8 790 läst ·
60 svar
9k läst
60 svar
Induktionshäll - fråga om elkablarna?
Huset byggde 1988, typ. Lägenheten totalrenoverades 2012, vad nu det innebar?L Leif i Skåne skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om det byggdes 1988 kan du utgå ifrån att du ha trefas. Dina två bilder på gruppförteckningen och elcentralen stämmer dock inte överens. Har du en rad till med säkringar, tre st med nr 1?
Om du räknar från vänster så är det 3 st 16amp där och sedan en i taget
Dom första 3 som grupp 1 på schemat och fortsätt med 2 en i taget o.s.v. så kommer du nog till slutet
Dom 3 första är med största sannolikhet till spisen och då är det 3 faser fram
Har du en ugn under så är det 2 faser till spisen och 1 till ugnen , sätt på ugnen och slå ner någon av de 3 första en i taget , då svartnar nog ugnen
Normalt med spishällarna , kan kopplas 2 fas + noll och 1 fas noll
Prova får du se . sen det med elektrikern Tja eller byta spisen med en perillex på , men måste kollas upp
så det är rätt stift som är kopplade i uttaget eller stickproppen
Ta hem elektrikern så blir det inga problem
Dom första 3 som grupp 1 på schemat och fortsätt med 2 en i taget o.s.v. så kommer du nog till slutet
Har du en ugn under så är det 2 faser till spisen och 1 till ugnen , sätt på ugnen och slå ner någon av de 3 första en i taget , då svartnar nog ugnen
Prova får du se . sen det med elektrikern Tja eller byta spisen med en perillex på , men måste kollas upp
Ugnen sitter en bit ifrån hällen. Men jag kan prova och se vad som händer på den!S skutten11 skrev:Om du räknar från vänster så är det 3 st 16amp där och sedan en i taget
Update:
Detta verkar nog inte bra.
Ugnen funkar när jag slår av enbart 8
Ugnen funkar när jag slår av enbart 9
Ugnen slocknar när jag slår av enbart 10.
Nu fattar jag vad du skrev.
Var ju exakt som du misstänkte. En av de 3 (nr 10) 16A är till ugnen och de andra 2 (8 och 9) då (förhoppningsvis) till spisen.
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Misstänker att du har köpt på Elgiganten.
Då de har en kjedja i norge med som heter elkjøp så gör de inköpen ihop därför får man med norsk kontakt, sen brukar vitvaror vara billigare i Norge ibland.
Grannen spis som jag kopplade in åt han hade 1 fas 230 volt eller 2-3 faser 400 volt som val.
Då de har en kjedja i norge med som heter elkjøp så gör de inköpen ihop därför får man med norsk kontakt, sen brukar vitvaror vara billigare i Norge ibland.
Grannen spis som jag kopplade in åt han hade 1 fas 230 volt eller 2-3 faser 400 volt som val.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Då kan du tala om för butiken att du vill ha en perilexstickpropp kopplad mot L1 och L2 i stickproppen.Teacer skrev:
Det är vanligt att samma trefasgrupp betjänar både häll och ugn. Man brukar då låta hällen få L1 och L2 medan ugnen får L3. Om det är kopplat så i ditt fall vet vi ju inte, men där man vi ta en rövare. Skulle det visa sig att häll och ugn ligger på samma säkring så får du koppla om i stickproppen, ingen big deal.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, de ska lämna ifrån sig en uppdaterad gruppförteckning - det är det lägsta kravet på dokumentation. Men nu kan det ha skett ändringar i efterhand vi inte känner till.
Klart ett övertramp att inte skriva rätt , ditt schema börjar på 8 men dom två övre raderna skulle vara
märkta med 1-3 Spis +ugn brytare och 4-7 JFB
Då är det så att huvuströmbrytaren = 3 moduler och jordfelsbrytaren = 4 moduler tillsammans 7 moduler
och nedre raden startar på 8
märkta med 1-3 Spis +ugn brytare och 4-7 JFB
Då är det så att huvuströmbrytaren = 3 moduler och jordfelsbrytaren = 4 moduler tillsammans 7 moduler
och nedre raden startar på 8
Ja, alt var väl så självklart när det var nygjort. Lätt att glömma dokumentera full ut. Ska göra den föreslagna analysen nån dag. Sätta på allt och rätta till siffrorna.Bo.Siltberg skrev:
/T
Ok, men det är väl så att 8 och 9 borde vara spisen?S skutten11 skrev:
Eller har jag fortfarande inte fattat