kulle
Elffors skrev:
Hmm.. Dels verkar våra pannor se lite annorlunda ut, dels misstänker jag att vår uppfattning om vad som är primären skiljer sig.

Primären kommer in högst upp i vedmagasinet brevid direktspjällsluckan till höger, den regleras via en pinne på baksidan.
Sekundären kommer in via hålen i bottenkeramiken i vedmagasinet.

Fläkten suger luft genom hela pannan, beroende på mycket draglucka o primär-spjällucka är öppna, dras olika mängd in via primär o sekundär.
Ajdå blev lite förväxling där, jag menade såklart sekundären :rolleyes:
Tack för påpekandet - kan ju bli väldigt rörigt alltihop när man skriver fel-

Sekundären på min går inte att påverka utan är alltid öppen, dom 2 hålen jag skrev om går in till ett större rör som sen leder in till rostret. Det här större röret kan man se längre ner i konvektionsdelen när man sotar, viskan brukar haka upp sig där.

20121229_093717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Satt keramiken åt rätt håll?
Sitter den fel = ingen sekundär

Strax under 500grader är keramiken i förbrännings kammaren
rökgasen är 225grader har eldat halva tanken nu så mer fart än såhär är de inte.

Hur har du mätt keramiken? Ir mätare är inte att lita på helt.
Är det så kallt i lågan får du ingen fullständig förbränning.

På min GSX kan jag bitvis köra med helt stängd sekundär.
Är tempen verkligen så låg så kyler du lågan med för mycket sekundär.
Det enda rättvisande är att mäta med en riktig tempgivare under drift.

Pröva att öka primären, eller öppna upp luckan på baksidan. Har du 5mm öppet så pröva upp till 10mm.

Min reagerar iaf på för mycket stängd lucka. Det som händer är att lågan brinner på halvfart, och flammtempen minskar. Det är inte säkert att man ser det på avgastempen heller. Det är värre du börjar med avgastemp på runt 300 och justerat nedåt.

Verkar funka bäst med primären helt inskjuten.
Kanske skulle sätta dit en tryckende fläkt i övre luckan?

Hur mycket är luckan på baksidan öppen nu då? Den styr ju det totala flödet. Pröva öppna mer om den står på 5mm.

Inte halv öppet och inte stängt. Däremellan
primären är Max 5mm utdragen

Thorsella skrev:
Verkar funka bäst med primären helt inskjuten.
Kanske skulle sätta dit en tryckende fläkt i övre luckan?
Jag tror att 225grader är alldeles för kallt för din panna. Vad händer när du drar ut primären? Vad innebär funka bäst för dig. För mig låter det inte bra alls. Bättre som jag sa med mer luft, får du inte högre avgastemp då är något riktigt galet.

När jag tänder upp s sånär det riktigt. Man riktigt hör att det brinner bra. Du upplever inte det så kanske?
Jag tänder alltid med en liten startbrasa.

Har du kollat så att fläkthjulet inte är täppt eller att vingarna är böjda?
Skriv gärna vad du kollat, prövat och kommit fram till. Bättre vi får veta för mycket än för lite...

Drar jag ut primören helt ökar inte rökgaserna men jag hör ett lite annorlunda ljud i pannan
hade även borta fläkten idag och den såg helt ok ut. Något vinn men inte något som hindrar full funktion

kulle skrev:
Ajdå blev lite förväxling där, jag menade såklart sekundären :rolleyes:
Tack för påpekandet - kan ju bli väldigt rörigt alltihop när man skriver fel-

Sekundären på min går inte att påverka utan är alltid öppen, dom 2 hålen jag skrev om går in till ett större rör som sen leder in till rostret. Det här större röret kan man se längre ner i konvektionsdelen när man sotar, viskan brukar haka upp sig där.

[bild]
INgen fara.
De där hålen kan jag inte se på min panna, för den delen är in knödd i hörnet mellan acktank o skorsten.
Men om jag hittar dem (de är säkert där) så har jag lärt mig nåt nytt!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Förstår inte : "drar ut primärspjäll helt "?
jag har Atmos40SF och det finns en spjäll med manoverhandtag som ser ut som ett L) sitter på framsidan högst uppe till höger som ska vara helt intryckt vid eldning.
Utdragen bara vid upptändning tills elden tar sej. Den kallar jag "förbispjället" . När den är utdraget= öppet under drift eldar du för kråkorna. Värmen smiter förbi värmeväxlingsytor och går upp kortaste väg direkt till skorstenen = högt rökgastemp, dålig laddning. Kanske detta spjäll är skadat och håller inte tätt under drift ???

Om detta ovan är ej rätt gissat så kanske kyls din panna för mycket med för kallt returvatten? Retur TILL pannan skall vara något över 60 grader .....
det var min bidrag med fler gissningar :)
Hoppas du får rätt på din Atmos
gaia

Redigerat av moderator:
Steg 1 borde vara att fixa den läckande övre luckan. Gör man inte det uppenbara kan man ju inte räkna med att helheten blir bra. Läcker en lucka påverkas trycken och därmed också flödena mellan primären och sekundären.Det är väl bara att justera luckan, alternativt köpa nytt tätningsrep för några hundringar.

kulle
GordonE skrev:
Steg 1 borde vara att fixa den läckande övre luckan. Gör man inte det uppenbara kan man ju inte räkna med att helheten blir bra. Läcker en lucka påverkas trycken och därmed också flödena mellan primären och sekundären.Det är väl bara att justera luckan, alternativt köpa nytt tätningsrep för några hundringar.
Ja precis, och du Gordon har lagt fram många bra beskrivningar på hur det fungerar o hur det bör ställas in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.