Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu har jag inte läst tillbaka i tråden och förstått varför du köpt en ny kabel. Det är inte kabeln som får hällen att fungera, det är inkopplingen av den som får det att fungera. Den gamla kabeln hade kunnat användas för nya hällen efter lite omkoppling eftersom den har tillräckligt antal ledare. Det finns ingenting magiskt här. På din bild ser man dock en förklaring till de dubbla N-ledarna, kabeln delar på sig till två helt skilda kretskort i hällen som var o en behöver fas och nolla. Din nya häll har en samlad plint som inte kräver dylika dumheter som dubblerad nolla.

Så om du använder din nya kabel så är inkopplingen enkel. 1 -L1, 2 - L2, 4- N, PE. Lägg den grå åt sidan i hällens terminal.
För att få loss den norska (grr) kabeln så måste jag få loss den svarta plasten som låser den. Sitter ganska ordentligt. Vet inte vilket håll jag kan bryta?
fpb-c13rtfwy3m1zg3mwyg.jpg

Ska inte va nåt som håller den dragavlastningen när skruvarna är borta. Bryt hitåt i bild.

Ska inte va nåt som håller den dragavlastningen när skruvarna är borta. Bryt hitåt i bild.
Den var väldigt fjädrande. Bände uppåt och drog ut kabeln. Bände sen uppåt och stoppade in den nya.
Nu kommer det jag bävat/längtat efter.
Ska testa att få till det som beskrivet ovan.

Sambon vill vänta In elektriker som kommer på må eller ti. Hon lagar fredags-mat i ugnen nu :-)
Men jag forsätter mitt uppdrag!

I
Teacer Teacer skrev:
Den var väldigt fjädrande. Bände uppåt och drog ut kabeln. Bände sen uppåt och stoppade in den nya.
Nu kommer det jag bävat/längtat efter.
Ska testa att få till det som beskrivet ovan.

Sambon vill vänta In elektriker som kommer på må eller ti. Hon lagar fredags-mat i ugnen nu :)
Men jag forsätter mitt uppdrag!

Glöm ej att ta bort byglingen mellan 1 och 2 när du kopplar in din nya kabel.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
I Ingolainen skrev:
Glöm ej att ta bort byglingen mellan 1 och 2 när du kopplar in din nya kabel.
Just det. Glömde det.
Tack.
Äter ugnslagad mat nu. Kör igen efter det :-)

• Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
Nu har jag inte läst tillbaka i tråden och förstått varför du köpt en ny kabel. Det är inte kabeln som får hällen att fungera, det är inkopplingen av den som får det att fungera. Den gamla kabeln hade kunnat användas för nya hällen efter lite omkoppling eftersom den har tillräckligt antal ledare. Det finns ingenting magiskt här. På din bild ser man dock en förklaring till de dubbla N-ledarna, kabeln delar på sig till två helt skilda kretskort i hällen som var o en behöver fas och nolla. Din nya häll har en samlad plint som inte kräver dylika dumheter som dubblerad nolla.

Så om du använder din nya kabel så är inkopplingen enkel. 1 -L1, 2 - L2, 4- N, PE. Lägg den grå åt sidan i hällens terminal.
Nu är det kopplat. Bygeln borta. Puh.
Enligt schemat skulle L1 vara svart och L2 brun.
Men min kontakt är tvärtom.
Satte i alla fall
L1 (brun) på 1:an i spisen
L2 (svart) på 2:an i spisen enligt ovan :-)

df1y3b6ctfy8tfixjco7oq.jpg

Isolera änden på den grå bara så är allt bra. Vilka av L1-L2-L3 du använder har ingen betydelse för hällen det är i det här fallet bara en fråga om hur jämn belastning man får på hela anläggningen. Om du har separat ugn är det ju då lämpligt att lägga den på L3 nu.

GK100 GK100 skrev:
Isolera änden på den grå bara så är allt bra. Vilka av L1-L2-L3 du använder har ingen betydelse för hällen det är i det här fallet bara en fråga om hur jämn belastning man får på hela anläggningen. Om du har separat ugn är det ju då lämpligt att lägga den på L3 nu.
Vad betyder L3? Jag har ugnen sen gammalt kopplad till den tredje fasen? från elskåpet.
Jag har 3 st som det står 16A på och den tredje går till ugnen.

De tre faserna brukar betecknas L1, L2, L3 så det är inga konstigheter. Du har ju då redan ugnen på den fas som inte har med hällen att göra då är det bra för det som har med "spis" att göra.

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Isolera grå med nån av dessa?
Hade ingen tomtemössa.
65a0f180-3b04-4b60-9bf9-cbec41ebd4aa.jpeg

En U-båt hade suttit fint, men du ser ut att enbart ha tvillingar som kanske inte får plats? Då kommer sockerbiten på andra plats och sist eltejp.

Eluttag med osäker grå isolerad kabel, och anslutna blå, brun och gul/grön kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå isolerad.
Ska jag våga testa?

Ja, fega inte ur nu, kör! Glöm inte att filma ev fyrverkeri ;)

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Ja, fega inte ur nu, kör! Glöm inte att filma ev fyrverkeri ;)
Lovar
⚡️

Induktionshäll med tända röda kontrollampor för varje platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt lyser.
Sambon ville ha en med separat kontroll till varje platta.
Lovande. Peppar peppar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.