9 797 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Induktionshäll installation
Jag såg det, orkade inte göra om. När det gäller el så finns det så många klåpare där ute, absolut inte alltid elektriker såklart, så det finns liksom inga genvägar förutom att mäta i uttaget så det är helt omöjligt att svara dessa trådstartare gällande vad som funkar eller inte funkar och ännu mindre berätta hur dom ska koppla sin spis. Så varför kommer ni ens med rekommendationer.tommib skrev:
Varför skulle den färgen då användas i nollposition? Uttaget vi ser på bild är fullkopplat. Man ska visserligen försäkra sig genom mätning men man ska också undvika att måla fan på väggen.
Jag anser definitivt att en säljare som arbetar med att sälja vitvaror som inte kan detta elementära är korkad. Eller möjligen lat. Det är inte som att frågan är ny eller ovanlig.
ps, du har tappat en tagg i ditt citat. Det krävdes lite manuellt mickel för att citera dig.
Jag säljer vitvaror. Det är helt omöjligt för mig att veta vad kunden har för ström hemma. En kund kan komma med precis samma bild som ovan, vad svarar man på det?? Jag skickar gärna ut en installatör som hjälper kunden men sällan vill dom betala för det. Gör det mig korkad?
Du svarar att det ser ut som ett fullkopplat perilexuttag och att kunden ska ha ett perilexsladdställ. För att vara säker på att det blir rätt bör man mäta. Är man osäker kontaktar man elektriker. Skillnaden mot svaret "ring elektriker för att byta sladd" är att man får veta att det är ok att göra själv om man är trygg med det och att det faktiskt inte är så svårt. Att bara ringa elektriker lär folk att vara hjälplösa inför enkla göromål.D DFYD123 skrev:
Så jag skulle säga lat då i ditt fall. Ungefär som att inte orka göra om en citering
tommib skrev:
Du svarar att det ser ut som ett fullkopplat perilexuttag och att kunden ska ha ett perilexsladdställ. För att vara säker på att det blir rätt bör man mäta. Är man osäker kontaktar man elektriker. Skillnaden mot svaret "ring elektriker för att byta sladd" är att man får veta att det är ok att göra själv om man är trygg med det och att det faktiskt inte är så svårt. Att bara ringa elektriker lär folk att vara hjälplösa inför enkla göromål.
Så jag skulle säga lat då i ditt fall. Ungefär som att inte orka göra om en citering![]()
Det var inte det svaret han fick om du läser en gång till. Hade det varit en 400v spis absolut men nu gällde det induktion. Och när jag svarade att det även behövdes en nolla var det för att ngn, kanske inte du, skrev att den behövde 3x16. Dom som står i butik är inte elektriker men det gör dom inte korkade för det. Jag motsätter mig mest din generalisering av att alla som inte vet är korkade. Elgiganten är det bolag som flest gnäller över ändå står ni där på mellandagsreorna och handlar, om vi nu ändå generaliserar. Du ska bara veta hur många gånger jag läser här och tycker att alla är korkade bara för att dom inte ens kan skilja på en spis, ugn, häll. Och tror att köksfläktar hör hemma i ”köksdelen” men jag uttrycker det sällan. Vill man inte betala för elektriker så får man chansa om man vill. Det är bara synd om dessa personer bränner sin spis för att dom lyssnade på någon i ett forum som ofta inte vet vad dom pratar om.tommib skrev:
Varför skulle den färgen då användas i nollposition? Uttaget vi ser på bild är fullkopplat. Man ska visserligen försäkra sig genom mätning men man ska också undvika att måla fan på väggen.
Jag anser definitivt att en säljare som arbetar med att sälja vitvaror som inte kan detta elementära är korkad. Eller möjligen lat. Det är inte som att frågan är ny eller ovanlig.
ps, du har tappat en tagg i ditt citat. Det krävdes lite manuellt mickel för att citera dig.
Jag läser att TS fått svaret att elektriker ska kontaktas för inkoppling. Oavsett spelar det ingen roll, min poäng är att en säljare av vitvaror ska kunna förklara detta för kunden. Det är inte så svårt och det handlar om att kunna sitt jobb.
Jag håller helt med om att man ska kunna skilja på häll/ugn/spis.
Jag släpper dock detta nu, det hjälper inte TS framåt.
Det handlar inte om att chansa. Det är ett par väldigt enkla mätningar för att verifiera läget. Om man skulle vilja chansa så är oddsen dessutom väldigt bra baserat på det som syns på TS bilder.D DFYD123 skrev:
Jag hajjar...vill dock bara betona att kunder har en tendens att glömma bort vad som sagts mellan köptillfället och dagen för installation så dom gånger oddsen ser bra ut och man kommer hem till kund så tycker oftast kunden att det är butikens huvudvärk att nollan inte var framdragen även om man försökt förtydliga detta ett flertal gånger och då är det svårt att hjälpa till då merparten av de som idag gör vitvaruinstallationer har begränsad behörighet som gör att dom inte får göra det och måste då lämna utan utfört uppdrag och sen kriga för att få betalt för den tid dom lagt ner hos kunden. Som tidigare sagt så bistår vi gärna kunden med detta så länge dom är villiga att berala för tjänsten men oftast där skon klämmer.tommib skrev:
Jag läser att TS fått svaret att elektriker ska kontaktas för inkoppling. Oavsett spelar det ingen roll, min poäng är att en säljare av vitvaror ska kunna förklara detta för kunden. Det är inte så svårt och det handlar om att kunna sitt jobb.
Det handlar inte om att chansa. Det är ett par väldigt enkla mätningar för att verifiera läget. Om man skulle vilja chansa så är oddsen dessutom väldigt bra baserat på det som syns på TS bilder.
God fortsättning btw
denna spisen är troligen gjord för den norska marknaden därav avsaknaden av ett fullkopplat perilexställ.
alla spisar som säljs för den svenska marknaden har korrekt ställ monterat från fabrik.
i alla andra fall bör elektriker kontaktas,
titta på svanströms youtubeklipp rörande elgiganten
alla spisar som säljs för den svenska marknaden har korrekt ställ monterat från fabrik.
i alla andra fall bör elektriker kontaktas,
titta på svanströms youtubeklipp rörande elgiganten
Ta och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”M magnu skrev:
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
avsnitt 1.2.1 ”Spisens märkspänning och inkopplingsalternativ”
Det är stor skillnad på ”400V 3~” (3*400V) och ”400V 3N~”, i sistnämnda så används nollan å då blir det 230V elementspänning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden