Jag plockade bort mina ben och satte hyveln på ett köksskåp som jag monterat hjul på, då fick jag lite mer värdefull förvaringsyta.
PC300178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nackdelen med TS konstruktion är att den av naturen vill dra isär eftersom all last tas av skruvarna. Nu väger väl hyveln inte så mycket så det spelar förhoppningsvis mindre roll. Måste man konstruera något liknande hade jag sett till att benen stått på lite stöddigare material än en 12(?) mm plyfa samt använt genomgående skruv med maskingänga.
 
Jo, jag var inne på genomgående bult.
Iom den låga höjden borde det inte bli några stora haverier om inte konstruktionen håller. :)
Antingen blir det då att testa med genomgående bult samt ev. kraftigare virke.
 
Men om du dragit på lim innan du skruvade samman så lär det hålla bra.
Det jag undrar över är hur det blir med stabilitet om du matar på med lite grövre bitar, det är ingen risk att den rör på sig?
 
AndersS skrev:
Men om du dragit på lim innan du skruvade samman så lär det hålla bra.
Det jag undrar över är hur det blir med stabilitet om du matar på med lite grövre bitar, det är ingen risk att den rör på sig?
Det är limmat i alla skruvförband! :)
Alla hjulen är låsbara, som oxo hindrar dom från att rotera, borde funka, även om man skjuter på lite.
Borde nästan låsa bättre mot golvet än med enbart bordsbenen?
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Det är limmat i alla skruvförband! :)
Alla hjulen är låsbara, som oxo hindrar dom från att rotera, borde funka, även om man skjuter på lite.
Borde nästan låsa bättre mot golvet än med enbart bordsbenen?
Jag har hjul som inte låser rotationen på fräsbordet, och hjul som låser rotationen på hyveln. Det är stor skillnad i stabilitet, så hjulen på fräsbordet skall bytas vad det lider.

Skulle dock inte vilja gå så långt som att säga att det är stabilare än fasta ben. Tar man tag i hyveln och försöker rucka på den så "svajar" den lite, men det är så lite att det inte spelar någon roll i praktiken.
 
Jag menade inte stabilare så, mer att friktionen mot underlaget/golvet blir bättre med gummihjulen. :)
 
Aha, du menade så. Tänkte inte i de banorna eftersom jag hade fasta gummifötter på min hyvel... med dem stod den som berget.
 
Nån som handlat nå Inca-delar nyligen?

Kände för att ge min lite kärlek i brist på ork att göra nåt vettigt med huset.

Ser att drivremmen till matningen börjar fransa sig, har nötts mot den fjäderbelastade spännaren, vet inte hur länge. Ser man någonstans hur armen spännaren sitter på ska vara vinklad?

Ser också att jag lyckats grilla växeldrevet till 2ans läge.
Vid lite tester märker jag att växelföraren blir varm, antar jag behöver smörja växeldrevet, vad är att föredra? Molybdenfett? Ska man göra rent innan man smörjer på nytt, hur mycket fett bör man applicera?

Tycker den matar lite trött, vad och hur gör jag rent valsarna bäst med?
Räcker det att demontera inmatningsbordet? Ska även införskaffa nå Waxilit eller liknande, eller är det Waxilit man ska ha?

Beställs det delar är det kanske bra att beställa drivremmen till kuttern också.

2x remmar och drev, samt fett och bordssmörja är jag alltså i behov av.
Tips på ställen och övrig input uppskattas. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Nån som handlat nå Inca-delar nyligen?

Kände för att ge min lite kärlek i brist på ork att göra nåt vettigt med huset.

Ser att drivremmen till matningen börjar fransa sig, har nötts mot den fjäderbelastade spännaren, vet inte hur länge. Ser man någonstans hur armen spännaren sitter på ska vara vinklad?

Ser också att jag lyckats grilla växeldrevet till 2ans läge.
Vid lite tester märker jag att växelföraren blir varm, antar jag behöver smörja växeldrevet, vad är att föredra? Molybdenfett? Ska man göra rent innan man smörjer på nytt, hur mycket fett bör man applicera?

Tycker den matar lite trött, vad och hur gör jag rent valsarna bäst med?
Räcker det att demontera inmatningsbordet? Ska även införskaffa nå Waxilit eller liknande, eller är det Waxilit man ska ha?

Beställs det delar är det kanske bra att beställa drivremmen till kuttern också.

2x remmar och drev, samt fett och bordssmörja är jag alltså i behov av.
Tips på ställen och övrig input uppskattas. (y)
Här är en del tips https://www.byggahus.se/forum/threads/inca-rikt-plan-hyvel.261647/page-6#post-2369245 :)

Har du mailet jag skrev om i det inlägget?

Vad gäller reservdelar så skickade eagle tools mig vidare till incamachines@gmail.com, här är priserna jag fick för 3 år sen

Motor belt 22.80 euros x 2 45.60 euros
feed belt 20.95 euros x 2 41.90 euros
plastic drive gear 66.00 euros
molycote grease for plastic gear 16.00 euros

shipping to Sweden is 27.85 euros.

Denna incamodell har som sagt svagheten att mekanismen blir varm vid planhyvling. Börjar det lukta varm plast (vilket på min tar 5-8 min) så måste man pausa. Välfettade kuggar och lager hjälper aningen men gör inte underverk.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Finns ju de som byggt om drivningen och kopplat egen motor till matningen men undrar om man skulle kunna göra ett kugghjul i någon form av metall istället..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Här är en del tips [länk] :)

Har du mailet jag skrev om i det inlägget?

Vad gäller reservdelar så skickade eagle tools mig vidare till incamachines@gmail.com, här är priserna jag fick för 3 år sen

Motor belt 22.80 euros x 2 45.60 euros
feed belt 20.95 euros x 2 41.90 euros
plastic drive gear 66.00 euros
molycote grease for plastic gear 16.00 euros

shipping to Sweden is 27.85 euros.

Denna incamodell har som sagt svagheten att mekanismen blir varm vid planhyvling. Börjar det lukta varm plast (vilket på min tar 5-8 min) så måste man pausa. Välfettade kuggar och lager hjälper aningen men gör inte underverk.
Jag hade glömt av mailet men hittar igen det när jag sökte på Inca i inkorgen. (y)

"White lithium grease" nämner pdfen, nån idé om det är att föredra framför molybdenfettet?

Skickar dom ett mail och ser vad dom svarar.

Plastlukten kommer fort här, förmodligen pga bristfälligt smorda drev.

Tack Ola! :)

Frustrator Frustrator skrev:
Finns ju de som byggt om drivningen och kopplat egen motor till matningen men undrar om man skulle kunna göra ett kugghjul i någon form av metall istället..
Ja jag såg några exempel på det när jag bildgooglade bilder på hur "drivlinan och spännrullen".
Börjar med att försöka få tag på nya remmar och drev (att ha i reserv) samt smörjer upp det som sitter där.
 
Det är metallstången som blir varm, fettet är väl mest för att minska överförandet av värme till plastkuggen.

Metallstångens lager är viktiga att hålla smorda, går det torrt här blir den tokvarm. Har också märkt att högre remspänning gör stången varmare. Så, minsta möjliga spänning där den ändå driver bra är det som gäller. Ett intrikat mekande som kräver en del tålamod och ibland ganska många svordomar.

Jag kör på vanligt litiumfett.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ska spana in nållagren i metallstången. (y)

Fick svar på mailet inom några minuter, ska mäta längden på motorremmen sen blir det nog en beställning.
Håller dom till i USA, antar jag?

Matarvalsarna, är det rödsprit och tålamod som gäller, eller har du några tips där?
 
Frankrike tror jag.

Matarvalsarna körde jag hartslösare och kniv som gick ner i spåren. Lettrade valsen försökte jag följa ett spår åt gången med kniven medan jag snurrade på rullen med en hand.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.