Hej
Vet att det finns flera trådar i ämnet och jag har verkligen sökt råd hur jag ska lösa det i tidigare inlägg men behöver ändå hjälp.

Idag köpte vi en ny Electrolux COP804X för att ersätta våran gamla Huskvarna/Electrolux inbyggnadsugn.

Tyvärr sitter det ett Perilex 3-fas uttag för gamla ugnen eftersom den gick på 400V. Dessa faser är dock bara avsäkrade på 10A per fas eftersom ugnen gått på 400V. Kabelarea är dock 2.5mm2.

Men den nya ugnen från electrolux har ju vanlig schuko 230V stickpropp.

Så mitt dilemma är egentligen vilka options jag har och vad som kan rekommenderas.

1. Någon som vet om dessa moderna 230V stickpropps-förberedda ugnar går att bygla om direkt på ugnen med ny 5G 3-fas kabel för att köra på befintligt uttag?

Eller så ber jag elektrikern antingen:
1. Byta perilex-uttaget till vanligt shuko uttag och byta 1 automatsäkring i centralen till 16A och plugga /koppla ur de andra ledarna till gamla perilex kontakten.
2. Uppgradera alla 3 automatsäkringar/faser i perilex kontakten till 16A och byta stickpropp på nya ugnen till perlilex men bara använda 1 fas. (Känns lite onödigt med dragna helt oanvända faser dock)

För visst är det så att min 3.6kW ugn kräver 230V 16A uttag avsäkrat i centralen. 10A automatsäkring kommer inte gå att behålla?

Du kan enkelt klippa bort schukostickproppen och sätta på en perilexstickpropp istället.

Men du måste först kontrollera att du har en nolla framdragen till perilexuttaget.

Om du säger att den fasta ledningen mellan elcentral och perilexuttag har arean 2.5 mm² så kan du säkra upp till 16 A.

Om du har en trefasgrupp med en häll som också går på 400 V så bör du behålla 10 A säkringar, eller byta häll till en 230 V. 10 A kräver dock att ugnen kan köras med begränsad effekt, 2300 W.

Du kan behöva välja vilken av de tre faserna som ugnen ska anslutas till med omsorg. Försök hitta den fas som är minst belastad.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan enkelt klippa bort schukostickproppen och sätta på en perilexstickpropp istället.

Men du måste först kontrollera att du har en nolla framdragen till perilexuttaget.

Om du säger att den fasta ledningen mellan elcentral och perilexuttag har arean 2.5 mm² så kan du säkra upp till 16 A.

Om du har en trefasgrupp med en häll som också går på 400 V så bör du behålla 10 A säkringar, eller byta häll till en 230 V. 10 A kräver dock att ugnen kan köras med begränsad effekt, 2300 W.

Du kan behöva välja vilken av de tre faserna som ugnen ska anslutas till med omsorg. Försök hitta den fas som är minst belastad.
Hej
Tack för svar. Jo, min häll får också på perilex men är avsaknad helt separat på 3x16A. Men det lutar nu åt att kanske koppla ur 2st 10A faser helt och installera vanligt 16A avsäkrat singel schuko för spisen och behålla stickproppen. Men som du nämner måste jag välja vilken av de 3 faserna jag väljer att behålla med omsorg. 😀

V VallValle skrev:
Hej
Tack för svar. Jo, min häll får också på perilex men är avsaknad helt separat på 3x16A. Men det lutar nu åt att kanske koppla ur 2st 10A faser helt och installera vanligt 16A avsäkrat singel schuko för spisen och behålla stickproppen. Men som du nämner måste jag välja vilken av de 3 faserna jag väljer att behålla med omsorg. 😀
Bara en sista fundering som någon kanske har erfarenhet av.
Nu vet jag inte kring just min modell electrolux COP894x, men borde jag inte kunna köra ugnen på 2x230v med t.ex L1 och L2 inkopplade mot olika värme-element.
Någon som använt befintligt perilex uttaget bytt stickproppen på nya ugnen mot befintligt uttag.
Om inte nuvarande ugn stöder det kanske jag byter in mig till en ugn som kan funka.

Kolla baksidan för alternativa inkopplingar, eller bruksen. Det brukar gå.

I InsidersUnited skrev:
Kolla baksidan för alternativa inkopplingar, eller bruksen. Det brukar gå.
Brukar vet jag inte, när det gäller en ugn? Moderna ugnar brukar vara rena enfas apparater.

Men som sagt oavsett om du tänker byta till vanligt uttag, eller om du sätter en perilex kontakt på kabeln från ugnen. Så måste du först kontrollera att du verkligen har en nolla i ditt perilex uttag.

Och om du tänker byta uttaget, så tänk på att om perilexuttaget sitter i en dosa, så är den större än en vanlig apparatdosa, det går inte att byta till vanligt uttag i samma dosa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V VallValle skrev:
Nu vet jag inte kring just min modell electrolux COP894x, men borde jag inte kunna köra ugnen på 2x230v med t.ex L1 och L2 inkopplade mot olika värme-element.
Du skrev att ugnen hade en 230V schuko stickpropp så nej, men om det ändå går koppla om den till 2 fas så får du byta kabel till 4/5 ledare

V VallValle skrev:
Någon som använt befintligt perilex uttaget bytt stickproppen på nya ugnen mot befintligt uttag.
Om inte nuvarande ugn stöder det kanske jag byter in mig till en ugn som kan funka.
Den är för 1 fas/16 A. Finns tyvärr inga andra inkopplingsalternativ.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Brukar vet jag inte, när det gäller en ugn? Moderna ugnar brukar vara rena enfas apparater.

Men som sagt oavsett om du tänker byta till vanligt uttag, eller om du sätter en perilex kontakt på kabeln från ugnen. Så måste du först kontrollera att du verkligen har en nolla i ditt perilex uttag.

Och om du tänker byta uttaget, så tänk på att om perilexuttaget sitter i en dosa, så är den större än en vanlig apparatdosa, det går inte att byta till vanligt uttag i samma dosa.
Ska kolla att jag har nollan.
Tack för tipset med dosan. Har en dosa för perilex (se bild), så det betyder att vanligt infällt uttag in kan ersättas i samma dosa utan jag behöver plocka bort hela dosa med andra ord?
Inifrån ett skåp syns en hand som håller i en vit sladd, ansluten till ett Perilex-uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perilex-uttag monterat på en vägg, med synlig kabel genom ett borrat hål nedanför.
Skapa konto

useless useless skrev:
Den är för 1 fas/16 A. Finns tyvärr inga andra inkopplingsalternativ.
Ok, du har koll på den modellen att der inte går?
Jag förstår ju att 230V ugn inte går att köra på 400V, men jag har sett en del ugnar som kan köra 2x230V, dvs olika faser för olika värme-element.
Men du är säker på att denna electrolux inte kan ta matning från 2x230V?

V VallValle skrev:
Ska kolla att jag har nollan.
Tack för tipset med dosan. Har en dosa för perilex (se bild), så det betyder att vanligt infällt uttag in kan ersättas i samma dosa utan jag behöver plocka bort hela dosa med andra ord?
[bild][bild]
Sätt ett utanpåliggande uttag bredvid perilex

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V VallValle skrev:
Ok, du har koll på den modellen att der inte går?
Jag förstår ju att 230V ugn inte går att köra på 400V, men jag har sett en del ugnar som kan köra 2x230V, dvs olika faser för olika värme-element.
Men du är säker på att denna electrolux inte kan ta matning från 2x230V?
Vad står det på ugnens baksida (inkopplingsanvisningen)?

Enligt Electrolux är anslutningseffekten 3490 W och den levereras med stickpropp.

D Dilato skrev:
Vad står det på ugnens baksida (inkopplingsanvisningen)?

Enligt Electrolux är anslutningseffekten 3490 W och den levereras med stickpropp.
Ja, nu kollade jag anslutningen och det verkar vara en ren 1-fas anslutning. Annars brukar det gå att t.ex. ta bort bygel för att koppla in fler faser. Men på bilden nedans syns tydligt att det är 1-fas som är den enda lösningen. Elektrisk anslutning med tre ledningar, varav en är gul-grön, i en en-fas installation, som visar skruvplintar och kablar.
Skapa konto

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vad jag vet finns det inga normala inbyggnadsugnar för konsumentbruk som går på mer än en fas. Förr i tiden kunde man säkert hitta någon som gick på 400 Volt, men de har försvunnit.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Bilen visar ett utanpåliggande uttag. Sewr ut som en "sockeldosa". Lite märklig montering av den. De är normalt avsedda att monteras när trådarna kommer upp ur ett rörutsläpp precis i vinkeln golv/vägg. Och trådarna går då i den rektangulära kanalen en bt upp på väggen där dosan monteras i kanalen.

Frågan är om det finns en vanlig dosa i väggen där, och att man satt dteta för att kunna ha ett perilexuttag som inte passar i dosan.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.