Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
På de kretskort som säljs på detaljist/konsumentmarknaden är det oftast kondensatorerna som ger upp först. De är snorbilliga att byta om man kan identifiera de som felar och kan löda. På äldre elektronik som man renoverar utgår man ifrån att alla kondensatorer är slut och byter ut dem. Rör och halvledarkomponenter påverkas inte av tidens tand i samma omfattning.
Det var väl klokt sagt, reflekterar jag såhär 11månader senare:)

E erikssonjorgen skrev:
Felet E6 brukar indikera fel på matningsdelen. I mitt fall så räckte det med att byta två kondensatorer för 15 kr.
/J
Hej,
Gammalt tråd jag vet. Ledsen för det.
Dina bilder ser precis ut som vår IKEA ELDIG HOB V00
Tumme sitter på sidan av handen så borde kunna byta dessa. Hade spisen isär och konstaterade att två av de kondensatorer som sitter där är bulliga. Missade anteckna vad det var för siffror på dem men hittade i ett annat forum 470uF, 25V, 105. Där hade de ersatt med 470uF, 25V, 105C?

https://www.eevblog.com/forum/reviews/whirlpool-ikea-brand-cooktop/25/
C124 470uF 25 105
C151 470uF 25 105

Vår häll:
https://i.postimg.cc/PqSJJhxw/image.png

Kan det stämma med de som sitter där?

Är detta rätt ersättare: https://www.electrokit.com/produkt/el-lyt-470uf-25v-105c-10x12-5mm/

Massor med tack för denna tråd finns! :)

Redigerat:
P
dom är utbytbara mot varandra

• Gilla
iorx
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
dom är utbytbara mot varandra
Tackar så mycket. Beställde just 2st.
Ska ner i källaren och leta efter lödstationen :-)

Nu fullt fungerande spis igen!
Det gick väl nästan enligt plan. Under isärtagning, för att frilägga kretskortet, så lossnade två kabelskor, antingen var jag för våldsam eller så var de inte helt OK ditlödda från början. Efter att den första lossnade så tyckte jag mig vara extremt försiktig med nästa, men den lossnade i alla fall.
Öppet kretskort i spis med nybytta kondensatorer markerade med röda pilar, indikerande reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reparerad spisens kretskort med nylödda kabelskor och utbytta kondensatorer.
Skapa konto
Inuti en spis med synliga kretskort, kablar och kondensatorer.
Skapa konto

Det var enkelt att löda tillbaka dem dock.

Sedan bytet av kondensatorer var en enkel operation.

Här den fungerande spisen och syndarna till kondingar!
Digital display av en induktionsspis visar 0:0 med två utbytta kondensatorer framför displayen.
Skapa konto

Tack till alla inblandade här i forumet!

• Gilla
BlodSvettSkavsår och 4 till
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Genomförde precis motsvarande manöver igår på en 10 år gammal Miele-häll med felkod fe32. Hittade två svällda kondingar som jag förmådde en tv-reparatör att byta ut år mig för 200:-. Funkar finfint efteråt! Så absolut värt att öppna upp och kika runt lite.
[bild]
just så! snyggt jobbat! kondensatorerna är förvisso väldigt billiga att köpa men jag är imponerad över att du kom undan med 200kr. Den som hjälpte dig är en vänlig själ som inte valde att sko sig. :-)

• Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.