Hej! Iom Rut-avdrag för reparation så är jag lite i tankarna om jag ska göra detta. Har en gorenje induktionshäll med varmluftsugn där nu av någon anledning blivit kortis någonstans. Ugnen funkar och de två vänstra sett framifrån funkar. På automatsäkringarana så har en av tre löst ut. Men va kan det bero på att det blivit kortis? Fukt i induktionen? Är ingen expert men antar att induktion är mer kretskort å pillergöra än va tex en häll är. Nån som haft liknande problem? Nån å lägga ner energi på för reparation eller bättre å köpa nytt?

Mvh Putte

R
Är det en fullvuxen spis med häll och ugn tillsammans

R rävlyan skrev:
Är det en fullvuxen spis med häll och ugn tillsammans
Ja det stämmer ,inga separata delar utan en "standard"

R
Kolla bakom spisen , det är nog en stickpropp där , i bland så blir det överkok ( kanske inte ni ) och då rinner det vatten ner på uttaget och det blir kortis där , sen är det bara invärtes i spisen som gäller , inte så märkvärdigt att lossa lite plåtbitar på baksidan samt ( tror det är fyra skruvar på sidorna ) hällen och titta om det är svart och bränt någon stan
En vanligt häll har vanliga strömbrytare och där kan det bli bränt och överledning till jord , resultat proppen går

I min Husqvarna så satt inte ångröret från ugnen ordentligt i, så ånga kondenserade på ett av korten till hällen och kortslöt.

R rävlyan skrev:
Kolla bakom spisen , det är nog en stickpropp där , i bland så blir det överkok ( kanske inte ni ) och då rinner det vatten ner på uttaget och det blir kortis där , sen är det bara invärtes i spisen som gäller , inte så märkvärdigt att lossa lite plåtbitar på baksidan samt ( tror det är fyra skruvar på sidorna ) hällen och titta om det är svart och bränt någon stan
En vanligt häll har vanliga strömbrytare och där kan det bli bränt och överledning till jord , resultat proppen går
Ok har bytt strömkontakten , ska lyfta induktionshällen och kika. När man drar igång de fungerande spisplattorna så blinkar de andra E . Men om det är bränt på grund av överkok ,sker säkert vid riskokning eller pasta hehe är det då en dyr utgift å vänta?

• Gilla
Arvid1342
  • Laddar…
Ett inte helt ovanligt fel är att transistorerna som styr spolarna går sönder och tar med sig likriktaren. Det är några tior i delar om man kan laga det. Anlitar man en vanlig vitvarureparatör så byts hela kraftkortet för ett par tusen eller så.

• Gilla
Putte_på_landet
  • Laddar…
R
Den avdelningen med pris kan jag inte , är säkert ett elektronikfel , ring och fråga vad en service kostar eller en elektronikdel
Men öppna och se om du ser något misstänkt ,

D Daniel 109 skrev:
Ett inte helt ovanligt fel är att transistorerna som styr spolarna går sönder och tar med sig likriktaren. Det är några tior i delar om man kan laga det. Anlitar man en vanlig vitvarureparatör så byts hela kraftkortet för ett par tusen eller så.
Ok tack! Får ta mig en funderare och kolla upp bekantskapskretsen gällande lödkolvsmästare ;)(y)

P
Det står mycket om felsökning på olika elektronik forum
Och nä,r man hittat felet så kan man byta komponenter
En del sitter på kylflänsar
Ett induktionskort kostar beroende på modell mellan 2000.- och 4.000-
Induktionsmoduler går sönder av sig själva.
Så risken att den andra modulen går sönder snart går inte att bortse ifrån

electroluxaren skrev:
Det står mycket om felsökning på olika elektronik forum
Och nä,r man hittat felet så kan man byta komponenter
En del sitter på kylflänsar
Ett induktionskort kostar beroende på modell mellan 2000.- och 4.000-
Induktionsmoduler går sönder av sig själva.
Så risken att den andra modulen går sönder snart går inte att bortse ifrån
På vår 11000:- Husqvarna häll gick första kortet sönder efter 3år 2mån
kostade närmre 4000 att få bytt har jag för mig.
Nästa kort gick sönder efter ytterligare ett år.
Då tog jag med det gamla trasiga, som jag hade sparat och det som nu hade gått sönder till en radio/tv reparatör, han plockade delar från det ena kortet och fixade ett fungerande, det höll i två år till, sen åkte hällen ut!
Köpte en 5000:- Ikeahäll istället med 5-år garanti.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.