Jag har i dagarna fått solceller installerade och därmed en ny elmätare, Landis+Gyr E350.
Blev dock lite nyfiken på varför indikator på displayen visar blinkande 3:e fas (L3, L1 och L2 lyser fast). Enligt manualen betyder att fasen är omvänd. Tänkte först att det är den fasen som får matning från växelriktaren, men även den är 3-fas och enligt den matas el över samtliga faser, då borde väl i så fall samtliga blinka vid inmatning?
Utklipp från manualen:
Förklarande text från manualen:
L1 L2 L3
The phase voltage indications are switched on, if the respective phase voltages are present. It can be selected by parameterisation whether all the phase voltage indications are flashing if the rotating field goes in the wrong direction and/or whether they are flashing if the energy flow is reverse in the corresponding phase.
Blev dock lite nyfiken på varför indikator på displayen visar blinkande 3:e fas (L3, L1 och L2 lyser fast). Enligt manualen betyder att fasen är omvänd. Tänkte först att det är den fasen som får matning från växelriktaren, men även den är 3-fas och enligt den matas el över samtliga faser, då borde väl i så fall samtliga blinka vid inmatning?
Utklipp från manualen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förklarande text från manualen:
L1 L2 L3
The phase voltage indications are switched on, if the respective phase voltages are present. It can be selected by parameterisation whether all the phase voltage indications are flashing if the rotating field goes in the wrong direction and/or whether they are flashing if the energy flow is reverse in the corresponding phase.
Utan att svara på frågan så blir jag lika irriterad varje gång, sätter man en vara på marknaden ska man även ha manualer på Svenska. Jag och kanske du kan läsa på ett främmande språk MEN det finns massor av folk som inte kan förstå ett främmande språk och inte minst när det är "facktermer" inblandade. 
Du kan ju har laster på övriga faser som överstiger utmatad effekt.
Får nog ta på mig den...fick inte med någon manual (antar att en elmätare inte går under konsumentprodukt(?)), hittade endast engelsk variant på nätet.E elmont skrev:Utan att svara på frågan så blir jag lika irriterad varje gång, sätter man en vara på marknaden ska man även ha manualer på Svenska. Jag och kanske du kan läsa på ett främmande språk MEN det finns massor av folk som inte kan förstå ett främmande språk och inte minst när det är "facktermer" inblandade.![]()
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det kanske helt enkelt är så att de anslöt faserna fel till den nya elmätaren. Det är inte bra då eventuella CEE-uttag du har också då har fel fasordning, dvs en djupvattenpump kommer att gå baklänges etc. Du bör få detta kontrollerat och åtgärdat.
Bästa svaret
Alla fasindikeringarna ska ju blinka om den är konfigureras för att indikera omvänd fasföljd. Så den är sannolikt konfigurerad för att indikera riktningen på energiflödet, då indikeras det per fas.
Borde då inte bergvärmepumpen få spel? Nu är det en frekvensstyrd sådan, så den kanske arbetar på ett annat sätt en de äldre modellerna?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jo kanske. Därför värt att kolla upp fasordningen och vad mätaren visar.
Bara för att reda ut begreppen, frekvensstyrning = varvtalsstyrning = inverterstyrning? 
Det är en Nibe Fighter 1150 (inverterstyrd), kikade nu och inga felmeddelanden.
Det kan ju vara så att jag hela tiden haft faserna på detta vis och att installatören av pumpen tog hänsyn till detta vid installationen. Jag ser det först nu iom den nya mätaren som känner av och visar på displayen.
Eller är det som Daniel påpekar, en indikation på att den fasen får in mer än den förbrukar.
Läste i manualen för växelriktaren och den levererar separat över varje fas. Kan alltså tex köpa på en och sälja på två, beroende på hur de olika faserna ligger mot förbrukarna.
Följer ändå råd från Bo att kolla upp detta noggrannare. Återkommer.
Det är en Nibe Fighter 1150 (inverterstyrd), kikade nu och inga felmeddelanden.
Det kan ju vara så att jag hela tiden haft faserna på detta vis och att installatören av pumpen tog hänsyn till detta vid installationen. Jag ser det först nu iom den nya mätaren som känner av och visar på displayen.
Eller är det som Daniel påpekar, en indikation på att den fasen får in mer än den förbrukar.
Läste i manualen för växelriktaren och den levererar separat över varje fas. Kan alltså tex köpa på en och sälja på två, beroende på hur de olika faserna ligger mot förbrukarna.
Följer ändå råd från Bo att kolla upp detta noggrannare. Återkommer.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Inte så att de har vänt in/ut på mätarens 3:e fas?
Antar att du har en 3-fas inverter för solelen.
Antar att du har en 3-fas inverter för solelen.
Nu har jag nästan kunnat bekräfta alla funderingar. Fastslaget är att de blinkande indikationerna är då el från solenergin matas mot respektive fas, har dock fått flera och olika svar avseende om en inverterstyrd värmepump bryr sig om fasordningen. Men det var ju heller inte min primära fundering, blev dock nyfiken eftersom jag haft återkommande larm 109/112 (dock löst genom en litet script som återställer larmet automatiskt).
Tack alla för input!
Tack alla för input!
Klicka här för att svara