Hej!
Håller på att renovera badrum och där ska jag lägga in en Grohe dusch med inbyggd blandare (modell rapido-e). VVS-killen påpekade att det måste läggas någon typ av box med ett skvallerrör runt själva blandarhuset för att säkerställa att det vid ev. lekage inte rinner in i väggen.
Har pratat lite med diverse människor, hantverkare och säljare mm. och har fått lite olika svar.
Hantverkaren är inte jättesugen på att bygga en låda runt då han menar det är svårt att få denna helt tät enligt branchregler (han syftar på tätning på baksidan av locket som läggs på och som senare kaklas över). Säljaren menar att detta är en bagatell och boxen byggs själv och tätas. Då uppfyller den alla regler.
Har letat runt lite men känner inte jag hittat svar som känns tillräckligt nya med tanke på att regler ändras. Kan ni inte hjälpa mig och förklara hur det är enligt reglerna?
Har även letat runt lite på nätet och hittade denna sida.
http://www.joramark.fi/Box300%3A122?l=2
Verkar som om de bygger boxar för inbygnad av diverse blandare. Är dessa godkända i Sverige ifall jag köper en passande?
Kan ingen expert vänligen hjälpa mig med att hitta den bästa lösningen. Är mån om att allt blir rätt och just nu känner jag mig lost. Tack!