LilleNo skrev:
Suveränt! d^_^b
Nu vet jag i detalj hur jag ska gå tillväga när det blir dags att skaffa släp, det kanske blir kombinerat med en övrig shoppingrunda när man ändå har ett släp att lasta på...;)
Det låter förståndigt att köra en kombiresa, att tänka på när det gäller att hämta själv är att man måste åka förbi och registrera släpen hos ett KFZ-zulassungsstelle, man hittar det närmaste på www.stva.de, de har ofta bara öppet på förmiddagarna veckodagar, och ibland inte ens alla vardagar, man måste också köpa sin exportnummerplåt och en försäkring.

Som det verkar finns det alltid en nummerplåtsverkstad i anknytning till zulassungsstellet. Priset för registrering, nummerplåt och försäkring hamnar enligt efterforskningarna på runt 1500-2000kr, det kan visst även vara en rätt tidsödande procedur.

Som synes kan det vara en god ide att planera sin inköpsresa och kanske till och med överväga att ta sin släpvagn ovanpå en släp eller annan transport man har med sig från Sverige då man slipper kostnaden och böket med registrering om den går som last. Man rymmer ju ändå en hel del öl under den nyinköpta släpvagnen ;-)

Och då fick vi med de utlämnade delarna från inlägg #59, så jag lämnar väl en brasklapp då jag inte genomfört de här delarna rent praktiskt, därför kan det finnas felaktigheter.

Hi there,

excuse writing in english, i read and speak swedish. I enquired about an Ifor Williams Trailer a few years ago a LM166 they wanted I believe 49,000kr for that that was just the bed nothing else.

I bought a brand new one in the UK for £2600 with sides, and high mesh extensions, 8ft loading ramps and spare wheel, it sits on 185 x 60 x 12, I went to a local tyre company one year here and they fitted dubbdäck on an extra set of 13" wheels I had ordered in from Starco, it was while pulling a vehicle in the snow I realised they had sold me a shite set of tyres that were not C rated 104N. I made enquiries here about winter tyres, and was told by the däckmafia that only Chen Shin CR966 were approved here for winter (odubbad). I found an importer here talked to a sales guy and after a discount was told they would cost 2500kr each....nice try.

I have since bought Maxxis (Chen Shin) CR966 from England 195 x 50 x 13 which is same running diameter as 185 x 60 x 12 they cost £49 each and £26 in postage for 5 of them.

It cost me about the same as others have mentioned for regbesikt. I got Ifor Williams to supply a registration kit for Sweden in the UK which they charged £50, not sure how that works today, the hitch is german Knott and the same I think on most of their 3500kg trailers, removed the fog light on the back, otherwise just move it to the otherside. The loading hooks are rated in UK for 900kg, but I think the spec in Sweden was 500kg, I had a paper for that, but it wasn't written "Enligt TSV 1978 blah blah blah" So I wrote my own intyg for that.

They have a new agent here in Sweden now Trailerimport not had any dealings there.

The trailers are very strong, if you look on ebay you will see second hand ones selling sometimes as much as new, they are the UK's biggest and best trailer manufacturer.

Glad you got things all sorted, I added this as a source of info for anybody else :)

defkron3.jpg

kaftan skrev:
....... The loading hooks are rated in UK for 900kg, but I think the spec in Sweden was 500kg, I had a paper for that, but it wasn't written "Enligt TSV 1978 blah blah blah" So I wrote my own intyg for that.....
Ifor Williams verkar vara rejäla släpvagnar också :-) TSVFS 1978:9 är inget bekymmer numera då den upphörde att gälla 14 april 2009, så just nu finns det ingen föreskrift som reglerar lastsäkring i Sverige om jag förstått det hela rätt.

Gilbert skrev:
Ifor Williams verkar vara rejäla släpvagnar också :-) TSVFS 1978:9 är inget bekymmer numera då den upphörde att gälla 14 april 2009, så just nu finns det ingen föreskrift som reglerar lastsäkring i Sverige om jag förstått det hela rätt.
Det finns väl lagstadgade krav på vad lastsäkringen skall klara i sido, broms o accelerationskrafter samt att det skall vara "säkert lastat". Uppfyller man inte detta så åker man på böter.
Ska man åka båt så finns det väl ytterligare krav.

Däremot HUR det skall säkras finns det väl bara riktlinjer men inga direkta regler vad jag vet.

Nimajneb skrev:
Det finns väl lagstadgade krav på vad lastsäkringen skall klara i sido, broms o accelerationskrafter samt att det skall vara "säkert lastat". Uppfyller man inte detta så åker man på böter.
Ska man åka båt så finns det väl ytterligare krav.

Däremot HUR det skall säkras finns det väl bara riktlinjer men inga direkta regler vad jag vet.
nej, det finns inga sådana just nu:
Transportstyrelsen skrev:
Regler för lastsäkring
•I april 2009 infördes möjligheten att få ett godkännande av tunga fordon enligt det nya ramdirektivet 2007/46 EG. I samband med detta var man tvungen att ta bort några nationella särkrav, däribland de nationella lastsäkringskraven TSVFS 1978:9. Föreskriften innehöll krav på förstörande provning av framstammar, mellanvägar, främre skåpväggar och surrningspunkter. Dessutom fanns krav på provning/beräkning av lastplan, hyllor, fästanordning för lastbärare mm.
Nuläget
•Något EG direktiv eller ECE reglemente som motsvarar TSVFS 1978:9 finns inte i dagsläget. De flesta lastbilar och släp levereras till kund med lastsäkringsutrustning motsvarande de krav som fanns innan april 2009.

Pratar vi förbi varandra nu.

Jag pratar om kravet som föraren har på sig att lastsäkra godset, det EU direktiv som du hänvisar till handlar väl om krav för typgodkännande.
:S

Nimajneb skrev:
Pratar vi förbi varandra nu.

Jag pratar om kravet som föraren har på sig att lastsäkra godset, det EU direktiv som du hänvisar till handlar väl om krav för typgodkännande.
:S
Det finns inga krav på utformningen av den fasta lastsäkringsutsrustningen sedan TSVFS 1978:9 upphörde, men för säkring av last finns det föreskrifter VVFS 1998:95 som man läsa i en mer lätthanterlig form här : http://www.yrkestrafiken.se/Global/Broschyrer/sakring_av_last.pdf

Redigerat:
H
Detta medför att en chaufför som kör en bil som är besiktigad efter 14/4 -2009 kan anse att han kör ett fordon utan framstam och måste då lastsäkra för hela lastens vikt framåt. Dessutom så måste lastsäkringen gå ner till lastbilens huvudram. Detta verkar inte klokt. Måste finnas en övergångsbestämmelse. Normalt så säkras inte lasten om man har lämmar runt om och endast 1 pall högt.
Skulle vara intressant och se hur en grusbilschaufför ska lastsäkra sitt gruslast då inte framstammen får användas.

Gilbert,
kan du summera vad kostnaden blev?
I ett inlägg i början av tråden skriver du att ett "svenskköpt" släp kostar knappt 50000 och att motsvarande i Tyskland kostar 29000+transport och registrering.

Håller kalkylen? Några tusen för transporten och ett par tusen för pappersarbetet och registreringen här hemma plus eventuellt en 7-13 polig adapter.

Jag är också sugen på ett rejält släp. Mitt 750 kg Reko har sett sina bästa dagar...

hokanp skrev:
Detta medför att en chaufför som kör en bil som är besiktigad efter 14/4 -2009 kan anse att han kör ett fordon utan framstam och måste då lastsäkra för hela lastens vikt framåt. Dessutom så måste lastsäkringen gå ner till lastbilens huvudram. Detta verkar inte klokt. Måste finnas en övergångsbestämmelse. Normalt så säkras inte lasten om man har lämmar runt om och endast 1 pall högt.
Skulle vara intressant och se hur en grusbilschaufför ska lastsäkra sitt gruslast då inte framstammen får användas.
Varför menar du att inte framstammen får användas? Bara för att det inte finns något regelverk att typa efter betyder väl inte det att öglor etc inte får användas? Det rimliga är ju att det är upp till föraren att tillse att öglor etc håller för lagstadgad lastsäkring. Utan typregler kan det ju iofs vara svårt att bevisa att så är fallet, men ändå....?

Kaftan, tack för informationen om däcken - den svenska marknaden har lite "annorlunda" priser på dessa produkter..

anden213 skrev:
Gilbert,
kan du summera vad kostnaden blev?
I ett inlägg i början av tråden skriver du att ett "svenskköpt" släp kostar knappt 50000 och att motsvarande i Tyskland kostar 29000+transport och registrering.

Håller kalkylen? Några tusen för transporten och ett par tusen för pappersarbetet och registreringen här hemma plus eventuellt en 7-13 polig adapter.

Jag är också sugen på ett rejält släp. Mitt 750 kg Reko har sett sina bästa dagar...
För mig kommer det att kosta just över 5000 för transport och svensk inreggning att lägga på det tyska inköpspriset, men då är ju transporten en sån där grej som både kan lösas dyrare och billigare beroende på kontakter, vart man bor, ev möjligheter till samfrakt, hur mycket man tycker att släphämtningen får kosta om man handlar en massa annat när man ändå är i Tyskland och så vidare, det kan med andra ord bli ganska varierande kostnad på just transportbiten.

Lägger man på de pengarna man kommer fram till på de tyska inköpspriserna ser man ganska snart att det är på stora släpvagnar med hög totalvikt det går att spara en slant, enkelaxlat, obromsat och smått finns det ingen ekonomisk motivering att köpa i utlandet om man har någon transportkostnad att tala om. Sen tillkommer ju lite "osynliga" kostnader, som tex den lediga dagen och milen till regbesiktningen och liknande, men det får nog gå på nöjeskontot :-)

Adapter är inga pengar att tala om, om behovet finns går det säkert förhandla in ett stickproppsbyte eller en adapter i köpet.

Säkraste sättet att ta reda på om man finner ekonomi i det hela är väl att göra en personlig kalkyl, de summor som är spikade är väl egentligen bara de kostnader den svenska registreringen kostar, dvs 1990kr med reservation för att jag missat någon kostnad. På en vecka till kan jag nog lämna en mer definitiv prisbild då jag bör ha skyltar på släpen vid det laget.

kaftan skrev:
Hi there,

excuse writing in english, i read and speak swedish. I enquired about an Ifor Williams Trailer a few years ago a LM166 they wanted I believe 49,000kr for that that was just the bed nothing else.......
För att kanske fylla på med lite till matnyttigheter i tråden kanske du skulle kunna gå igenom hur man går tillväga för att plocka ut en släpvagn från UK? Såvitt jag förstår har släpvagnar i UK ingen egen registrering eller regbevis, utan man drar runt på dem med en dublett av dragfordonets nummerplåtar?

Milkshaken
Excuse me...:)" they fitted dubbdäck on an ...... they fitted spikes on an ..." " and was told by the däckmafia that only.......and was told by the tyremafia that only....." " I wrote my own intyg for that....... I wrote my own document for that....."

Now, i hope you enjoy to stay..... / Milkman...

Idag blev det registreringsbesiktat med det utfall jag räknat med, dvs godkänt så nu kan jag nog räkna det här lilla importprojektet som avslutat. De papper jag hade med, bromsberäkning samt kopior på CoC och Zulassungsbescheinigung verkade fullt tillräckligt, inga oförutsedda avgifter tillkom heller.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.