En del av min grund består av tre etage som står på berg. Firman som gjorde den (90-talet) räknade med att berget kunde trycka in vatten. Man gjöt in markavloppsrör mellan de olika etagen för att vattnet skulle kunna rinna ned och samlas vid den lägsta punkten där det gjöts in ett rör i sulan som går ut i en dränering utanför grunden. Nu har jag upptäckt att det är stopp i det dräneringsröret och det går inte att få bort, verkar som att det är cement?

Håller på att lägga plast och krypgrundsisolering i grunden och vill inte ha inträngande vatten som blir kvar under plasten eftersom jag inte kommer att ha någon/liten avdunstning. Kan inte komma åt dräneringsröret som mynnar ut under mitt uterum mht bärande plintar mm.

Hade givitvis föredragit en passiv dränering men funderar nu på en lösning där jag pumpat ut vattnet istället. Det är små mängder av vatten det rör sig om och det kommer sällan, under sista halvåret så är det bara vid några enstaka tillfällen och då har jag tömt mitt uppsamlingkärl på 5-10 liter vatten. Min tanke är att dra ut ett rör från vilket jag kan suga ut vatten med en pump. Men jag behöver ha en indikering på att det samlats vatten vid lägsta punkten.

Någon som har tips på utrustning för detta ändamål eller kanske någon annan kreativ lösning?

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om du har wifi-täckning kan du ganska enkelt bygga dig ett litet larm som ger dig en notis i mobilen med följande delar:

[länk]

Och en flottörbrytare:
[länk]

Det finns färdiga övervakningslösningar men de är betydligt dyrare.
Tack för tipset, mycket intressant. Jag har tittat på Shelly produkter tidigare för en annan applikation.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.