En metalldetektor är nog bra att ha, jag har klarat hyveln men satte sågklingan i en knivspets. Det gäller bara att hitta någon som funkar till ett vettigt pris.

Ola C skrev:
Jag är 99.5% säker på att dom där passar (Inca automatic finns bara med 3 kutterutföranden, och de andra 2 har tersastål så uteslutningsmetoden säger att dessa är rätt) men ring o kolla för säkerhets skull. Dom extra hålen gör inget, dom är väl där för att stålen ska passa Emco också.
Jag ringde och pratade med dem och det är rätt stål. Har beställt nu och de kommer redan imorgon (om Posten inte gör bort sig).

Kollade även upp slipning, 72kr plus moms per hyvelstål. Ganska dyrt i förhållande till vad ett par nya kostar. Betydligt mer värt för sågklingor, har för mig att 60-tänders hårdmetallklinga kostade ca 100-lappen plus moms.

Gjorde en kort film för att demonstrera hur effektiv spånhuven faktiskt blev tillsammans med vanlig grovdammsugare. Notera hur mycket högre ljudet blir när jag slår på dammsugaren.

https://www.youtube.com/watch?v=zsOVbHg8a4c

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Japp, visst.. ökade inte alls suget.
Såg finfint ut!

Dalarna med omnejd är fortfarande ett svart hål gällande hyvlar i den storleken (Inca, EmcoRex)... :|

FredrikR skrev:
Japp, visst.. ökade inte alls suget.
Såg finfint ut!

Dalarna med omnejd är fortfarande ett svart hål gällande hyvlar i den storleken (Inca, EmcoRex)... :|
Kändes som jag jagade på blocket rätt länge också, det var nog visserligen "bara" 3 månader. Svårt att göra klipp då de verkar ytterst eftertraktade.

vectrex skrev:
Gjorde en kort film för att demonstrera hur effektiv spånhuven faktiskt blev tillsammans med vanlig grovdammsugare. Notera hur mycket högre ljudet blir när jag slår på dammsugaren.

[länk]
Tror det flyttat in ett gäng argsinta jordgetingar in din dammsugare:)

Skämt åsido, det var väldans vilket surr det blev. Din hyvel har inga "fingrar" i borden va? Fick lära mig i nån annan tråd att dessa har som främsta uppgift att minska ljudet. Fingrarna jag syftar på syns ganska tydligt i ex denna bilden http://i.imgur.com/o25NdZM.jpg

Ola C skrev:
Tror det flyttat in ett gäng argsinta jordgetingar in din dammsugare:)

Skämt åsido, det var väldans vilket surr det blev. Din hyvel har inga "fingrar" i borden va? Fick lära mig i nån annan tråd att dessa har som främsta uppgift att minska ljudet. Fingrarna jag syftar på syns ganska tydligt i ex denna bilden [länk]
Nej, det stämmer, den har inga fingrar. Det är en otrolig skillnad på ljudet när man slår på dammsugaren. Filmen förstärker inte den skillnaden.

När jag kör med spånhuven på undersidan av kuttern, vid rikthyvling så blir det dock ingen skillnad alls på ljudet. Gissningsvis beror det nog på att det inte blir så pass tätt mellan kutter och spånhuv som vid planhyvling. Det kommer in massa tjuvlyft från sidorna. Den samlar dock upp minst lika bra, t.o.m. bättre faktiskt.

Roligt att det fungerar bra med spånupptaget.

Min erfarenhet är att för dessa små hyveltyper klarar man sig bra med dammsugare och cyklon och en ganska stor spånbytta för det vill gärna bli en hel del spån. Jag har en dammsugare i M klass och vill tro att denna setup genererar en renare luft i lokalen än vad jag kan åstadkomma med min spånsug.

Det är ju dom små partiklarna jag vill få bort så mycket som jag kan, dessa är ju obra att få i sig, Dom stora spånen är ju mest jobbiga att ta hand om inte så lätta att andas in med min lungkapacitet. Ja detta var lite utsvävning över mitt val av system bara grundat på mina helt ovetenskapliga iakttagelser.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag tror dock dammsugare vs spånsug är den största orsaken till surrandet.

Att den samlar upp bättre vid rikthyvling är väl för att spånorna har en naturlig enkel väg till huven, de behöver inte leta sig upp genom bordet.

1449922046913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild säger mer än tusen ord!!
:cool:

Numera Inca-ägare.

• Gilla
Tväråna och 7 till
  • Laddar…
Lycka till med nyförvärvet :thumbup:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag som precis skulle tipsa dig om en Ejca i Motala... Lycka till!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Stort tack till Ola C för råden inför köpet ! :thumbup:

Inga problem, hoppas du blir nöjd med den:). Är det 2 eller 3 stål i kuttern?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ola C skrev:
Inga problem, hoppas du blir nöjd med den:). Är det 2 eller 3 stål i kuttern?
2st.
Priset landade en liten bit norr av det intervall du skrev, men 'närheten' samt en grundlig 'snabbgenomgång' av den vägde upp.
Spånhuv samt ett gäng stål följde med. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.