Ja, jag vill också veta! :D

Vi fick ned priset 3-4%, bra eller inte, vet ej!?
Vi känner oss iallafall nöjda!  :)

MG68 skrev:
Vi fick ned priset 3-4%, bra eller inte, vet ej!?
Vi känner oss iallafall nöjda!  :)
Tycker det låter bra! Vi plockade ned ca. 2,5% efter en veckas förhandlingar... Vi är oxå nöjda. Det är ju det som är huvudsaken!

Tror man ska vara ganska nöjd med 2-4% i dagens läge när det är sådan fart få byggandet.
Sedan ska man ju givetvis ha mycket mer om man går med på att ha huset som visningshus.

Hur mycket fick ni ner priset på själva byggsatsen?
Var det lättare att förhandla på byggsatsen än på entrepenaden?

6.5% rabatt här :)

Bra jobbat Mulan!
Får man fråga vilket företag?

Myresjöhus med deras tomt.

Berätta mer!
Hur skapar man sig en förhandlingsituation när husbyggaren äger tomten? Verkar rätt svårt i attraktiva områden, eller?

Det handlar om att lära känna varann & att låta honom veta var ens gräns går samt vad man vill ha ut av köpet.
Vi har bra förtroende för säljaren och han lade ner mycket tid på oss.
Vi hade varit på en del visningar & dessa kostar ju med...skulle han behöva göra om samma sak med annan familj så kostar det mycket pengar & tid med.

Sen behöver detta inte kosta han så mycket...han har nog bra marginaler på saker & ting och det beror på vad man vill ha. Vill man inte ha extragrejer så kan det vara svårt att få ner priset...men väljer man till massa saker så finns det större utrymme. :)

Hade det inte varit för det så kanske man hade fått typ 2-3%.

Vi har fått en rabatt på 8,5 procent rakt över, alltså inte bara hussatsen utan i nyckelfärdigt skick. Vi får samma rabatt på alla tillval vi gör.
Det berodde på att det fanns ett stort intresse av att ha ett hus att kunna visa för andra, det vill säga, de är rätt nya på vår marknad. Och kanske att vi varit väldigt tydliga med att vi tittar på fler hus...

Jag kom absolut ingen vart med säljaren på Myresjö. Han menar att de ALDRIG prutar på sina priser.

Dessutom ändrades grundpriset på huset från det han sa i telefon till kalkylen med +25 kkr.

Golvvärmen kostar extra. Och han har inte ens bjudit på en kopp kaffe vid våra tre möten.

Trist eftersom vi gillar den tomt, det område som de exploaterar samt tidpunkten.

Min erfarenhet av Myresjöhus är att det är svår prutat vi fick med 20000 i extra kök och golvvärme sedan var det stopp.

Jag köper ditt resonemang i princip, men hur kommer det sig då att nästan ingen kan ge mig en prislista i handen för alla sina hus i grundutförande och respektive tillval? Det är ju så otroligt stor hemlighet kring priserna. Som jag tolkar det, är det enda skälet till det att det är upp till säljaren att ta ut vad han kan ta ut.

Flera av de tillval som vi valt har rätt pris om man tittar på den "öppna marknaden". T.ex en braskamin Contura 650 med skorsten monterad och klar för ca 40 kkr. Medan tillvalet golvvärme innebär en merkostnad på 32 kkr i jämförelse med radiatorer och allt vvs-jobb.

Grundpriset på huset är det däremot svårt att ha någon uppfattning om hur "rätt" det är. Men klart är ju att marginalerna är rätt goda så en 3-5% rabatt inte på något sätt är oskäligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.