Alla utom vissa hemmafixare är överens om att papp är överlägset.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Alla utom vissa hemmafixare är överens om att papp är överlägset.
Ja men man behöver inte limma, helt onödigt moment.
Vävremsa som självklistrande kan man så fall ta ist. Kansle finns i papper också?
 
H hempularen skrev:
Det blir säkert bättre att göra så, men det är ett enormt stort jobb. Då är det nästan enklare att riva gipsskivorna och sätta nya. gipsskivor är inte jättedyrt.
Oj håller verkligen inte med. Men kanske mest för att jag själv fått göra den resan. Går snabbt . Det jobbiga är ommålningen.
 
H hempularen skrev:
Men är microlit tillräckligt stark för att klara den här uppgiften?
Ja, det funkar. Eller en renoveringstapet typ easy cover, så behöver man inte spackla alls om man är noga med tillskärning och passning.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Alla utom vissa hemmafixare är överens om att papp är överlägset.
Där är vi absolut inte överens. Vill snarast påstå det motsatta. Det är mest okunniga amatörer som tror att pappremsans formstabiltet i "alla riktningar" har betydelse. Om det rör sig, så spricker det, oavsett vilken remsa. Remsan är till som sprickarmering. Inte ta upp några krafter.
 
A AG A skrev:
Där är vi absolut inte överens. Vill snarast påstå det motsatta. Det är mest okunniga amatörer som tror att pappremsans formstabiltet i "alla riktningar" har betydelse. Om det rör sig, så spricker det, oavsett vilken remsa. Remsan är till som sprickarmering. Inte ta upp några krafter.
Lustigt att tillverkaren utav gipsskivor ses som okunniga amatörer.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Vi har ett hus som står på blålera, så det rör sig som attan under årets alla skiftningar vilket gör att det tapeterna spricker i hörnen och över skivskarvarna. Den lösning som har funkat allra bäst hemma hos oss är att limma pappersremsa i hörn/skarvar, spackla det så att det är jämnt och snyggt, renoveringstapet ovanpå det och sedan tapet. Allt med förskjutna skarvar (inget är skarvat precis ovanpå någon annan skarv). Nu är det snart 7 år sedan vi renoverade, och där vi gjorde så är det fortfarande helt felfritt. Det kanske är overkill, men jag skulle definitivt göra samma sak igen med tanke på resultatet.
 
Ja, säger detsamma. Alla monteringsanvisningar kräver papper. Punkt 3.5 https://www.gyproc.se/sites/gypsum.nordic.master/files/gyproc-site/BroschyrerSE/YBG-Nr7.pdf

SPACKELREMSA AV PAPPER ÄR STARK I ALLA RIKTNINGAR​

4b2c8aa3049200003d58b715c3141e5c797844a4.jpgSpackelremsa av papper är stark och formstabil i alla riktningar. Den kanske inte verkar vara speciellt stark då den rivs av, men den är mer än tillräckligt stark tillsammans med gipsskivor och spackelmassa.
Spackelremsa av papper ger fullt fäste över hela sin yta, bl.a. för att pappersfibrerna reser sig vid påföringen av spackelmassan. Detta medför att det skapas en stark kontakt mellan gipsskivans kartong och remsans fibrer. Med rätt typ av spackelremsa och spackelmassa blir kopplingen så stark dem emellan att det är materialet runt skarven som släpper om man försöker dra loss spackelremsan efter torkning och härdning.
Norgips rekommenderar spackelremsa av papper till alla skarvarbeten.
f2d0c4a4630293faf9c55cba897a93046c64ee9b.jpg

GLASFIBERREMSA VERKAR STARK, MEN…​

7a65847d57311a86509d15ed0db88cac7bfa9d4b.jpgGlasfiberremsa har ingen formstabilitet även om den är mycket stark då den ligger parallellt med fibrerna. Remsan häftar bara till gipsskivekartongen på de punkter där fibrerna ligger i kontakt med underlaget. Därför finns det ingen styrka i de stora områden där förankringen mellan spackelmassa och kartong bara sker i spackelmassan. Norgips rekommenderar inte skarvspackling av gipsskivor med glasfiberremsa.
 
A
En som jobbar med vanligt spackel använder sig för det mesta av pappersremor, men finns fall då glasfiber räcker till eller är lämpligare. I Amerika/Storbritannien använder de istället för latexspackel någon form av gipsputs, de kör uteslutet glasfiberremsa. Men då är tjockleken på skiktet rejält och materialet är hårdare.
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Spelar nog ingen roll vad man använder bara resultatet blir bra.
Jag har använt båda varianterna (papp/fiberremsa) och resultatet har varit samma.
Däremot har jag inte svammlat med att limma fast pappersremsorna men det kanske är "nå nytt".
 
T TheGame skrev:
Spelar nog ingen roll vad man använder bara resultatet blir bra.
Jag har använt båda varianterna (papp/fiberremsa) och resultatet har varit samma.
Däremot har jag inte svammlat med att limma fast pappersremsorna men det kanske är "nå nytt".
Spackla fast remsan går ju fint om man gör det på nya skivor i försänkningen, men för att dölja en spricka brukar det bli rätt tjock skarv om man ska fästa den med bara spackel. Lim gör det hela tunnare.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Lustigt att tillverkaren utav gipsskivor ses som okunniga amatörer.
Aldrig hört talas om samarbete mellan företag. Eller dotterbolag, och systerbolag.
Lite grand varför amatörer använder papp. De har ingen erfarenhet, bara tomma löften från företag som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.
Det ska dock sägas att pappremsan är bra. Men den är inte bättre än den i glasfiber.
 
A AG A skrev:
Aldrig hört talas om samarbete mellan företag. Eller dotterbolag, och systerbolag.
Lite grand varför amatörer använder papp. De har ingen erfarenhet, bara tomma löften från företag som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.
Det ska dock sägas att pappremsan är bra. Men den är inte bättre än den i glasfiber.

Å herrejösses.
 
JanneJanne123
För egen del limmar jag pappremsorna för att jag vid ett tillfälle misslyckades kapitalt med att spackla in dem, varpå i stort sett varenda remsa lossnade på ett flertal ställen med mycket merarbete som följd. Med limmad pappremsa är det omöjligt att göra fel och därför tar jag numera alltid det säkra före det osäkra och limmar. Inte direkt något större merjobb mot att spackla in remsorna i min mening.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Varför prata folk om att limma pappremsa mm nu för tiden?

Finns enkel vävremsa som man kan tejpa över skarvar som man spacklar över eller så använder man pappremsa och spacklar över.
Jag som amatör fixar detta och gjort flera år och gipsskiveskarna håller.

Man behöver inte hålla på limma med väv/tapetlim helt onödigt. Ni gör det för avancerat 😆
Du hänger helt enkelt inte med utvecklingen. Branschen har sedan många år - väldigt många år - bestämt att branschstandarden, Hus-AMA osv anvisar att pappersremsa skall användas istället för glasfiberremsa. Det gör man för att pappersremsan har fördelar jmfrt med vävremsan. Alla utom AG A (och du kanske) är överens om det och man är också överens om fördelarna med remsan.

Om du sedan väljer att limma remsan eller spackla in den väljer du själv. Branschstandarden ger dig båda alternativen. Eftersom det inte alltid är enkelt att spackla in remsan så brukar jag föreslå att man limmar remsan med vävlim - det klarar alla och det är väldigt svårt att misslyckas. För några år sedan anvisade branchreglerna att man skulle limma speciellt utsatta skarvar, men det har försvunnit på senare år - nu verkar man ha gjort dessa alternativ likvärdiga - ev i samband med att man använder mer än ett sorts spackel när man spacklar in remsan (har inte koll på den detaljen eftersom jag limmar). Yrkesfolket väljer att spackla in remsan eftersom det går mycket snabbare när man kan det, inte för att det är bättre.
 
  • Gilla
Maledictus och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.