61 205 läst ·
139 svar
61k läst
139 svar
Inca rikt/plan hyvel.
Nackdelen med TS konstruktion är att den av naturen vill dra isär eftersom all last tas av skruvarna. Nu väger väl hyveln inte så mycket så det spelar förhoppningsvis mindre roll. Måste man konstruera något liknande hade jag sett till att benen stått på lite stöddigare material än en 12(?) mm plyfa samt använt genomgående skruv med maskingänga.
Jo, jag var inne på genomgående bult.
Iom den låga höjden borde det inte bli några stora haverier om inte konstruktionen håller.
Antingen blir det då att testa med genomgående bult samt ev. kraftigare virke.
Iom den låga höjden borde det inte bli några stora haverier om inte konstruktionen håller.
Antingen blir det då att testa med genomgående bult samt ev. kraftigare virke.
Men om du dragit på lim innan du skruvade samman så lär det hålla bra.
Det jag undrar över är hur det blir med stabilitet om du matar på med lite grövre bitar, det är ingen risk att den rör på sig?
Det jag undrar över är hur det blir med stabilitet om du matar på med lite grövre bitar, det är ingen risk att den rör på sig?
Det är limmat i alla skruvförband!AndersS skrev:
Alla hjulen är låsbara, som oxo hindrar dom från att rotera, borde funka, även om man skjuter på lite.
Borde nästan låsa bättre mot golvet än med enbart bordsbenen?
Jag har hjul som inte låser rotationen på fräsbordet, och hjul som låser rotationen på hyveln. Det är stor skillnad i stabilitet, så hjulen på fräsbordet skall bytas vad det lider.FredrikR skrev:
Skulle dock inte vilja gå så långt som att säga att det är stabilare än fasta ben. Tar man tag i hyveln och försöker rucka på den så "svajar" den lite, men det är så lite att det inte spelar någon roll i praktiken.
Nån som handlat nå Inca-delar nyligen?
Kände för att ge min lite kärlek i brist på ork att göra nåt vettigt med huset.
Ser att drivremmen till matningen börjar fransa sig, har nötts mot den fjäderbelastade spännaren, vet inte hur länge. Ser man någonstans hur armen spännaren sitter på ska vara vinklad?
Ser också att jag lyckats grilla växeldrevet till 2ans läge.
Vid lite tester märker jag att växelföraren blir varm, antar jag behöver smörja växeldrevet, vad är att föredra? Molybdenfett? Ska man göra rent innan man smörjer på nytt, hur mycket fett bör man applicera?
Tycker den matar lite trött, vad och hur gör jag rent valsarna bäst med?
Räcker det att demontera inmatningsbordet? Ska även införskaffa nå Waxilit eller liknande, eller är det Waxilit man ska ha?
Beställs det delar är det kanske bra att beställa drivremmen till kuttern också.
2x remmar och drev, samt fett och bordssmörja är jag alltså i behov av.
Tips på ställen och övrig input uppskattas.
Kände för att ge min lite kärlek i brist på ork att göra nåt vettigt med huset.
Ser att drivremmen till matningen börjar fransa sig, har nötts mot den fjäderbelastade spännaren, vet inte hur länge. Ser man någonstans hur armen spännaren sitter på ska vara vinklad?
Ser också att jag lyckats grilla växeldrevet till 2ans läge.
Vid lite tester märker jag att växelföraren blir varm, antar jag behöver smörja växeldrevet, vad är att föredra? Molybdenfett? Ska man göra rent innan man smörjer på nytt, hur mycket fett bör man applicera?
Tycker den matar lite trött, vad och hur gör jag rent valsarna bäst med?
Räcker det att demontera inmatningsbordet? Ska även införskaffa nå Waxilit eller liknande, eller är det Waxilit man ska ha?
Beställs det delar är det kanske bra att beställa drivremmen till kuttern också.
2x remmar och drev, samt fett och bordssmörja är jag alltså i behov av.
Tips på ställen och övrig input uppskattas.
Här är en del tips https://www.byggahus.se/forum/threads/inca-rikt-plan-hyvel.261647/page-6#post-2369245FredrikR skrev:
Nån som handlat nå Inca-delar nyligen?
Kände för att ge min lite kärlek i brist på ork att göra nåt vettigt med huset.
Ser att drivremmen till matningen börjar fransa sig, har nötts mot den fjäderbelastade spännaren, vet inte hur länge. Ser man någonstans hur armen spännaren sitter på ska vara vinklad?
Ser också att jag lyckats grilla växeldrevet till 2ans läge.
Vid lite tester märker jag att växelföraren blir varm, antar jag behöver smörja växeldrevet, vad är att föredra? Molybdenfett? Ska man göra rent innan man smörjer på nytt, hur mycket fett bör man applicera?
Tycker den matar lite trött, vad och hur gör jag rent valsarna bäst med?
Räcker det att demontera inmatningsbordet? Ska även införskaffa nå Waxilit eller liknande, eller är det Waxilit man ska ha?
Beställs det delar är det kanske bra att beställa drivremmen till kuttern också.
2x remmar och drev, samt fett och bordssmörja är jag alltså i behov av.
Tips på ställen och övrig input uppskattas.![]()
Har du mailet jag skrev om i det inlägget?
Vad gäller reservdelar så skickade eagle tools mig vidare till incamachines@gmail.com, här är priserna jag fick för 3 år sen
Motor belt 22.80 euros x 2 45.60 euros
feed belt 20.95 euros x 2 41.90 euros
plastic drive gear 66.00 euros
molycote grease for plastic gear 16.00 euros
shipping to Sweden is 27.85 euros.
Denna incamodell har som sagt svagheten att mekanismen blir varm vid planhyvling. Börjar det lukta varm plast (vilket på min tar 5-8 min) så måste man pausa. Välfettade kuggar och lager hjälper aningen men gör inte underverk.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Finns ju de som byggt om drivningen och kopplat egen motor till matningen men undrar om man skulle kunna göra ett kugghjul i någon form av metall istället..
Jag hade glömt av mailet men hittar igen det när jag sökte på Inca i inkorgen.Ola C skrev:
Här är en del tips [länk]
Har du mailet jag skrev om i det inlägget?
Vad gäller reservdelar så skickade eagle tools mig vidare till incamachines@gmail.com, här är priserna jag fick för 3 år sen
Motor belt 22.80 euros x 2 45.60 euros
feed belt 20.95 euros x 2 41.90 euros
plastic drive gear 66.00 euros
molycote grease for plastic gear 16.00 euros
shipping to Sweden is 27.85 euros.
Denna incamodell har som sagt svagheten att mekanismen blir varm vid planhyvling. Börjar det lukta varm plast (vilket på min tar 5-8 min) så måste man pausa. Välfettade kuggar och lager hjälper aningen men gör inte underverk.
"White lithium grease" nämner pdfen, nån idé om det är att föredra framför molybdenfettet?
Skickar dom ett mail och ser vad dom svarar.
Plastlukten kommer fort här, förmodligen pga bristfälligt smorda drev.
Tack Ola!
Ja jag såg några exempel på det när jag bildgooglade bilder på hur "drivlinan och spännrullen".Frustrator skrev:
Börjar med att försöka få tag på nya remmar och drev (att ha i reserv) samt smörjer upp det som sitter där.
Det är metallstången som blir varm, fettet är väl mest för att minska överförandet av värme till plastkuggen.
Metallstångens lager är viktiga att hålla smorda, går det torrt här blir den tokvarm. Har också märkt att högre remspänning gör stången varmare. Så, minsta möjliga spänning där den ändå driver bra är det som gäller. Ett intrikat mekande som kräver en del tålamod och ibland ganska många svordomar.
Jag kör på vanligt litiumfett.
Metallstångens lager är viktiga att hålla smorda, går det torrt här blir den tokvarm. Har också märkt att högre remspänning gör stången varmare. Så, minsta möjliga spänning där den ändå driver bra är det som gäller. Ett intrikat mekande som kräver en del tålamod och ibland ganska många svordomar.
Jag kör på vanligt litiumfett.
Ska spana in nållagren i metallstången. 
Fick svar på mailet inom några minuter, ska mäta längden på motorremmen sen blir det nog en beställning.
Håller dom till i USA, antar jag?
Matarvalsarna, är det rödsprit och tålamod som gäller, eller har du några tips där?
Fick svar på mailet inom några minuter, ska mäta längden på motorremmen sen blir det nog en beställning.
Håller dom till i USA, antar jag?
Matarvalsarna, är det rödsprit och tålamod som gäller, eller har du några tips där?
