratten (som jag tror är till-ledning) blev varm, men inte den högra som jag tror är retur-ledningen. Det tolkar jag som att det inte cirkulerar vatten genom handukstorken utan det varma vatten som tillfördes åkte ut genom luftningsventilen.

Jag stängde luftningsventilen och väntar 30 minuter. Då svalnade handukstorken. Så problemet verkar vara att det inte cirkulerar vatten genom handukstorken.

2. Justering av skruvar i etthålsventil.
Det satt två skruvar som kunde justeras med 2.5 mm insexnyckel. Prövade att skruva dessa (tror moturs) och när jag justerade den övre så strömmade vatten till. (rören och handdukstorken blev varma).

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ium-till-handdukstork-60-cc-vinklad/p-1909836

Ventil till handdukstork med två skruvar för justering, avsedd för vattenflöde i badrum, metallisk och vinklad design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skriver en rad om fler har haft samma problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.