61 199 läst ·
139 svar
61k läst
139 svar
Inca rikt/plan hyvel.
Jag ringde och pratade med dem och det är rätt stål. Har beställt nu och de kommer redan imorgon (om Posten inte gör bort sig).Ola C skrev:
Kollade även upp slipning, 72kr plus moms per hyvelstål. Ganska dyrt i förhållande till vad ett par nya kostar. Betydligt mer värt för sågklingor, har för mig att 60-tänders hårdmetallklinga kostade ca 100-lappen plus moms.
Gjorde en kort film för att demonstrera hur effektiv spånhuven faktiskt blev tillsammans med vanlig grovdammsugare. Notera hur mycket högre ljudet blir när jag slår på dammsugaren.
https://www.youtube.com/watch?v=zsOVbHg8a4c
https://www.youtube.com/watch?v=zsOVbHg8a4c
Kändes som jag jagade på blocket rätt länge också, det var nog visserligen "bara" 3 månader. Svårt att göra klipp då de verkar ytterst eftertraktade.FredrikR skrev:
Tror det flyttat in ett gäng argsinta jordgetingar in din dammsugarevectrex skrev:
Skämt åsido, det var väldans vilket surr det blev. Din hyvel har inga "fingrar" i borden va? Fick lära mig i nån annan tråd att dessa har som främsta uppgift att minska ljudet. Fingrarna jag syftar på syns ganska tydligt i ex denna bilden http://i.imgur.com/o25NdZM.jpg
Nej, det stämmer, den har inga fingrar. Det är en otrolig skillnad på ljudet när man slår på dammsugaren. Filmen förstärker inte den skillnaden.Ola C skrev:Tror det flyttat in ett gäng argsinta jordgetingar in din dammsugare
Skämt åsido, det var väldans vilket surr det blev. Din hyvel har inga "fingrar" i borden va? Fick lära mig i nån annan tråd att dessa har som främsta uppgift att minska ljudet. Fingrarna jag syftar på syns ganska tydligt i ex denna bilden [länk]
När jag kör med spånhuven på undersidan av kuttern, vid rikthyvling så blir det dock ingen skillnad alls på ljudet. Gissningsvis beror det nog på att det inte blir så pass tätt mellan kutter och spånhuv som vid planhyvling. Det kommer in massa tjuvlyft från sidorna. Den samlar dock upp minst lika bra, t.o.m. bättre faktiskt.
Roligt att det fungerar bra med spånupptaget.
Min erfarenhet är att för dessa små hyveltyper klarar man sig bra med dammsugare och cyklon och en ganska stor spånbytta för det vill gärna bli en hel del spån. Jag har en dammsugare i M klass och vill tro att denna setup genererar en renare luft i lokalen än vad jag kan åstadkomma med min spånsug.
Det är ju dom små partiklarna jag vill få bort så mycket som jag kan, dessa är ju obra att få i sig, Dom stora spånen är ju mest jobbiga att ta hand om inte så lätta att andas in med min lungkapacitet. Ja detta var lite utsvävning över mitt val av system bara grundat på mina helt ovetenskapliga iakttagelser.
Min erfarenhet är att för dessa små hyveltyper klarar man sig bra med dammsugare och cyklon och en ganska stor spånbytta för det vill gärna bli en hel del spån. Jag har en dammsugare i M klass och vill tro att denna setup genererar en renare luft i lokalen än vad jag kan åstadkomma med min spånsug.
Det är ju dom små partiklarna jag vill få bort så mycket som jag kan, dessa är ju obra att få i sig, Dom stora spånen är ju mest jobbiga att ta hand om inte så lätta att andas in med min lungkapacitet. Ja detta var lite utsvävning över mitt val av system bara grundat på mina helt ovetenskapliga iakttagelser.
Jag tror dock dammsugare vs spånsug är den största orsaken till surrandet.
Att den samlar upp bättre vid rikthyvling är väl för att spånorna har en naturlig enkel väg till huven, de behöver inte leta sig upp genom bordet.
Att den samlar upp bättre vid rikthyvling är väl för att spånorna har en naturlig enkel väg till huven, de behöver inte leta sig upp genom bordet.
