1 507 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
induktionshäll+ugn hjälp!
Hejsan alla!
Det är så att jag har en liten stuga där jag ska koppla in en induktionshäll och en ugn,
Induktionshällen drar 5300W och ugnen drar 800W, ingen av dem har stickpropp utan där går ut en tre ledare från både och.
Det jag undrar över är om det finns något sätt att koppla in dessa två apparater utan att behöva dra mer än en kabel ? eller jag måste dra en kabel till var och en av sakerna ?
Mvh
Gustav Holm
Det är så att jag har en liten stuga där jag ska koppla in en induktionshäll och en ugn,
Induktionshällen drar 5300W och ugnen drar 800W, ingen av dem har stickpropp utan där går ut en tre ledare från både och.
Det jag undrar över är om det finns något sätt att koppla in dessa två apparater utan att behöva dra mer än en kabel ? eller jag måste dra en kabel till var och en av sakerna ?
Mvh
Gustav Holm
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det räcker med en kabel, femledare, 2.5 mm², förutsatt att du har trefas indraget i stugan.
där är en svart gummikabel 5 ledare indragen i husetBo.Siltberg skrev:
Men hur ska jag då koppla in dem, så att en 16A säkring kommer att klara av att ha båda apparaterna igång samtidigt ?
ska jag koppla spisen på brun och ugnen på svart och sätta ubåt på grå ?
Tack så mycket för det snabba svaret förresten
Redigerat:
En svart gummikabel är ingen normal anslutning för att mata ett permanentbyggt hus. Den lösningen används bara för tillfälliga elanläggkingar för matning av husvagnar och arbetsbodar. Till ett normalt hus skall det användas t.ex ekkj eller nx1 v vid markförläggning.
Förvrigt är det ok att låta spishäll och ugn dela på en trefasgrupp.
När det gäller spishällen blir jag lite orolig när du skriver treledare. Den kan vara en ren enfashäll som bör ha en säkring på 20 - 25 A. Där måste du ta en liten bild på märkskylten och kopplingsdosan. Detta eftersom den bör vara omkopplingsbar till tvåfas + n + jord.
Ugnens effekt är ovanligt låg 800 w. En normal ugn brukar ligga på 2300- 3500 w beroende på modell.
När det gäller spishällen blir jag lite orolig när du skriver treledare. Den kan vara en ren enfashäll som bör ha en säkring på 20 - 25 A. Där måste du ta en liten bild på märkskylten och kopplingsdosan. Detta eftersom den bör vara omkopplingsbar till tvåfas + n + jord.
Ugnens effekt är ovanligt låg 800 w. En normal ugn brukar ligga på 2300- 3500 w beroende på modell.
Redigerat:
skrev fel om den matande kabeln det är en svart 5 ledare, den är till för att läggas utomhus och den ligger tom i rör, det är ingen gummikabel.Tobbe_3 skrev:En svart gummikabel är ingen normal anslutning för att mata ett permanentbyggt hus. Den lösningen används bara för tillfälliga elanläggkingar för matning av husvagnar och arbetsbodar. Till ett normalt hus skall det användas t.ex ekkj eller nx1 v vid markförläggning.
Men om vi utgår från att ugnen är på 800w och spisen på 5300w och jag drar en femledare till en dosa ska jag då koppla så som jag skrev innan ?
L1-spishällen,L2-ugnen och L3-ubåt sedan nollorna tillsammans och jord tillsammans
på spishällen kan du välja att koppla den som 230v eller 400v.
bild på vad som är under hällen.
http://spplthumb.blob.core.windows....-ikea-kuchenki-piekarniki-krakow-80420267.jpg
Redigerat:
Du skall välja 2 l + n + jord som visas på bilden och använda en kabel med minst 4 ledare till hällen
I det läget kopplas L 1 och L2 samt nollan och skyddsjorden till hällen. Till ugnen kopplas L3 samt nollan och skyddsjorden. Nollan och skyddsjorden delas mellan ugnen och hällen. Den kopplingen ger en vettig fördelning mellan faserna av belastningen. Att köra hällen på enfas ger bara en onödig snedbelastning av elnätet och tidvis överbelastning av säkring och kablar helt i onödan.
I det läget kopplas L 1 och L2 samt nollan och skyddsjorden till hällen. Till ugnen kopplas L3 samt nollan och skyddsjorden. Nollan och skyddsjorden delas mellan ugnen och hällen. Den kopplingen ger en vettig fördelning mellan faserna av belastningen. Att köra hällen på enfas ger bara en onödig snedbelastning av elnätet och tidvis överbelastning av säkring och kablar helt i onödan.
tack så mycket för svaret och hjälpen, det som du skrev var det jag menade hahaTobbe_3 skrev:Du skall välja 2 l + n + jord som visas på bilden och använda en kabel med minst 4 ledare till hällen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Du bör hellre byta anslutningskabeln till hällen till en 4-ledare (eller 5) så att du kan koppla in hällen på två faser, L1 och L2, enligt alternativet till vänster på bilden. Ugnen får då L3. Allt detta kommer alltså att drivas på 3 st säkringar. Då jag förstår att du inte har denna gruppledning ansluten till centralen idag så vill jag råda till försiktighet. Du behöver vara 100% bekväm med sådana installationer.
Edit: Flera minuter sen...
Edit: Flera minuter sen...
Redigerat:
ja tack så mycket såg nu att jag skrivit fel i mitt förra meddelande jag menade självklart att jag skulle använda L1 och L2 till hällen och L3 till ugnen sen nollorna och jorden förbinds tillsamman.Bo.Siltberg skrev:Du bör hellre byta anslutningskabeln till hällen till en 4-ledare (eller 5) så att du kan koppla in hällen på två faser, L1 och L2, enligt alternativet till vänster på bilden. Ugnen får då L3. Allt detta kommer alltså att drivas på 3 st säkringar. Då jag förstår att du inte har denna gruppledning ansluten till centralen idag så vill jag råda till försiktighet. Du behöver vara 100% bekväm med sådana installationer.
Så vill tacka er båda för er hjälp!
mvh Gustav Holm
Klicka här för att svara