8 687 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Inga pappersremsor mellan gipsplattorna - spricker
Sida 1 av 4
Hej!
Köpte hus för 2 år sedan och då såg övervåningen fin ut. I efterhand kan jag konstatera att tidigare ägare spacklat och målat precis innan försäljning då det spricker hejvilt senaste två åren. Nu fått bekräftat att de inte använde några remsor mellan gipsplattorna så föga förvånande spricker det upp. Jag undrar hur ni löst detta. Går det att på befintliga sprickor lägga pappersremsor och spackla - hur gör man det i så fall rent praktiskt? Alternativt sätta upp rep-gips och göra arbetet korrekt med remsor direkt över? Andra alternativ? Jättetacksam för hjälp till två lekmän.
Köpte hus för 2 år sedan och då såg övervåningen fin ut. I efterhand kan jag konstatera att tidigare ägare spacklat och målat precis innan försäljning då det spricker hejvilt senaste två åren. Nu fått bekräftat att de inte använde några remsor mellan gipsplattorna så föga förvånande spricker det upp. Jag undrar hur ni löst detta. Går det att på befintliga sprickor lägga pappersremsor och spackla - hur gör man det i så fall rent praktiskt? Alternativt sätta upp rep-gips och göra arbetet korrekt med remsor direkt över? Andra alternativ? Jättetacksam för hjälp till två lekmän.
Någon slags målarfilt/ renoveringstapet över alltihopa.E Emelie.a. skrev:Hej!
Köpte hus för 2 år sedan och då såg övervåningen fin ut. I efterhand kan jag konstatera att tidigare ägare spacklat och målat precis innan försäljning då det spricker hejvilt senaste två åren. Nu fått bekräftat att de inte använde några remsor mellan gipsplattorna så föga förvånande spricker det upp. Jag undrar hur ni löst detta. Går det att på befintliga sprickor lägga pappersremsor och spackla - hur gör man det i så fall rent praktiskt? Alternativt sätta upp rep-gips och göra arbetet korrekt med remsor direkt över? Andra alternativ? Jättetacksam för hjälp till två lekmän.
Kanske behöver du någon kraftigare iom att det helt saknas remsor.
Denna från Duro är en glasfiberarmerad som är stark. Den är helt slät på ytan.
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...dBn9TlwLyZwYkKiTWnCed-ytH0bLTt_MaAky1EALw_wcB
T Tompafix skrev:Någon slags målarfilt/ renoveringstapet över alltihopa.
Kanske behöver du någon kraftigare iom att det helt saknas remsor.
Denna från Duro är en glasfiberarmerad som är stark. Den är helt slät på ytan.
[länk]
T Tompafix skrev:
Glasfiberremsa och spackel, eller limma pappremsa med tapetklister och sen spackel. Blöt remsan ordentligt i tapetklister, och skrapa bort överflödigt lim med spackelspade. Spackla ganska brett, ca 30cm.E Emelie.a. skrev:Hej!
Köpte hus för 2 år sedan och då såg övervåningen fin ut. I efterhand kan jag konstatera att tidigare ägare spacklat och målat precis innan försäljning då det spricker hejvilt senaste två åren. Nu fått bekräftat att de inte använde några remsor mellan gipsplattorna så föga förvånande spricker det upp. Jag undrar hur ni löst detta. Går det att på befintliga sprickor lägga pappersremsor och spackla - hur gör man det i så fall rent praktiskt? Alternativt sätta upp rep-gips och göra arbetet korrekt med remsor direkt över? Andra alternativ? Jättetacksam för hjälp till två lekmän.
Tack snälla för svar och hjälp! Dvs jobba direkt på sprickorna och med hjälp av att spackla brett få det att ”försvinna”?Exostor skrev:
Det kommer garanterat att räcka. Enklare än att spackla. Den är 1m bred och sätts upp med vävlim. Kliar en del så använd skyddskläder. Använd hyfsat billig grundfärg då den sväljer en hel del färg innan då målar.
Om du ska tapetsera så kan du se till att förlimma.
Om du ska tapetsera så kan du se till att förlimma.
Jag skulle helt klart löst detta genom att där det är sprickor dvs. Där gipsskarvar är skurit ut med lite större en storleken av en pappersremsa. Sedan spacklat o lagt remsa i utrymmet efter konstens alla regler. Remsa o spackel på direkt kommer säkert om man är kräsen göra att man ser att det buktar när solen ligger på. Men beror på hur bra finish man vill ha.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Men är microlit tillräckligt stark för att klara den här uppgiften?
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Det blir säkert bättre att göra så, men det är ett enormt stort jobb. Då är det nästan enklare att riva gipsskivorna och sätta nya. gipsskivor är inte jättedyrt.T Thomas Holm skrev:Jag skulle helt klart löst detta genom att där det är sprickor dvs. Där gipsskarvar är skurit ut med lite större en storleken av en pappersremsa. Sedan spacklat o lagt remsa i utrymmet efter konstens alla regler. Remsa o spackel på direkt kommer säkert om man är kräsen göra att man ser att det buktar när solen ligger på. Men beror på hur bra finish man vill ha.
Jag skulle ta fram slipmaskinen och dammsugaren och slipa ner alla skarvar, torka av med fuktig trasa, limma pappremsa med rätt vävlim, spackla igen. Måla en gång där det är spacklat och sedan en gång till på hela väggen.
Mycket jobb hur man än gör det.
Mycket jobb hur man än gör det.
Fiberremsa/mikrolitremsa istället för pappremsa.. limma dit den med vävlim. Spackla och sedan måla.
Varför prata folk om att limma pappremsa mm nu för tiden?
Finns enkel vävremsa som man kan tejpa över skarvar som man spacklar över eller så använder man pappremsa och spacklar över.
Jag som amatör fixar detta och gjort flera år och gipsskiveskarna håller.
Man behöver inte hålla på limma med väv/tapetlim helt onödigt. Ni gör det för avancerat 😆
Finns enkel vävremsa som man kan tejpa över skarvar som man spacklar över eller så använder man pappremsa och spacklar över.
Jag som amatör fixar detta och gjort flera år och gipsskiveskarna håller.
Man behöver inte hålla på limma med väv/tapetlim helt onödigt. Ni gör det för avancerat 😆
