61 200 läst ·
139 svar
61k läst
139 svar
Inca rikt/plan hyvel.
Inte dumt med en riktig genomgång från tidigare ägare, jag minns när jag köpte min hyvel av ett dödsbo. De som visade och tog betalt gick ut ur verkstad lite halvt vettskrämda när jag skulle prova hyveln. Perfekt när man själv är lite nybörjare på hyvlar... 
Lite..badtastex skrev:
Jag blottade min okunskap tämligen omgående, och erkände rakryggat att jag aldrig nånsin hyvlat nåt, inte ens på slöjden..
Säljaren som livnär sig som möbelsnickare visade och lät mig prova rikt, plan, stålbyte, spånhuvsmontering samt visade dreven som såg fina ut.
Som avslutning tipsade han om att han hade en stor gammal fräs, som var ful, men fungerande till salu.. :wow:
Nu ska ja bara fixa 3-fas i garaget..
Var ut i garaget och hämtade lite skruv till skåpfastsättning och kunde inte låta bli att fingra lite på hyveln..
I fästet/leden för riktanhållet, sitter en fjäder, alltså på fästskruven.
Ska den sitta mellan den rundade 2 delarna (alltså emellan de 2 delarna som möjliggör vinkling av anhållet) eller någon annanstans där, tex under brickan som sitter under muttern/handtaget som man lossar/låser inställningen på.
Kan bifoga bilder om det är oklart var jag är och yrar..
Länk till sprängskisser och/eller reservdelslistor uppskattas
I fästet/leden för riktanhållet, sitter en fjäder, alltså på fästskruven.
Ska den sitta mellan den rundade 2 delarna (alltså emellan de 2 delarna som möjliggör vinkling av anhållet) eller någon annanstans där, tex under brickan som sitter under muttern/handtaget som man lossar/låser inställningen på.
Kan bifoga bilder om det är oklart var jag är och yrar..
Länk till sprängskisser och/eller reservdelslistor uppskattas
Redigerat:
Manual http://m.imgur.com/a/gnpIS
Jag har även en pdf fil som enbart behandlar inställning av matningsmekanismen, hittar dock ej den på nätet. Kan maila över den.
Reservdelar http://www.eagle-tools.com/index.html (finns inga just där på sidan men skickar man detaljnr från manualen så återkommer eagle tools med pris)
Här ska även finnas reservdelar, har själv inte varit i kontakt med dom http://www.doebeli.ch/index.asp?page=produkte-inca-maschinen
Vad beträffar fjädern vet jag inte.
...kan kolla när jag är i verkstan nästa gång om du inte kan se det i manualen.
Jag har även en pdf fil som enbart behandlar inställning av matningsmekanismen, hittar dock ej den på nätet. Kan maila över den.
Reservdelar http://www.eagle-tools.com/index.html (finns inga just där på sidan men skickar man detaljnr från manualen så återkommer eagle tools med pris)
Här ska även finnas reservdelar, har själv inte varit i kontakt med dom http://www.doebeli.ch/index.asp?page=produkte-inca-maschinen
Vad beträffar fjädern vet jag inte.
Tack Ola!
Vad jag kan se i sprängskissen så är det ingen fjäder där i lutningsleden, det blev rakare och stabilare efter att jag flyttade den till mellan anhållet och brickan/låsmuttern.
PMar dig min epostadress.
Vad jag kan se i sprängskissen så är det ingen fjäder där i lutningsleden, det blev rakare och stabilare efter att jag flyttade den till mellan anhållet och brickan/låsmuttern.
PMar dig min epostadress.
6700:- betalade jag, förmodligen inget kap, men närheten mm gjorde att jag sträckte budgeten lite.
Total bordslängd 1100mm, enligt annonsen, har inte mätt men bör stämma.
Jag hade fjädern mellan de halvmåneformade delarna, alltså mellan den gröneloxerade och den som färgen är bortnött på.
Nu flyttade jag den mellan brickan vid vredet och fästet.
Total bordslängd 1100mm, enligt annonsen, har inte mätt men bör stämma.
Jag hade fjädern mellan de halvmåneformade delarna, alltså mellan den gröneloxerade och den som färgen är bortnött på.
Nu flyttade jag den mellan brickan vid vredet och fästet.
Ola och alla andra..Ola C skrev:Det är lugnt, kul att kunna hjälpa till, jag grottar gärna ner mig i mina maskiner, min hyvel köpta jag som renoveringsobjekt och pillade en del med den innan den var körklar.
Nog om det. Det första du frågade om, dom där 0.2, jag tycker inte det är något att hänga upp sig på. Det viktiga är att stålen är rätt postade vs utmatningsbordet. Utmatningsbordet är ju referens och ska ha hyveltrycket så fort det går, om vi istället ser det som att det är inmatningsbordet som är 0.2 off. Så fort du fått över trycket på utmatningsbordet så spelar inmatningsbordet mindre roll.
På dessa hyveltyper så plockar man ju av utmatningsbordet vid planhyvling och lite beroende på hur hårt man spänner fast det kan det lätt diffa 0.2 gentemot när det satt fast föregående gång. Jag planhyvlar med utmatningsbordet på plats för att undvika denna felkälla (och spara tid), spånorna letar sig hyfsat upp genom "fingeröppningarna" i borden. Nu har du inga sådana fingrar ser jag så det kanske inte riktigt funkar. Du kan även prova att justera skruvspänningen aningen på inmatningsbordet, där sitter ju 2 skruvar per sida. Det ska glida glappfritt och inte trögt men det är ju en liten gråzon. Spänner du främre skruvarna så lutar inmatningsbordet aningen mer neråt mot kuttern och vise versa.
Ja jag mäter plankan/plankorna innan jag stoppar in dom. Är det många plankor med lite olika tjocklek så lägger jag dom på rad i omvänd tjockleksordning med text på dom hur tjocka dom är så vet jag när det är dags att stoppa in dom. Så jag kör alla plankor på en höjd innan jag ändrar till nästa höjd. Lät klyddigt men du fattar nog.
Mitt riktbord går tämligen trögt, delvis pga. trasigt vred (så man måste trycka det på plats samtidigt som man vrider) men kanske också pga hårt åtdragna bultar och brist på smörjning?
Jag kikade lite där igår..
Smörjer ni glidskenorna, om ja, med vad?
Går man på känsla när man justerar de 2 skruvparen som håller bordet eller finns det några bra 'do´s and dont´s?
Ja jag smorde glidytorna när jag servade hyveln efter jag köpt den. Med vad kommer jag inte ihåg men det var inget specialfett.
Dom där 2 skruvparen säger väl manualen att man ska spänna dom och sen lossa ett tredjedels varv eller nåt. Jag körde nog mest på känsla.
På tal om det där vredet, mitt inmatningsvred är inte orginal, det sitter numera ett vanligt invändigt gängat korsvred med genomgående (i radiell led alltså) skruv och mutter, fungerar alldeles utmärkt.
Dom där 2 skruvparen säger väl manualen att man ska spänna dom och sen lossa ett tredjedels varv eller nåt. Jag körde nog mest på känsla.
På tal om det där vredet, mitt inmatningsvred är inte orginal, det sitter numera ett vanligt invändigt gängat korsvred med genomgående (i radiell led alltså) skruv och mutter, fungerar alldeles utmärkt.
Tips på var jag kan få tag på ett vred?
Kollat på ClasO, Jula, Biltema, sökt på Swedols webb samt övriga nätet.
Mailade Maskindelen.se men har inte fått något svar än.
Axeln är 10mm, hur stor M-gänga behöver jag gå upp på då? Om jag kommer över ett gängat vill säga.
Kollat på ClasO, Jula, Biltema, sökt på Swedols webb samt övriga nätet.
Mailade Maskindelen.se men har inte fått något svar än.
Axeln är 10mm, hur stor M-gänga behöver jag gå upp på då? Om jag kommer över ett gängat vill säga.
http://www.wiberger.se har vred o rattar
