8 174 läst ·
61 svar
8k läst
61 svar
In trimning av atmos 40sfe
PÅ min 40SF är det inte samma luftintag till primär o sekundär. Till primären är det 2 st 20-25 mm hål lite längre ner på baksidan. Så om dragluckan stänger så får ändå primären luft.Elffors skrev:
Kanske är olika på vissa modeller
Redigerat:
Japp primären är ställd i grundinställning
rostret är ej bytt men nu hade jag isär det och kollade och de va inte igensatt
All ved i övre magasinet blir iaf till en stor glödklump allt ihop och ser aldrig keramiken som varm. Ska gå ut snart och kolla lite temperaturer med en laser å se vad de är för temp
All ved i övre magasinet blir iaf till en stor glödklump allt ihop och ser aldrig keramiken som varm. Ska gå ut snart och kolla lite temperaturer med en laser å se vad de är för temp
Ok , dragluckan har jag ställt så att den stänger när pannan är cirka 80-82 gr. ( men där är ju en stoppskruv så den är fortfarande öppen 5mm i underkant )Thorsella skrev:Japp primären är ställd i grundinställning
Den undre keramiken i brännkammaren är den införd så långt det går mot den bakre väggen ?
Tätade du rostret med pannkitt under och över? I överkant på min är det tätningstråd längs vedmagasinet samt i ena överkanten, andra kortsidan tätas med pannkitt. Även trådavsluten tätas med pannkitt. Läcker det uppifrån ner till sekundären blir det inget bra. Läcker det under suger fläkten luften där istället för genom hålen i rostret.Lite basic kanske, men bättre det än att det missas.Jag använder som sagt bakre luckan som kokskydd, vid 85 grader står den halvöppen. Men då gäller det att begränsa avgastempen med primärspjället. Har jag bara 5mm öppet på luckan brinner det med dålig fart. All primär går därigenom på GSX.Thorsella skrev:Japp primären är ställd i grundinställning rostret är ej bytt men nu hade jag isär det och kollade och de va inte igensatt All ved i övre magasinet blir iaf till en stor glödklump allt ihop och ser aldrig keramiken som varm. Ska gå ut snart och kolla lite temperaturer med en laser å se vad de är för temp
Om min 3kbm tank är 60 30 30
stänger min kulvert till teknik tanken i huset
hur många timmar ska man elda med en 40kw panna för att få den 80-80-80?
har för mej någon sa att det var 240kw i 3kbm 80 g vatten
stänger min kulvert till teknik tanken i huset
hur många timmar ska man elda med en 40kw panna för att få den 80-80-80?
har för mej någon sa att det var 240kw i 3kbm 80 g vatten
Ja, primären sugs igenom stora rektangulära hålet, sekundären blandas in genom de små hålen, fläkten suger ut gaserna. Det måste vara tätt på de tänkta ställena, annars är risken överhängande för dålig förbränning.
Primärluften förs in i vedmagasinet och blandas med vedgasen, blandningen brinner ner genom slitsen i rostret. Den brinnande blandningen får extra luft ifrån sekundärluftshålen i rostret så att förbränningen blir mer fullständig.
Fläkten och skorstenen skapar ett undertryck genom den bakre värmeväxlaren, genom den undre keramiken i undre förbränningskammaren. Det är detta undertryck som vänder förbränningen så att det brinner genom rostret. Är det inte tätt under och runt rostret så blir flödena fel och bränsle/luft blandningen fel.
Kolla också att luckorna är täta kring tätningslisten. Läcker den nedre får du för mycket sekundär samt sämre fart på brasan då undertrycket i undre kammaren blir för lågt. Läcker övre så får du för mycket primär.
Jag hade själv lite bekymmer med att rostret var felaktigt tätat undertill, då fick pannan för mycket sekundärluften, dessutom på fel ställe. Detta upplevdes för mig något åt det hållet du beskriver.
Iom att du inte kan justera sekundären, så kan du inte kompensera för otätt roster.
Hoppas det klarnar lite.
Fläkten och skorstenen skapar ett undertryck genom den bakre värmeväxlaren, genom den undre keramiken i undre förbränningskammaren. Det är detta undertryck som vänder förbränningen så att det brinner genom rostret. Är det inte tätt under och runt rostret så blir flödena fel och bränsle/luft blandningen fel.
Kolla också att luckorna är täta kring tätningslisten. Läcker den nedre får du för mycket sekundär samt sämre fart på brasan då undertrycket i undre kammaren blir för lågt. Läcker övre så får du för mycket primär.
Jag hade själv lite bekymmer med att rostret var felaktigt tätat undertill, då fick pannan för mycket sekundärluften, dessutom på fel ställe. Detta upplevdes för mig något åt det hållet du beskriver.
Iom att du inte kan justera sekundären, så kan du inte kompensera för otätt roster.
Hoppas det klarnar lite.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Hmm.. Dels verkar våra pannor se lite annorlunda ut, dels misstänker jag att vår uppfattning om vad som är primären skiljer sig.kulle skrev:
Primären kommer in högst upp i vedmagasinet brevid direktspjällsluckan till höger, den regleras via en pinne på baksidan.
Sekundären kommer in via hålen i bottenkeramiken i vedmagasinet.
Fläkten suger luft genom hela pannan, beroende på mycket draglucka o primär-spjällucka är öppna, dras olika mängd in via primär o sekundär.
Har du tillgång till en mätare för K-temp mätning, så skulle du kunna mäta tempen t förbränningskammaren.
Ett ok temp intervall är ca 750-1000grader.
En 1mm kapslad temptråd på går att klämma i lucktätningen.
Men har du rök som är vit av vattenånga nu under vintertid och klar på sommaren så borde du ligga någolunda rätt.
Under glödbrandsfasen när pannan håller på att brinna ut ska röken även på vintertid vara klar. Är den lätt blåaktig är sekundärluften något hög.
Detta är mina erfarenheter. Jag tror det kan vara en bra vägledning.
Ett ok temp intervall är ca 750-1000grader.
En 1mm kapslad temptråd på går att klämma i lucktätningen.
Men har du rök som är vit av vattenånga nu under vintertid och klar på sommaren så borde du ligga någolunda rätt.
Under glödbrandsfasen när pannan håller på att brinna ut ska röken även på vintertid vara klar. Är den lätt blåaktig är sekundärluften något hög.
Detta är mina erfarenheter. Jag tror det kan vara en bra vägledning.