993 läst ·
35 svar
993 läst
35 svar
Fjärrvärme beter sig konstigt beroende på ute temperatur
Hej alla kunniga!
Jag har ett gammalt fjärrvärmecentral(Danfoss ECL 3310 från 1995😐) som beter sig konstigt. När utomhustemperaturen ligger runt –3 till –7 grader kan jag hålla inomhustemperaturen på cirka 22 grader.
Så fort utetemperaturen sjunker till runt –10 grader börjar inomhustemperaturen däremot gradvis sjunka. Den kan gå ner till omkring +15 grader om jag inte höjer den inställning som är markerad med pilen på bilden till 50.
Jag vore mycket tacksam för all hjälp och alla tips.
Jag har ett gammalt fjärrvärmecentral(Danfoss ECL 3310 från 1995😐) som beter sig konstigt. När utomhustemperaturen ligger runt –3 till –7 grader kan jag hålla inomhustemperaturen på cirka 22 grader.
Så fort utetemperaturen sjunker till runt –10 grader börjar inomhustemperaturen däremot gradvis sjunka. Den kan gå ner till omkring +15 grader om jag inte höjer den inställning som är markerad med pilen på bilden till 50.
Jag vore mycket tacksam för all hjälp och alla tips.
Förstår. Genom att ändra min begränsning så tvingar du ju liksom upp tempen, den funkar ju tills den behöver gå ned igen. Har du kollat utegivaren så att inte den ”ljuger”.3 3FF skrev:
Ser att din returbegränsning är på 30 ºC. Har du haft den så tidigare vid kallt väder och haft bra inomhusklimat?
Redigerat:
Det slog mig att ställdonet bör funka IOM att du kan ”fuska” upp värmen. För att kontrollera givaren behöver du veta vilken typ av givare det är och mäta upp den, sen använda en tabell och kolla om det stämmer. En PT1000 tex ska vid 0 ºC ha ett motstånd över sig på 1000 Ω.3 3FF skrev:
Returbegränsningen, har du ändrat den nyligen?
Har pillat I lördags returbegränsningen (och andra) för att kunna uppnå 20 grader inomhus som visar bilden. Nu är det - 21 och jag har 20.8grader. Problem är att min konsumtion är 3 gånger högre. Den vita apparat på bildenär den jag anser vara utomhusgivareS0MMER skrev:
Det slog mig att ställdonet bör funka IOM att du kan ”fuska” upp värmen. För att kontrollera givaren behöver du veta vilken typ av givare det är och mäta upp den, sen använda en tabell och kolla om det stämmer. En PT1000 tex ska vid 0 ºC ha ett motstånd över sig på 1000 Ω.
Returbegränsningen, har du ändrat den nyligen?
Kan den ha varit högre tidigare, just nu kommer ditt system att begränsa framledningen om returen går över 30 ºC. Det kan vara där det spökar ev.3 3FF skrev:
Givaren på bilden ser ut att vara en trådlös givare till en termometer. Du har troligen en som sitter ansluten med kabel till regulatorn.
Snarare upp alltså till typ 40 (såg nu på senaste bilden att du redan dragit upp den rätt rejält).3 3FF skrev:
Är det så att systemet vill höja mer men begränsats av returbegränsaren så bör du se resultat på tilloppstemperaturen rätt snabbt efter att du höjt returbegränsning.
Redigerat:
Ja det är en givare. Men jag pratar om utegivaren, den sitter utomhus.3 3FF skrev:
Enligt din inställda kurvlutning (ca 1.0, tom lite högre) så bör din framledning (vid -20 ºC som du sa ute) ligga på ca +65 ºC. Du ligger lite under det, och det kan vara för att den ser till att returen inte går över 30 ºC. Nu när du höjt returtempbegr så bör framledningen gå upp till ca 65 ºC (strax över).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: