Jag använder laddningsbara hörselapparater som laddas i speciella fack i en laddbox. Laddboxen får sin energi ifrån en USB-laddare och kan även användas för laddning när USB är frånkopplat.

I ett av facken så är det bara sporadiskt som en hörapparat kan laddas medan i det andra facket fungerar det alltid. För att ha två fungerande hörapparater måste jag ofta ladda den ene i "fel" fack.

Vad kan felet bero på, är laddboxen helt enkelt trasig?

Dålig kontakt? Det blir lättare att svara om du visar hur laddboxen ser ut.

13th Marine 13th Marine skrev:
Dålig kontakt? Det blir lättare att svara om du visar hur laddboxen ser ut.
Svart behållare med öppet lock och tre fack för apparater på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser den ut med facken för apparaterna

Knepigt, verkar ju inte vara själva hörluren som är trasig då den går att ladda från den andra.
Då är det troligtvis laddaren i sig, udda dock att den inte är heldöd.

Säger detsamma att det är laddaren som strular. Det har inte kommit något skräp i botten på den som strular?
Är det samma om den är USB-ansluten?
Har själv en Phonak, men utan batteri.

Ja, jag har rengjort facken noga. Det var lite sporadiskt fel ett tag men blev bättre när den var usbansluten, men nu går det inte

Jag har gjort lite fler försök. Tänkte att jag rengör med ett tops dränkt i t-sprit och då fungerar laddningen. Nästa gång jag ska ladda fungerar det inte igen, provar rengöra med en tops fuktad i vatten, då fungerar laddning.
Varje gång jag sätter apparaten i laddaren när laddhålet är torrt då laddar den inte, men fuktar jag det lite lätt så fungerar laddningen.

Undrar vad jag kan göra så att det fungerar permanent.

Har du hörapparat via en region kan du kontakta deras tekniska support/service.

A AndersS skrev:
Har du hörapparat via en region kan du kontakta deras tekniska support/service.
Ja, det har jag, dock fick man anskaffa laddaren själv. Men ok, jag ska prova ändå, men känns inte som att de har något ansvar så därför har jag inte sökt hjälp där.

En märklig grej som jag upptäckt.... Jag tänkte att jag rengör facket noga, så blötte ett tops med t-sprit och gnuggade fackets väggar och golv, satte i hörapparaten.... Se på fan, den laddar!

Nästa kväll, sätter i apparaten i facket, laddar den? Nä, inte alls. Gör om det men nu med fuktad tops i vatten: den laddar.
Nästa kväll laddar inte, kör topsvarianten men lyckas ändå inte få den att ladda. Någon dag senare när jag provar så tamejtusan laddar den inte nu efter topsvätningen. Det är så det är nu, ibland går det att ladda efter topsningen men ibland går det inte, så jag blir osäker på om det alls har någon betydelse, men tycker ändå att det hänt så många gånger så jag borde inte inbilla mig att det har en effekt.
Kanske är det någon här som har någon mer idé.

Jag tror inte att T-sprit är det mest optimala för dålig kontakt (om det nu finns kontakter som ska leda ström vid laddning i den dosan). Det är ju inte 100% sprit i den, kanske den tvättar lite, men sedan bidrar till oxidation igen?
Troligen bättre med elektronikspray/kontaktspray som ger ytorna bättre ledande förmåga (och mer långvarigt). Liknande denna finns ju många.
https://www.clasohlson.com/se/Maxx-...S_B-KcNywRU807Yjk-XfAQa0ENmQmjX0aApi8EALw_wcB

Tycker beskrivningen stämmer bäst med att hålet är lite för stort, kontaktblecket uttänjt. Vid perfekta förhållanden funkar det ändå men inte om minsta sak är fel.

Testa ta en detaljerad bild ner i hålet så kontaktblecken syns, kanske även en i det fungerande hålet.

Möjligtvis kan lådan öppnas för justering eller en ny ladd-låda skaffas någorlunda billigt.

Jag får upprepa att det är trådlös laddning

K Kurtivan skrev:
Jag får upprepa att det är trådlös laddning
Det är trådlöst mellan hörlurarna och fodralet? Är du helt säker på det? Om det skulle vara så så borde tvätt inte ha någon effekt (om det inte finns en läcka i fickorna så elektroniken på insidan påverkas).

Och då har jag inte heller några idéer förutom byt fodral.

En möjlighet är att något är lite löst inne i laddaren. När du tvättar den så rör det på sig enbart för att du hanterar den, ibland till en lämpligare plats.

Har den magneter som ska låsa fast apparaten i rätt ladd-läge?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.