Hej, eftersom jag är helt rudis på el så måste jag ställa denna fråga.
En granne sa att dom fick köpa flera spisar innan dom hittade rätt på grund av elkablarna. Vilket låter lite skumt. Men när jag var i butiken idag så hade spisen jag tittade på (Electrolux) 4 kablar i elsladden. Den jag kom hem med har bara 3.
Kommer detta vara kompatibelt när elektrikern kommer hit?
Vill ju inte att han ska vända i dörren eftersom vi inte har någonting att laga mat på just nu.
Jag gissar på att min kontakt idag är 3-fas och den har 16A.
Nya spisen. Kontakt:

Nya spisen. Undertill:

Gamla spisen, kontakt (5 kablar):

En granne sa att dom fick köpa flera spisar innan dom hittade rätt på grund av elkablarna. Vilket låter lite skumt. Men när jag var i butiken idag så hade spisen jag tittade på (Electrolux) 4 kablar i elsladden. Den jag kom hem med har bara 3.
Kommer detta vara kompatibelt när elektrikern kommer hit?
Vill ju inte att han ska vända i dörren eftersom vi inte har någonting att laga mat på just nu.
Jag gissar på att min kontakt idag är 3-fas och den har 16A.
Nya spisen. Kontakt:

Nya spisen. Undertill:

Gamla spisen, kontakt (5 kablar):

Redigerat:
En platt stickpropp på den , är en norsk variant och kopplad för 1 fas
du såg en med 4 ledare på i affären och fick en med 3 ledare , falsk marknadsförning
( Samt att det var ett demoex. och den andra i kartong , byt direkt så får det inte vara )
Med 4 ledare så kopplas den 2 faser och nolla som det är i den stickpropp som du visar , annars kanske du ska 20 amp säkring
PS Elektrikern kan ta sladden från den gamla och sätta på den nya , då blir det OK , han kan det
du såg en med 4 ledare på i affären och fick en med 3 ledare , falsk marknadsförning
( Samt att det var ett demoex. och den andra i kartong , byt direkt så får det inte vara )
Med 4 ledare så kopplas den 2 faser och nolla som det är i den stickpropp som du visar , annars kanske du ska 20 amp säkring
PS Elektrikern kan ta sladden från den gamla och sätta på den nya , då blir det OK , han kan det
Tack för svar. Han i butiken sa att kabeln ofta måste bytas så det var jag beredd på. Men jag känner mig lite lurad som du säger eftersom den han visade hade 4 kablar. Hmmm.S skutten11 skrev:En platt stickpropp på den , är en norsk variant och kopplad för 1 fas
Menar du att dom kan ta in andra varianter av samma spis?
Den gamla Siemens-spisen (6 år) har gett upp. Elektronikfel. Kan inte vara kabeln som har strulat? Vill ju inte ta med mig felet till den nya spisen.
Är precis nyinflyttad i lägenheten så jag vet inget om hur det gick till för 6 år sen när dom renoverade köket
/T
Mmm. Den gamla har egentligen inte funkat sen vi flyttade in (1 månad sen). Säljaren sa att den strulade ibland. För oss har det varit så att den fungerade ibland och numera död sen 1 vecka. Orkade inte bråka eftersom han sa att den strulade innan tillträde.S skutten11 skrev:
Läs här förs!
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Du bör låta en elektriker kolla att det är ok med matningen från elcentralen, särskilt då den gammal spisen kronglat!
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Du bör låta en elektriker kolla att det är ok med matningen från elcentralen, särskilt då den gammal spisen kronglat!
Det här är ingen raketforskning , att då börja med en massa överdrifter är överkurs
En spis som fungerat med en kabel och den flyttas över till en annan är helt klart OK ,
TS ska ju ta hem en elektriker varför då komma med en hiskligt massa saker som TS i form av någon skrämselhicka att så eller så får du inte göra och inte har nytta av
En spis som fungerat med en kabel och den flyttas över till en annan är helt klart OK ,
TS ska ju ta hem en elektriker varför då komma med en hiskligt massa saker som TS i form av någon skrämselhicka att så eller så får du inte göra och inte har nytta av
Ja. Tack. Jag bokar elektrikern just nu. Skriver att den gamla krånglat så får jag se vad han rekommenderar för upplägg.S skutten11 skrev:Det här är ingen raketforskning , att då börja med en massa överdrifter är överkurs
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Så var det för grannen med.
Han var på Elgiganten och köpte en spis.
Titta på en i butik den hade normal spiskontakt.
Sen kom han hem och packade upp och den hade 1 fas norsk kontakt, lurad vart han när han skulle plugga den i väggen.
Han var på Elgiganten och köpte en spis.
Titta på en i butik den hade normal spiskontakt.
Sen kom han hem och packade upp och den hade 1 fas norsk kontakt, lurad vart han när han skulle plugga den i väggen.
Ja, vilket sätt. Och jag som tyckte säljaren var så kunnig. Händer det att man kan köpa häll med Perilex-kontakt redan från start? I såna fall tänker jag lämna tillbaka denna.H Hallerudsbo skrev:
/T
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Avboka elektrikern. Det finns en liten chans att elektrikern "kan fixa" denna häll genom att byta sladd, men det framgår inte av bilderna. Leta efter en inkopplingsanvisning på hällen som anger ifall den kan kopplas in på två faser och nolla. Om det inte går ska du inte ringa in någon elektriker utan åka tillbaka till butiken med hällen och ge dem en utskällning för att de inte ger dig en häll för Svenska förhållanden (trefas).
Vi förutsätter här att den gamla hällen gick på två faser. Om du mot förmodan har en riktigt gammal lägenhet med endast enfas in så är det en annan femma, men då måste uttaget bytas. Kan du se på elcentralen ifall du har en eller tre faser till häll/ugn.
Vi förutsätter här att den gamla hällen gick på två faser. Om du mot förmodan har en riktigt gammal lägenhet med endast enfas in så är det en annan femma, men då måste uttaget bytas. Kan du se på elcentralen ifall du har en eller tre faser till häll/ugn.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Eftersom du uppenbarligen har ett perilexuttag på väggen så ska du kunna köpa en häll med ett perilexuttag som är kopplat på två eller tre faser. Du ska inte behöva betala en elektriker separat för att byta sladd på nån djävla häll du köpt i butik!! Butiken kommer kanske att protestera men om du säger att du har ett perilexuttag ska de kunna ge dig en häll med en passande kontakt utan extra kostnad. Den stickpropp du fick med hällen får inte användas i Sverige enligt elsäkerhetsverket.Teacer skrev:
Nu är det visserligen så också att man aldrig ska lita på ett uttag till spisen. Det saknas ofta en ledare så det kan saknas antingen nolla eller en fas. Men då du haft en häll tidigare så bör det vara på plats med nöjaktig säkerhet.
En spis som fungerade ibland låter som glapp-kontakt och därför bör matningen ända från centralen kontrolleras, så det inte är där felet är, utan verkligen i gamla spisen.Teacer skrev:
Hur gammalt är original el-installation?
Ser ut så här. Men fattar inte om 8, 9, 10 tillhör samma.Bo.Siltberg skrev:
Avboka elektrikern. Det finns en liten chans att elektrikern "kan fixa" denna häll genom att byta sladd, men det framgår inte av bilderna. Leta efter en inkopplingsanvisning på hällen som anger ifall den kan kopplas in på två faser och nolla. Om det inte går ska du inte ringa in någon elektriker utan åka tillbaka till butiken med hällen och ge dem en utskällning för att de inte ger dig en häll för Svenska förhållanden (trefas).
Dom har ju skrivit så idiotiskt på Gruppschemat. Helt fel siffror så jag kan inte avgöra.
Se bilderna.
URL=http://forumbilder.se/H6HCR/pg1qmhuotvwzoy6xvsnm7q]
[/URL]
Tvättmaskinen gå på vanligt 220 volt uttag och ligger under brytare (?) 14. Så det gjorde väl också om 2012.
Tusan, bilderna blev på snedden. Inte van med Mac och Iphone än....