Vet någon vad detta kan bero på?
Har använt den nya induktionshällen ett par gånger.
Nu senast när jag skulle koka upp vatten hände detta. Något har orsakat att en punkt blivit överhettad.

Vilket är mest troligt, fel på hällen eller kastrullen?

• Undersidan av en kastrull med en mörk överhettad fläck i mitten; text och symboler synliga på metallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En induktionshäll med en synlig överhettad punkt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kastrull med vatten i borde inte kunna överhettas, då är det något fel på kastrullen.
Men jag tycker att det ser ut som om något legat mellan kastrull och häll och bränt.
Vad menar du med förstörd, lite stålull putsar väl enkelt bort fläcken?

D Dilato skrev:
En kastrull med vatten i borde inte kunna överhettas, då är det något fel på kastrullen.
Men jag tycker att det ser ut som om något legat mellan kastrull och häll och bränt.
Vad menar du med förstörd, lite stålull putsar väl enkelt bort fläcken?
Nja, det har blivit så varmt att kastrullen fått en bula där.

Nyfiken på hur f-n det kunde bli så…

Häll lite vatten i botten på kastrull och se vad som händer när du slår på. Om det är fel på hällen så kokar det på fläcken mycket tidigare. Jag tror inte det är hällen, men detta bör ju kunna bekräfta.

Om kastrullen delaminerat där, så att kärnan av kastrullen inte längre är i god kontakt med det rostfria, skulle det kanske kunna bli så, även med vatten i. Men bara en gissning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Häll lite vatten i botten på kastrull och se vad som händer när du slår på. Om det är fel på hällen så kokar det på fläcken mycket tidigare. Jag tror inte det är hällen, men detta bör ju kunna bekräfta.

Om kastrullen delaminerat där, så att kärnan av kastrullen inte längre är i god kontakt med det rostfria, skulle det kanske kunna bli så, även med vatten i. Men bara en gissning.
Du verkar ha rätt👍
Putsade hällen med hällrengöring, fick bort märket.
Kokade upp en ny kastrull men endast lite vatten i. Jämn och fin värme.
Måste varit den andra kastrullen som gått sönder inuti botten.

👍

• Gilla
g.kraft
  • Laddar…
J JonPersson skrev:
Du verkar ha rätt👍
Putsade hällen med hällrengöring, fick bort märket.
Kokade upp en ny kastrull men endast lite vatten i. Jämn och fin värme.
Måste varit den andra kastrullen som gått sönder inuti botten.

👍
Gott, jag gissar att den var defekt så att kärnan av aluminium delaminerat från ytan av rostfritt. Typ en liten luftbubbla just där. När värmen då slås på så får metallen inte god kontakt med vattnet och istället expanderar metall och eventuell luft inne i kastrullen och det blir en bula.

Kastruller är billigare än hällar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.