Har förhoppningsvis snart fått installerat vår nya fina induktionshäll. Eftersom det verkar vara en hel del som fått problem med höga ljud vid användning av sina induktionshällar så undrar jag om ni som lyckats undvika detta kan tipsa om vad för kastruller och pannor ni köpt (märke/butik) ?

Alla mina låter när jag kör på Power boost funktionen... har väll 5 olika märken allt från IKEA till TEFAL.

Det låter på högsta effekt, men jag skulle inte kalla det direkt högt.

Hos oss låter det mycket mer från kokandet eller stekandet när temperaturen väl stigit så att sådana ljud hörs. Det är snarare ett litet surrande än ett högt ljud.

Vi har IKEAs +365-kastruller och visst blir det något ljud i bland men då är det oftast vatten under botten och torkar man bort det slutar ljudet. I övrigt håller jag med ordain; det surrar!

/FlitigaLisa

Det är själva hällen som låter, kvittar vad man har för kastruller. Och enbart när det är högst effekt.

ok, då hoppas jag att vår häll inte tillhör den värre sorten då!

Men jag har hört att man ska välja kokkärl och pannor som är helt plana i botten och helst med lite tjockare bottnar. Är det en myt då?

Hej! Håller på och kollar på induktionshäll, och jag blir lite orolig när ni säger att det låter, är det samma ljud som på en "vanlig" glashäll, eller är det ett annat ljud. Jag menar att när det är vatten eller smuts under grytan brukar det ju låta är det det ljudet ni menar eller låter ind.hällar mer än vanliga hällar?
Vilka märken låter minst?

Vi har en Electrolux, var lite rädd för ljud men jag tycker inte alls det är farligt. Det är just när man kör Powerboost som det kan låta lite.

Det bästa är ju om du kan hitta någon bekant som har samma häll ni tänkt köpa.

Kör man köksfläkten på lägsta så låter den ändå tillräckligt mycket för att totalt överrösta induktionshällen.

Vi har Ikea kastruller och det funkar kanonbra.

Vad ni än gör, skippa inte induktion! Vi hade gas tidigare och blev förälskade... som barnfamilj så tycker vi induktionen är gasen överlägsen. På powerboost går det sjukt snabbt, gasen ligger långt efter.

Det enda jag saknar är väsandet från gasbrännarna och det blåaktiga ljuset...

Bu har vi testkört hällen för första gången (Electrolux EHD60020P) med Tefals kastruller och det låter inte särskilt mycket alls, bara ett litet surrande :) Fast vi inte körde powerboosten gick det mycket snabbt att koka vatten, halva tiden jämfört med gamla spisen!

Är det några nackdelar för själva maten att uppvärmningen går så snabbt?
Vatten kan det ju bara vara fördelar med att det går snabbt
jag tänker mer på vitaminer, proteiner o allt annat som egentligen är själva meningen med mat

D
Tessok skrev:
Är det några nackdelar för själva maten att uppvärmningen går så snabbt?
Vatten kan det ju bara vara fördelar med att det går snabbt
jag tänker mer på vitaminer, proteiner o allt annat som egentligen är själva meningen med mat
Med vitaminer är det väl snarare en fördel, då de utsätts för kortare tids hetta (snabbare varmt och snabbare kallt). Hur det är med olika smakämnen vet jag inte. Har inte märkt någon skillnad, tycker maten smakar fortsatt gott... Är det någon specifik gång man vill värma upp något långsammare, så är det ju bara att använda ett lägre effektläge. Det är ju inte bara maxläge på hällarna.

Jag har samma häll (Electrolux EHD60020P) och jag hör ett högfrekvent ljud vi hög effekt med vissa kastruller. Jag har märkt att det beror på valet av kastrull, vissa låter mer än andra och somliga inte alls. Vi köpte en fin gjutjärnskastrull på Verner & Verner och den låter inte det minsta på nån platta, inte ens på högsta effekt. Däremot surrar Ikeas 365 kastruller men vi har en annan sämre kastrull så verkligen låter som en ångvält.
Alla dessa kastruller ska passa för induktionshäll.

Min teori är att de billigare kastrullerna har väldigt mycket koppar i botten varpå dess magnetiska egenskaper är sämre.

/Lennie

min köksrenovering

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.