Hej! Har nyligen flyttat till radhus, byggt 2016. Hade tänkt koppla upp takspottarna till mitt smart home, men har kört fast!
Någonstans antar jag att det sitter en transformator, som jag skulle behöva byta ut. Kan styra och dimma spottarna med en fjädrande lampknapp, håll in för att dimma, tryck snabbt för av/på. Lampknappen har EJ dimmberfunktion, därav antar jag transformator.
Jag lyckas dock inte hitta den. Bakom varje spott sitter en grön dosa som jag inte får ut (behöver jag ta i hårdare?
), och likaså bakom lampknappen. Direkt ovanför ligger ett sovrum.
Jag bara antar att man ser till så att trafon går att byta ut när man bygger hus, eller har jag fel? Ska jag kunna slita ut dosorna i taket och dra ut en transformator utan att försöra taket? Eller är jag fast med det som är installerat?
Någonstans antar jag att det sitter en transformator, som jag skulle behöva byta ut. Kan styra och dimma spottarna med en fjädrande lampknapp, håll in för att dimma, tryck snabbt för av/på. Lampknappen har EJ dimmberfunktion, därav antar jag transformator.
Jag lyckas dock inte hitta den. Bakom varje spott sitter en grön dosa som jag inte får ut (behöver jag ta i hårdare?
Jag bara antar att man ser till så att trafon går att byta ut när man bygger hus, eller har jag fel? Ska jag kunna slita ut dosorna i taket och dra ut en transformator utan att försöra taket? Eller är jag fast med det som är installerat?
Återkom med bilder. Ju fler, desto bättre. 12V?kruml skrev:
Hej! Har nyligen flyttat till radhus, byggt 2016. Hade tänkt koppla upp takspottarna till mitt smart home, men har kört fast!
Någonstans antar jag att det sitter en transformator, som jag skulle behöva byta ut. Kan styra och dimma spottarna med en fjädrande lampknapp, håll in för att dimma, tryck snabbt för av/på. Jag lyckas dock inte hitta den. Bakom varje spott sitter en grön dosa som jag inte får ut (behöver jag ta i hårdare?), och likaså bakom lampknappen. Direkt ovanför ligger ett sovrum.
Jag bara antar att man ser till så att trafon går att byta ut när man bygger hus, eller har jag fel? Ska jag kunna slita ut dosorna i taket och dra ut en transformator utan att försöra taket? Eller är jag fast med det som är installerat?![]()
Absolut! Produkterna är tagna från dokument med elinstallationer som ska ha följt med vid första inflytt, det står ingenstans att det är just den trafon som används, men jag gissar på det.
Du verkar ha konstantströms(500mA)-LED som då drivs av en trafo som måste finnas någonstans. Jag har inte tidigare bekantat mig med de pottorna i taket som du har, så jag vågar inte säga om det bara krävs mer våld (jag misstänker det), men troligast ligger trafon vid spotten närmast strömbrytaren. Bäst dock om någon som känner igen dina pottor berättar.kruml skrev:
Spotlightsen sitter i kopplingsdosor, ej pottor. Trafon rymms ej därD datja skrev:Du verkar ha konstantströms(500mA)-LED som då drivs av en trafo som måste finnas någonstans. Jag har inte tidigare bekantat mig med de pottorna i taket som du har, så jag vågar inte säga om det bara krävs mer våld (jag misstänker det), men troligast ligger trafon vid spotten närmast strömbrytaren. Bäst dock om någon som känner igen dina pottor berättar.
Spottarna sitter i gröna dosor som inte ska gå att ta ner. Trafon hade jag satt i centralen som syns i första bilden men den kan sitta i princip var som helst.
Finns den inte i centralen kan du rycka i trådarna och be en vän lyssna och försöka lokalisera var det låter i andra änden.
Finns den inte i centralen kan du rycka i trådarna och be en vän lyssna och försöka lokalisera var det låter i andra änden.
Åfasen, tror kanske jag hittade dem. Visst inte att det fanns såna, är det här led trafon? Sitter i elcentralen.Müssli skrev:
Hur ska jag lyckas få in en smart home ersättare till dessa? Kan ev. bara byta ut dem till något som kan hantera ett ett smart dimmer relä bättre än denna gör.
Det ser absolut ut som en driver till dina spottar. Du kan ersätta den med en driver som är dimbar på primärsidan och skaffa en dimmerpuck som är smart. Vad är det för system du vill använda?kruml skrev:
Känns som att det är den, har 4 stycken installerade, har även 4 rum med sådana spottar. https://www.malmbergs.com/Products/9974173Müssli skrev:
Kör Home Assistant, så kan koppla ihop de flesta smarta hem system, så det som funkar är jag nöjd med! Kör en del zigbee och några wifi reläer. Jag började med att köpa en Shelly Dimmer 2 (https://www.shelly.cloud/en-se/products/product-overview/shelly-dimmer2), den funkar inte jätte bra med mina nuvarande led trafos, eftersom dem verkar vara designade för just återfjädrande tryckknapp.
Undrar om man kan koppla på en sånhär efter LED trafon https://www.shelly.cloud/en-se/products/product-overview/shelly-rgbw2
Den nuvarande drivern har inbyggd dimmer så jag tror inte det kommer funka bra att sätta en till på sekundärsidan. Kanske kan funka om du alltid har nuvarande dimmer på max. Jag hade försökt byta drivern till en utan inbyggd dimmer i så fall.kruml skrev:
Känns som att det är den, har 4 stycken installerade, har även 4 rum med sådana spottar. [länk]
Kör Home Assistant, så kan koppla ihop de flesta smarta hem system, så det som funkar är jag nöjd med! Kör en del zigbee och några wifi reläer. Jag började med att köpa en Shelly Dimmer 2 ([länk]), den funkar inte jätte bra med mina nuvarande led trafos, eftersom dem verkar vara designade för just återfjädrande tryckknapp.
Undrar om man kan koppla på en sånhär efter LED trafon [länk]
Okej, stort tack för din hjälp! Har du tips på någon sådan transformator som borde funka får du gärna skicka!Müssli skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Det är ingen transformator du har. Alla SPots är kopplade i serie och drivern skickar ut en konstant likström genom alla. Vid max ljusstyrka är det 500 mA.kruml skrev:
Det kommer inte att fungera med en extra dimmer vare sig före eller efter drivern.
Däremot kan du ju påverka driverns strömstyrka med en 230 V impuls på styringången och det kan du ju kanske fejka med en smart relä.
När jag tänker efter borde du kunna behålla din driver och skaffa en sån här:kruml skrev:
https://www.m.nu/dimmer/dimmer-med-2st-1-10v-signaler
Den kan styra 1-10V på din befintliga driver via Z-Wave.
Briljant, ser att det finns en för Zigbee också, började ge upp hoppet på en någorlunda smidig lösning men det där var ju klockrent! Stort tack för all hjälp!Müssli skrev:
Klicka här för att svara