Tjena all kunniga husägare.
Har ett köpt en sommarstuga (1 1/2 plan) utanför Dorotea (-30 ibland mest -18) som nu har elpatron
Kommer vara där mest på sommaren.
Nu tänkte jag installera en luft/luft värmepump. Nu undrar jag inför nästa vinter, om vilken typ/modell av luft/luft som kan hålla en underhållsvärme på typ +8 på vintern och hur mycket el dra den då med typ -25 ute och sen hålla endast +8 inne..
Har kollat runt men får så många olika svar
Tacksam för några tips
Har ett köpt en sommarstuga (1 1/2 plan) utanför Dorotea (-30 ibland mest -18) som nu har elpatron
Kommer vara där mest på sommaren.
Nu tänkte jag installera en luft/luft värmepump. Nu undrar jag inför nästa vinter, om vilken typ/modell av luft/luft som kan hålla en underhållsvärme på typ +8 på vintern och hur mycket el dra den då med typ -25 ute och sen hålla endast +8 inne..
Har kollat runt men får så många olika svar
Tacksam för några tips
70kvm 1 1/2 plan med källare,
Isolering ja huset har Eternit fasad och det ska va tillägg isolerat.
Har haft huset endast sen hösten 2025 så inte mycke info men när det var ca-8 ute så var det ca+4 inne utan värme på.
El förbrukning nu med el-patron 2000kh i januari. El-patronen sitter en gammal oljepanna till radiatorer.
2 glas fönster.
Har haft huset endast sen hösten 2025 så inte mycke info men när det var ca-8 ute så var det ca+4 inne utan värme på.
El förbrukning nu med el-patron 2000kh i januari. El-patronen sitter en gammal oljepanna till radiatorer.
2 glas fönster.
1,5 plan innebär rätt stort hus så jag skulle valt något kraftfullt tex en Mitsubishi SUMO. Skulle också köpt från en lokal installatör för bättre möjlighet till hjälp vid ev problem. Jag skulle också valt att sätta temperaturen på betydlig högre än 8 grader, det skiljer inte spec mycket i förbrukning att höja till 13-15 grader istället samt minskar risken att pumpen inte klarar av att defrosta eftersom den använder den varma inomhusluften för detta. Allt baserat på egen erfarenhet från hus med luftvärmepumpar i kallt klimat.V Vale Live skrev:70kvm 1 1/2 plan med källare,
2 glas fönster.
För snart fem år sedan installerade jag en LLVP i vårt dåvarande fritidshus utanför kramfors.
Hittade en Electrolux som värmer ner till minus 30 grader. Den gick även att styra med app på distans.
Huset är 1 1/2 plan på 100+50kvm + oinredd källare. Det har funkat fint att värma huset med enbart LLVP + en frostvakt i källaren.
LLVP installerad i trappan. Jag satte den på 16 grader när det var kallt ute hög fläkhastighet så att luften kastades ner och cirkulerade på bottenplan.
2025 så var vi inte alls i huset under januari. Då såg det ut såhär.
Hittade en Electrolux som värmer ner till minus 30 grader. Den gick även att styra med app på distans.
Huset är 1 1/2 plan på 100+50kvm + oinredd källare. Det har funkat fint att värma huset med enbart LLVP + en frostvakt i källaren.
LLVP installerad i trappan. Jag satte den på 16 grader när det var kallt ute hög fläkhastighet så att luften kastades ner och cirkulerade på bottenplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TackJuul skrev:
För snart fem år sedan installerade jag en LLVP i vårt dåvarande fritidshus utanför kramfors.
[bild]
Klicka här för att svara