61 204 läst ·
139 svar
61k läst
139 svar
Inca rikt/plan hyvel.
Jag tycker också att du lyckats bra med din spånhuv. Min fungerar bra trots sin enkelhet och anmäler den härmed till miss spånhuv 2015
Kör den mestadels med dammsugare och cyklon eftersom jag använder detta till mina andra maskiner och tycker att det fungerar bra, framför allt tycker jag att denna setup tar mycket mer finkornigt damm än spånsugen vid fräsning och dyl. i min lilla lokal. Vid hyvling spelar det säkert inte så stor roll eftersom spånen är större.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör den mestadels med dammsugare och cyklon eftersom jag använder detta till mina andra maskiner och tycker att det fungerar bra, framför allt tycker jag att denna setup tar mycket mer finkornigt damm än spånsugen vid fräsning och dyl. i min lilla lokal. Vid hyvling spelar det säkert inte så stor roll eftersom spånen är större.
Här är lite fler bilder på bygget:
Återstår att fixa någon form av mothåll som jag kan klämma den mot när den ligger uppochner på planbordet. Kan ju inte klämma den mot matarvalsarna då dessa ej går att stänga av.
Enda negativa som jag märkte när jag provriktade lite igår med huven på var att ljudet från planhyveln blev mycket kraftigare. På något sätt så gjorde den kraftiga luftströmmen kring kuttern att ljudet förstärktes rejält. Någon annan som upplevt detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återstår att fixa någon form av mothåll som jag kan klämma den mot när den ligger uppochner på planbordet. Kan ju inte klämma den mot matarvalsarna då dessa ej går att stänga av.
Enda negativa som jag märkte när jag provriktade lite igår med huven på var att ljudet från planhyveln blev mycket kraftigare. På något sätt så gjorde den kraftiga luftströmmen kring kuttern att ljudet förstärktes rejält. Någon annan som upplevt detta?
Ja så blir det när luft strömmen far med hög fart mellan borden och knivarna. På nyare rikthyvlar så är det små vinkelräta spår i in och utmatningsborden mot kuttern för att just eliminera detta fantastiska ljud.
Se det som ett tecken på att du får bra spånuppsamling.
MInn gamla ejca förbättrade jag spånstosen och större rör den lät som en junkers stuka när den dök.
Se det som ett tecken på att du får bra spånuppsamling.
MInn gamla ejca förbättrade jag spånstosen och större rör den lät som en junkers stuka när den dök.
Om man vill köpa flera stål till denna maskin, vad skall man leta efter då? Är det special just för inca eller kan man köpa vilka 260mm stål som helst? Tips på inköpsställe och sort, HSS eller karbid (finns det?)?
Känner spontant att det kan vara vettigt att ha 2 eller 3 par så att man kan lämna in på slipning och ha ett par vassa i hyveln. Det känns som att hyvelstål är något man behöver slipa betydligt oftare än sågklinga t.ex.? Mina känns inte riktigt lika rakbladsvassa längre som dom gjorde när jag köpte hyveln, däremot märker jag ingen skillnad i resultatet på hyvlingen (än).
Känner spontant att det kan vara vettigt att ha 2 eller 3 par så att man kan lämna in på slipning och ha ett par vassa i hyveln. Det känns som att hyvelstål är något man behöver slipa betydligt oftare än sågklinga t.ex.? Mina känns inte riktigt lika rakbladsvassa längre som dom gjorde när jag köpte hyveln, däremot märker jag ingen skillnad i resultatet på hyvlingen (än).
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Funderar på att skaffa nytt gummi till min bandsåg och har varit i kontakt med www.incamachines.com ,de verkar dock ganska dyra med frakten men successivt dykt upp fler saker på deras hemsida.
Som vanligt rekommenderar jag www.hobelmesser-shop.de -- OK priser och stort utbud.
Är det inte vanliga stål i din hyvel, utan hål? Mät tjocklek och bredd (typ 25mm alltså, inte 260 bredden) så borde resten lösa sig ganska enkelt. Jag köper mina stål härifrån, mest pga de är bra och billiga på tersastål http://woodfordtooling.com/planer-knives/25mm-x-3mm.html
Edit. Fixa en mer passande länk
Edit. Fixa en mer passande länk
Redigerat:
Jag har ingen aning, visste inte ens att det fanns "vanliga" stål. Jag är nybörjare på detta som sagt.Ola C skrev:
Idag hyvlade jag en spik (tror jag, var antingen en liten spik eller en häftklammer). Satt fast inne i plankan jag hyvlade. Hände inget mer än att det lät illa, det blev metallspån synligt inne i spånstosen och det ena stålet fick sig tyvärr ett par hack. Syns knappt med blotta ögat på stålet, men syns som 2 breda spår på virket som hyvlas (ok, man måste anstränga sig för att se det i annat än starkt solljus).
Nu är det således lite mer bråttom att skaffa nya stål. Är stålen generellt väl slipade när de är nya eller måste man börja med att lämna in dem på slipning?`
Vad säger ni om HSS vs. Hårdmetall?
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Mät dina stål och köp stål som har samma dimensioner. Satsa på HSS, du lär inte hyvla så mycket att det motiverar kostnaden för HM. Dessutom hade du varit ganska ledsen om du idag haft HM i hyveln när du körde i spik. Har aldrig köpt stål som inte har varit OK slipade vid köp.
Kolla här om det finns något som passar:
http://www.tole.se/hyvelstal-hss-hobbymaskin/ejca-electra-emco-inca/131
http://www.tole.se/hyvelstal-hss-hobbymaskin/ejca-electra-emco-inca/131
Jag är 99.5% säker på att dom där passar (Inca automatic finns bara med 3 kutterutföranden, och de andra 2 har tersastål så uteslutningsmetoden säger att dessa är rätt) men ring o kolla för säkerhets skull. Dom extra hålen gör inget, dom är väl där för att stålen ska passa Emco också.
