Vad heter din nya spishäll? Det säljs ju tyvärr en del som går på en fas endast, de är inte så roliga. Om din förra häll var en 6 år gammal Siemens så kan du inte flytta över den kabeln rakt av då den saknar plint (kabeln går rakt in i hällen till effektkorten) Du får i så fall klippa av den (ingen big deal men ändå)

Din ugn är 1-fas och går på säkring 10. Hällen är 2-fas+nolla och ska gå på säkring 8 och 9.
Med rätt kabel och en bild på kopplingsschema på undersidan av hällen kan vi lätt tala om hur du ska koppla. En inte alltför vild gissning är att du ska koppla in säkring 8 och 9 på plint 1 och 2 på hällen efter att du har tagit bort bygeln. Nollan ska sitta där den sitter.
Det går inte att använda den medföljande kabeln eller kontakten. Jag håller med Bo, åk tillbaka och kräv perilexpropp som är kopplad L1, L2, nolla och jord. Då är det bara att plugga i den nya hällen. Om du ringer en elektriker så be hen ta med sig en sladd med perilexpropp i änden, minst 4-ledare.

Jag skulle gissa att din centralmärkning borde se ut så här men kontrollera gärna att det stämmer.
Elcentral med säkringsgrupp, märkt 1-11, huvudbrytare och jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Vad heter din nya spishäll? Det säljs ju tyvärr en del som går på en fas endast, de är inte så roliga. Om din förra häll var en 6 år gammal Siemens så kan du inte flytta över den kabeln rakt av då den saknar plint (kabeln går rakt in i hällen till effektkorten) Du får i så fall klippa av den (ingen big deal men ändå)
Electrolux HOD670F

torbeno torbeno skrev:
Jupp. På gamla spisen går kabeln rätt in i hällen.

Müssli Müssli skrev:
Din ugn är 1-fas och går på säkring 10. Hällen är 2-fas+nolla och ska gå på säkring 8 och 9.
Med rätt kabel och en bild på kopplingsschema på undersidan av hällen kan vi lätt tala om hur du ska koppla. En inte alltför vild gissning är att du ska koppla in säkring 8 och 9 på plint 1 och 2 på hällen efter att du har tagit bort bygeln. Nollan ska sitta där den sitter.
Det går inte att använda den medföljande kabeln eller kontakten. Jag håller med Bo, åk tillbaka och kräv perilexpropp som är kopplad L1, L2, nolla och jord. Då är det bara att plugga i den nya hällen. Om du ringer en elektriker så be hen ta med sig en sladd med perilexpropp i änden, minst 4-ledare.

Jag skulle gissa att din centralmärkning borde se ut så här men kontrollera gärna att det stämmer.
[bild]
Undersidan av nya electroluxen.
Edit. Sned bild igen.
a2465131-9e0d-4b5b-b870-99f78e7cd594.jpeg

Teacer Teacer skrev:
Undersidan av nya electroluxen.
Edit. Sned bild igen.
[bild]
Då var det som jag trodde. Enkel match för en elektriker, om du känner dig hyfsat säker kan vi guida dig. Du behöver en sån här:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/anslutningar/perilex-sladdstall
Fast den ska givetvis ingå i köpet, vi bor i Sverige och inte Norge...

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Då var det som jag trodde. Enkel match för en elektriker, om du känner dig hyfsat säker kan vi guida dig. Du behöver en sån här:
[länk]
Fast den ska givetvis ingå i köpet, vi bor i Sverige och inte Norge...
Kontaktar Den Norska firman i morrn. Annars köper jag en sån kabel.
Elektrikern föreslog vecka 18. Men jag vill steka korv tidigare än så.

Nu är den kabeln du hänvisade till beställd. Återkommer om ett par dagar när den ramlat in :-)

Redigerat:
Har du inte kvar den gamla hällen? Den kabeln hade passat om man tagit bort den grå ledarn,och kopplat enligt den mittersta bilden 2N~ .

Tyvärr är detta en snikvariant normal sitter det en skruv-anslutning på #3 så man kan parkera Fas 3 där fast den inte används.
Göm inte att ta bort bygeln mellan 1-2.

Redigerat:
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har du inte kvar den gamla hällen? Den kabeln hade passat om man tagit bort den grå ledarn,och kopplat enligt den mittersta bilden 2N~ .
Ok. Jo. Gamla hällen står i garderoben.
Hmm. Beställde nyss ny kabel. Den verkar ju iofs också ha 5 ledare/faser.

Redigerat:
tommib
Skruva loss den gamla anslutningskabeln och lägg upp en bild. Det är sannolikt inga problem alls att använda den. Ev behöver du en ubåt för att isolera den sista ledaren.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått hem kabeln :-)
Här är gamla kabeln och nya kabeln.
Som man ser (typ) så är den grå på olika sätt. I gamla så sitter den tillsammans med blå.
I nya kabeln så sitter den i den 5:e skruven.
Kan det vara skillnaden mellan 2- och 3-fas?

Gamla:
wlk380req3ypcucxbpwf0a.jpg

Nya:
ua-g1lu6reiaykefnnnwhg.jpg

tommib
Ja. I gamla kabeln är nollan dubblad. Den behöver inte vara det. Det enda du måste tänka på är att det kopplas rätt i bägge ändar.

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
Ok, för i gamla spisen så satt verkligen den grå i en kontakt. Är det skumt?
fullsizeoutput-127.jpeg

tommib tommib skrev:
Ja. I gamla kabeln är nollan dubblad. Den behöver inte vara det. Det enda du måste tänka på är att det kopplas rätt i bägge ändar.
Så, skulle nya kabeln fungera om jag har 2-fas och låter grå sitta där den sitter (i kontakten) och ska då grå vara, där du sa tidigare, vid 3:an (snål-stället) i nya spisen som saknar skruv?

Nu har jag inte läst tillbaka i tråden och förstått varför du köpt en ny kabel. Det är inte kabeln som får hällen att fungera, det är inkopplingen av den som får det att fungera. Den gamla kabeln hade kunnat användas för nya hällen efter lite omkoppling eftersom den har tillräckligt antal ledare. Det finns ingenting magiskt här. På din bild ser man dock en förklaring till de dubbla N-ledarna, kabeln delar på sig till två helt skilda kretskort i hällen som var o en behöver fas och nolla. Din nya häll har en samlad plint som inte kräver dylika dumheter som dubblerad nolla.

Så om du använder din nya kabel så är inkopplingen enkel. 1 -L1, 2 - L2, 4- N, PE. Lägg den grå åt sidan i hällens terminal.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.