8 692 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Inga pappersremsor mellan gipsplattorna - spricker
Skarvspackel J ska användas om man bara spacklar utan att limma. Inte för att jag tycker det spelar så mycket roll, men så är det.MathiasS skrev:
Du hänger helt enkelt inte med utvecklingen. Branschen har sedan många år - väldigt många år - bestämt att branschstandarden, Hus-AMA osv anvisar att pappersremsa skall användas istället för glasfiberremsa. Det gör man för att pappersremsan har fördelar jmfrt med vävremsan. Alla utom AG A (och du kanske) är överens om det och man är också överens om fördelarna med remsan.
Om du sedan väljer att limma remsan eller spackla in den väljer du själv. Branschstandarden ger dig båda alternativen. Eftersom det inte alltid är enkelt att spackla in remsan så brukar jag föreslå att man limmar remsan med vävlim - det klarar alla och det är väldigt svårt att misslyckas. För några år sedan anvisade branchreglerna att man skulle limma speciellt utsatta skarvar, men det har försvunnit på senare år - nu verkar man ha gjort dessa alternativ likvärdiga - ev i samband med att man använder mer än ett sorts spackel när man spacklar in remsan (har inte koll på den detaljen eftersom jag limmar). Yrkesfolket väljer att spackla in remsan eftersom det går mycket snabbare när man kan det, inte för att det är bättre.
Så kanske det är, låter bara så amatörmässigt.MathiasS skrev:
Du hänger helt enkelt inte med utvecklingen. Branschen har sedan många år - väldigt många år - bestämt att branschstandarden, Hus-AMA osv anvisar att pappersremsa skall användas istället för glasfiberremsa. Det gör man för att pappersremsan har fördelar jmfrt med vävremsan. Alla utom AG A (och du kanske) är överens om det och man är också överens om fördelarna med remsan.
Om du sedan väljer att limma remsan eller spackla in den väljer du själv. Branschstandarden ger dig båda alternativen. Eftersom det inte alltid är enkelt att spackla in remsan så brukar jag föreslå att man limmar remsan med vävlim - det klarar alla och det är väldigt svårt att misslyckas. För några år sedan anvisade branchreglerna att man skulle limma speciellt utsatta skarvar, men det har försvunnit på senare år - nu verkar man ha gjort dessa alternativ likvärdiga - ev i samband med att man använder mer än ett sorts spackel när man spacklar in remsan (har inte koll på den detaljen eftersom jag limmar). Yrkesfolket väljer att spackla in remsan eftersom det går mycket snabbare när man kan det, inte för att det är bättre.
Amatörer har fixat det med glasfiber remsa eller pappremsa utan klister hitils så lät bara som ett onödigt moment.
Till alla som föredrar papp, varför kör man mikrolit på väggarna och inte papp när man vill hindra sprickbildning? Om du skall renovera ett tak målat med limfärg. Köper du papp och smackar upp eller "mikrolit"? Jag tror att papp har blivit en standard för att det går snabbare, men jag tror faktiskt att mikrolitremsor är bättre. PS Jag är amatör.
. DS
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vad spelar det för roll om det låter ”amatörmässigt”? Är väl samma med hjälpmedel som kakelkryss som proffsen inte använder, men som hjälper vanligt folk att få bra resultat. Känns bara löjligt och nedvärderande att kalla det amatörmässigt och det viktiga är väl att folk får till bra resultat.T TheGame skrev:
Men varför låter det som att det är så viktigt med vilket limman använder?JanneJanne123 skrev:
Borde ju funka med vad som hels bara den sitter? Som sagt meningen är ju att använda spackel inte lim 🤷♂️
Jag menar att det låter "överarbetat" nptt som en kass amatör hittat på.
Gör det inte svårt i onödan använd det som finns.
Som sagt jag har kört båda metoderna och resultatet är samma.
Men men kanske som jag sa "nå nytt"
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
För att det inte är okomplicerat att få limmet spackel att fästa bra, men limmet vävlim inte går att misslyckas med. Vill du köra med spackel är det helt okej för mig, men efter min fadäs chansar jag inte på spackel utan kör med lim.
Borde ju så fall funka lika bra med vilket lim som helst eller tom tejpa 😅JanneJanne123 skrev:
Det fungerar även med vanligt tapetklister. Det har fungerat för mig i alla fall. Om det spacklas in kommer det ju inte att sitta fast när det spacklas över.
"Det funkar med vad som helst bara det sitter"..........så vad säger din magkänsla. Kan man ta precis vilket lim som helst och det kommer sitta som berget, eller kommer vissa limtyper vara bättre än andra?T TheGame skrev:Men varför låter det som att det är så viktigt med vilket limman använder?
Borde ju funka med vad som hels bara den sitter? Som sagt meningen är ju att använda spackel inte lim 🤷♂️
Jag menar att det låter "överarbetat" nptt som en kass amatör hittat på.
Gör det inte svårt i onödan använd det som finns.
Som sagt jag har kört båda metoderna och resultatet är samma.
Men men kanske som jag sa "nå nytt"
YBG (notera, all denna info kommer från branschdokumentationen, inte från någon amatör) föreskriver vävlim med viss torrhalt och det gör man för att man ska slippa problem när man spacklar, målar och tapetserar på detta. Är detta verkligen så häpnadsväckande?
I mina öron låter det mer amatörmässigt att tro att "det går bra med vad som helst" eller att påstå att glasfiberremsa är bättre än papper - då har man ju inte tänkt till alls - eller ens läst instruktionsboken.
Vävlim är vanligt tapetklister, men rekommendationen är ju att använda en sort som tål mer fukt. Tidigare pratade man om tapetklister/vävlim för våtrum, nu har man specificerat en torrhalt istället. Vad som helst fungerar ju bra tills det inte gör det.D Daniel 109 skrev:
En burk med problemfritt lim kostar en hundring ungefär, så jämfört med att behöva göra om spackling, slipning och målning förstår jag inte varför man inte skulle ta det man vet säkert kommer fungera i alla lägen.
Ja varför jag undrar är ju att normalt använder man ju inget lim alls. Så vad sitter som berget? 😂MathiasS skrev:
"Det funkar med vad som helst bara det sitter"..........så vad säger din magkänsla. Kan man ta precis vilket lim som helst och det kommer sitta som berget, eller kommer vissa limtyper vara bättre än andra?
YBG (notera, all denna info kommer från branschdokumentationen, inte från någon amatör) föreskriver vävlim med viss torrhalt och det gör man för att man ska slippa problem när man spacklar, målar och tapetserar på detta. Är detta verkligen så häpnadsväckande?
I mina öron låter det mer amatörmässigt att tro att "det går bra med vad som helst" eller att påstå att glasfiberremsa är bättre än papper - då har man ju inte tänkt till alls - eller ens läst instruktionsboken.
Tror du missförstår jag säger inte att nåt är böttre än det andra. Men många gör nån amatörmässigt bedömning att väv inte funkar och att man ska limma pappremsan.
Om pappremsan inte limmas i normala fall, varför är limvalet viktigt? 🤪
Jo man använder normalt lim till pappremsa, eller så spacklar man in den med spackel avsett för det. Båda varianterna är "normalt".T TheGame skrev:
Det proffsen rekommenderar om du ska limma, som sitter som berget, är ett vävlim med torrhalt över 20%. Högre torrhalt ger bättre vidhäftning och bättre motståndskraft mot vatten.
Många? Hela branschen som jobbar med ytbehandling av gips säger unisont att det är pappremsa som skall användas och att den kan spacklas in eller limmas.T TheGame skrev:
Det är påståendet att glasfiberremsa är lika bra som pappremsa som är avvikande och amatörmässigt.
Pappremsan limmas i normala fall. Eller spacklas in. Du väljer själv.T TheGame skrev:
Om du väljer att limma och använder fel lim riskerar remsan att lossna från gipset när du målar eller spacklar, och då får du bubblor där det släpt och sedan spricker det.
Som du ser här repeteras bara samma enkla fakta hela tiden, svårt att göra annat när ditt resonemang saknar logik? Du verkar ha fastnat i något missförstånd kring att limmad pappremsa är något ovanligt amatörpåhitt - är det inte bara att läsa hur man ska göra och acceptera det?
Jag har inte hört/sett att man limmar pappremsa det var allt jag menade.MathiasS skrev:
Jo man använder normalt lim till pappremsa, eller så spacklar man in den med spackel avsett för det. Båda varianterna är "normalt".
Det proffsen rekommenderar om du ska limma, som sitter som berget, är ett vävlim med torrhalt över 20%. Högre torrhalt ger bättre vidhäftning och bättre motståndskraft mot vatten.
Många? Hela branschen som jobbar med ytbehandling av gips säger unisont att det är pappremsa som skall användas och att den kan spacklas in eller limmas.
Det är påståendet att glasfiberremsa är lika bra som pappremsa som är avvikande och amatörmässigt.
Pappremsan limmas i normala fall. Eller spacklas in. Du väljer själv.
Om du väljer att limma och använder fel lim riskerar remsan att lossna från gipset när du målar eller spacklar, och då får du bubblor där det släpt och sedan spricker det.
Som du ser här repeteras bara samma enkla fakta hela tiden, svårt att göra annat när ditt resonemang saknar logik? Du verkar ha fastnat i något missförstånd kring att limmad pappremsa är något ovanligt amatörpåhitt - är det inte bara att läsa hur man ska göra och acceptera det?
Jag har gjort båda varianterna, glasfiber och pappremsa.
Resultatet är samma. Klåpare som misslyckas.
Men nu lägger jag ner det verkar som ämnet gör dig upprörd på nå sätt.