Hej alla kunniga!
Jag har ett gammalt fjärrvärmecentral(Danfoss ECL 3310 från 1995😐) som beter sig konstigt. När utomhustemperaturen ligger runt –3 till –7 grader kan jag hålla inomhustemperaturen på cirka 22 grader.
Så fort utetemperaturen sjunker till runt –10 grader börjar inomhustemperaturen däremot gradvis sjunka. Den kan gå ner till omkring +15 grader om jag inte höjer den inställning som är markerad med pilen på bilden till 50.
Jag vore mycket tacksam för all hjälp och alla tips.

• Gammal Danfoss fjärrvärmecentral, modell ECL 3310, med inställningsratt markerad för justering av temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Danfoss ECL 3310 fjärrvärmecentral från 1995 med flera reglage och en analog timer, markerad inställning med gul pil.
    Skapa konto
  • Fjärrvärmecentral med Danfoss ECL 3310, rör, röd pump och termometer som visar temperatur i grader Celsius i en anläggning.
    Skapa konto
  • Två temperaturmätare på rör, en visande cirka 65°C. Två orange pilar pekar på inställningar relaterade till fjärrvärmesystem.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel på en Danfoss ECL 3310 fjärrvärmecentral, med flera valbara inställningar och en röd knapp.
    Skapa konto
  • Fjärrvärmecentral med rör och termostat, Danfoss ECL 3310 från 1995, detalj av inställning justerad för inomhustemperatur.
    Skapa konto
Har du provat att ändra kurvlutningen?

Hej,
ja! det har jag provat men det händer tyvärr inget utan att "justera" pilen som markerat i bilden :/

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
3 3FF skrev:
Hej,
ja! det har jag provat men det händer tyvärr inget utan att "justera" pilen som markerat i bilden :/
Förstår. Genom att ändra min begränsning så tvingar du ju liksom upp tempen, den funkar ju tills den behöver gå ned igen. Har du kollat utegivaren så att inte den ”ljuger”.

Ser att din returbegränsning är på 30 ºC. Har du haft den så tidigare vid kallt väder och haft bra inomhusklimat?

Redigerat:
Fjärde bilden med två termometer, vilka rör är det?
Var kommer dom ifrån & var går dom till?

Jag vet inte hur man kontrollerar om utegivaren fungerar (den blinkar i alla fall rött då och då). Hur gör man för att kontrollera att ställdonet kan öppna hela vägen? Tyvärr är jag nybörjare. Tack för din hjälp.

3 3FF skrev:
Jag vet inte hur man kontrollerar om utegivaren fungerar (den blinkar i alla fall rött då och då). Hur gör man för att kontrollera att ställdonet kan öppna hela vägen? Tyvärr är jag nybörjare. Tack för din hjälp.
Det slog mig att ställdonet bör funka IOM att du kan ”fuska” upp värmen. För att kontrollera givaren behöver du veta vilken typ av givare det är och mäta upp den, sen använda en tabell och kolla om det stämmer. En PT1000 tex ska vid 0 ºC ha ett motstånd över sig på 1000 Ω.

Returbegränsningen, har du ändrat den nyligen?

• Termostat med inställningar för temperatur och tid, pil pekar mot justeringsratten för temperatur.
    Skapa konto
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Fjärde bilden med två termometer, vilka rör är det?
Var kommer dom ifrån & var går dom till?
Den som visar 60 grader visar Tilloppstemperatur och den andra är retour flöde (tror jag) det står markerar på ledningar T respektiv R

S0MMER S0MMER skrev:
Det slog mig att ställdonet bör funka IOM att du kan ”fuska” upp värmen. För att kontrollera givaren behöver du veta vilken typ av givare det är och mäta upp den, sen använda en tabell och kolla om det stämmer. En PT1000 tex ska vid 0 ºC ha ett motstånd över sig på 1000 Ω.

Returbegränsningen, har du ändrat den nyligen?
Har pillat I lördags returbegränsningen (och andra) för att kunna uppnå 20 grader inomhus som visar bilden. Nu är det - 21 och jag har 20.8grader. Problem är att min konsumtion är 3 gånger högre. Den vita apparat på bildenär den jag anser vara utomhusgivare

• Vit rektangulär enhet mot svart bakgrund, identifierad som en utomhusgivare.
    Skapa konto
  • Termostat med urtavla och inställningsvred, märkt ECL 3310, med vit knapp och indikatorer för temperaturkontroll och tidsinställning.
    Skapa konto
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
3 3FF skrev:
Har pillat I lördags returbegränsningen (och andra) för att kunna uppnå 20 grader inomhus som visar bilden. Nu är det - 21 och jag har 20.8grader. Problem är att min konsumtion är 3 gånger högre. Den vita apparat på bildenär den jag anser vara utomhusgivare
Kan den ha varit högre tidigare, just nu kommer ditt system att begränsa framledningen om returen går över 30 ºC. Det kan vara där det spökar ev.

Givaren på bilden ser ut att vara en trådlös givare till en termometer. Du har troligen en som sitter ansluten med kabel till regulatorn.

• Diagram över installation och montering av trådlösa temperaturgivare ESMT, ESMA och ESMC på rör och vägg, med givarkaraktäristiska graf.
    Skapa konto
  • Schematisk ritning av ett värmesystem med trådlös temperaturgivare, ventiler, pump och värmeväxlare, med komponenter märkta ESMT, ECL, ESMR.
    Skapa konto
Ska jag börja med att justera returbegränsningen till 20 grader och se vad som hände?
Försöker kollar på givaren

3 3FF skrev:
Ska jag börja med att justera returbegränsningen till 20 grader och se vad som hände?
Försöker kollar på givaren
Snarare upp alltså till typ 40 (såg nu på senaste bilden att du redan dragit upp den rätt rejält).

Är det så att systemet vill höja mer men begränsats av returbegränsaren så bör du se resultat på tilloppstemperaturen rätt snabbt efter att du höjt returbegränsning.

Redigerat:
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Tack, behöver alltså inte röra andra pilarna?
Är den på bilden givaren?

• Värmesensor från Danfoss monterad på isolerat rör, med röd kabel och metallklämma, jämte termostat på väggen.
    Skapa konto
  • Bild på en väggmonterad termostat med reglage och anslutna rör i ett utrymme, isolerade rör är också synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
3 3FF skrev:
Tack, behöver alltså inte röra andra pilarna?
Är den på bilden givaren?
Ja det är en givare. Men jag pratar om utegivaren, den sitter utomhus.

Enligt din inställda kurvlutning (ca 1.0, tom lite högre) så bör din framledning (vid -20 ºC som du sa ute) ligga på ca +65 ºC. Du ligger lite under det, och det kan vara för att den ser till att returen inte går över 30 ºC. Nu när du höjt returtempbegr så bör framledningen gå upp till ca 65 ºC (strax över).

Diagram med temperaturkurvor, två röda pilar pekar mot punkter vid 60°C och -20°C, märkt 'ECL 228'. Används för givardiskussion.
Skapa konto

Redigerat:
Aha! Okej, här lyser verkligen min okunskap. Jag kollar på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.