Thorsella skrev:
6 timmar ca
Från 30-90grader så blir det ca 35kw i medeleffekt + vad huset drar under dessa 6h. Ska pannan ge 40kw? isf stämmer det rätt så bra. Hur många liter ved går åt för att värma tanken? Min calmar 33 vill ha ca 200L staplad granved för att värma samma volym.

Jag har en likadan 40SF. All luft kommer in via dragluckan, så den kan inte vara stängd. Efter dragluckan delas luften in i primär o sekundär. Det är bara primären som är justerbar.
Jag upplever precis som gordon att primären är gasen. Mer primär - högre effekt. För mycket primär- övertändning.
Konvektionsdelen i dessa är ju inget o skryta med så 250-300grader i rökgas går allt åt innan jag når märkeffekten 40kw.
Jag värmer 1500-2000l på ett ilägg halvsur möglig asp lite beroende på hur sur den är.

Min panna kommer inte upp i full kräm förrens efter ca 40min.
Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag köpt en GSX 50 eller en baxi 50.

Thorsella, kan du inte beskriva om.du gjort några grejer för att få pannan att funka bättre, du har väl försökt få det att funka bättre innan? Har du kommit fram till något?

Har du några turbulatorer i värmeväxlaren? Jag har sett att en del använder kedjor att stoppa ner, eller veckas plåt.

Som Effors säger så får du nog hur som helst nöja dig med hög avgastemp vid märkeffekt eller lägre avgastemp och lägre effekt.
En sak man kan stoppa dit är en regulator som styr fläktvarvet för att hålla en konstant avgastemp. Tech st-81 är en billig regulator som verkar funka bra. Hade jag varit i din sits hade jag prövat en sån. En sån kostar 500kr på Kotly.
Nackdelen är väl att den även reglerar ner fläkten när pannan blir för varm. Men det beror på hur varmt du brukar ladda tankarna.
Man kan även bygga till sekundärluftsspjäll om man är lite händig, och det vet jag att du är.
Om det behövs är en annan fråga, men då måste man mäta med lambda för att kunna avgöra om det är lönt.

Det finns även turbulator man kan stoppa under keramiken i undre luckan för att få ut lite extra ur veden.
Skriv gärna lite om du har något sådant.

http://kotly.com/product_info.php?c...e=en&topSsid=80dc37a8f863d467feda1f4e8b7590e7

Hej igen

har turbulatorer både under keramiken och i "tuberna"
når nästan aldrig en rökgas på över 270g och får den aldrig att gå på Max fart känns de som. Har testat att ha de helt inskjutet och helt utdraget. INGEN skillnad :-/
har testat köra pumpen i läge 1. Laddar knappt tanken alls 2 an känns som 3 and läge. Ingen skillnad.
Har en skorsten på 250 invändigt och kört både med och utan "botten plugg" för å se om de blir skillnad på draget i skorstenen. Ingen skillnad på laddningen.
Keramiken i botten har vad jag aldrig sett varit "vit" Alltså ingen värme. Kommer aldrig upp i fart känns de som :-(

Jävla skit panna om jag får säga de.
Kollar man på en riktig panna är de ju riktiga tuber som är vatten mantlade dessa är ju bara plattjärn ju.
Billig skit kvalité

kulle
Thorsella skrev:
Har testat att ha de helt inskjutet och helt utdraget. INGEN skillnad :-/

(
Om inte det gör nån skillnad borde ju problemet ligga där ,
Det verkar ju som underförbränningen inte kommer igång

Vad kan det vara för fel då

kulle
Thorsella skrev:
Vad kan det vara för fel då
Som du själv skrev innan att det kanske är stopp till primärluften i rostret.
att behöva 3 fulla ilägg för o få upp tankarna på 3 m3 i temp är inte normalt

Redigerat:
Är inte så insatt i din modell men hur ser keramiken, förbränningskammaren ut? Ska den tryckas bakåt i pannan och täta så inte rökgaserna slinker förbi och direkt ut i skorstenen? Det gäller att rökgaserna går rätt väg och förbränns riktigt, och inte smiter ut vid en spricka, felmonterad kammare etc.

Thorsella skrev:
Jävla skit panna om jag får säga de.
Kollar man på en riktig panna är de ju riktiga tuber som är vatten mantlade dessa är ju bara plattjärn ju.
Billig skit kvalité
Ja, "konvektionsdelen" är ett skämt.
Men din panna måste det vara fel på
Pannorna är inte bra, men så dåliga sin din verkar vara, är inte min o svärfars.
Förra året, när jag hade bra ved kunde jag inte ha för hög andel lövved i iläggen för risken att koka 2m3 acken, om det bara rymdes delta 60grader

Med surved o 5m3ack är det inget problem...

Idag har jag dammsugit och sotat allt. Tagit isär allt jag kunnat.
Men ser ingen direkt skillnad.
Funderar om det är något annat som spökar.

Det inlägget var det sommar sesången kändes som de va drag i den.

Endel säger att deras panna är så effektiv att den pausar vissa stunder. Min har jag aldrig fått att pausa. Kan köra laddomaten i läge 1 utan bekymmer..

kulle
Med tanke på din tidigare tråd med samma ämne för nåt år sedan, så kan jag inte förstå varför du inte tar hem en rörkrökare för o försöka få klarhet i vad som är fel. ( om det nu är något fel )
Enligt dig själv så har det ju varit dålig effekt hela tiden.

Villken rörkrökare kan något om vedpannor?
Dom bara tjötar sin skit om värmepumpar

• Gilla
Izvek och 1 till
  • Laddar…
kulle
Thorsella skrev:
Villken rörkrökare kan något om vedpannor?
Dom bara tjötar sin skit om värmepumpar
Kan väl hålla med lite där. Men det finns väldigt många duktiga rörkrökare oxå (vet inte hur det är runt där du bor dock )
Sen tycker jag du lämnar väldigt lite info tillbaka på vad du har gjort , tex
(Idag har jag dammsugit och sotat allt. Tagit isär allt jag kunnat.
Men ser ingen direkt skillnad )
Har du tagit bort rostret o kollat så luftkanalerna är fria ?
Har du ställt in primärspjället på andra hacket som jag skrev innan ? (Vilket verkar vara grundinställningen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.