Milkshaken
Lite kuriosa till... Om du är orolig för hur den beter sig, så kan du kolla på ALKO TC... Antisladd för släp och husvagnar. Då krävs det dessutom 13-kontakt.
 
Vilken massa flumprat i denna tråd - var är bilderna på den nya feta släpvagnen?

4794-19-pointlesswithoutpics.jpg

Nu vill vi se lite släp-porn.
 
Redigerat:
  • Gilla
hampusbp och 2 till
  • Laddar…
Fett och fett, här står de iaf i väntan på avklarad ursprungskontroll och regbesiktning.
 
  • IMGP2007s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahaa jag visste väl att det fanns något intressantare att titta på än 13 poliga kontakter. Ett PSX3000 med 4m flak och ett AMT? Ska inte vara några problem att få igenom dessa vagnar, mitt PSX3000 är köpt i holland av förra ägaren.

Grattis!
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Ahaa jag visste väl att det fanns något intressantare att titta på än 13 poliga kontakter. Ett PSX3000 med 4m flak och ett AMT? Ska inte vara några problem att få igenom dessa vagnar, mitt PSX3000 är köpt i holland av förra ägaren.

Grattis!
Tack,
Det är "bara" en PSX2000, men skillnaderna förutom axlarna (2x1300 på 2000) och hjulen är små. AMT-släpen är även det en 2000. Jag tycker inte det borde vara några problem då de verkar vara enda släpvagnstillverkaren som utfärdar CoC-dokument och säljaren i övrigt verkade vara väl insatt i de dokument som krävdes för en lyckad export/import.
 
H
Besiktigade min Anssems PSX1300 för första gången. SBP kommenterade lampornas placering med att detta ser inte rätt ut. Original svarade jag och då nämde de att importören har fixat intyg för ala Anssems släpar och det kan reggas utan besök på SBP.

Mycket bra släp.
 
Milkshaken
vaddå inte ser bra ut...? Dom reglerna som finns är ju dom som finns i EU.... Max 30 cm, utanför, och Positionslyse på sidan.... det är det enda... Broms, park och körlyse baktill.... Vitt eller oranget framåt.....
 
H
Milkshaken skrev:
vaddå inte ser bra ut...? Dom reglerna som finns är ju dom som finns i EU.... Max 30 cm, utanför, och Positionslyse på sidan.... det är det enda... Broms, park och körlyse baktill.... Vitt eller oranget framåt.....
Nu var det placeringen av possitionslamporna som de tyckte satt för långt in. Och jag håller med dem. PSX är låg och lampor som sitter inne på ramen syns dåligt
 
Å andra sidan förblir lamporna hela eftersom det är nästan omöjligt att ha sönder dom av misstag. Däremot kan jag tipsa er om att göra lite service på de vita positionsljusen som lyser framåt - dom fylls gärna med grus/vägdamm efter ett tag.

Gilbert - varför valde du föresten AMT före MSX? MSXen kanske bara finns i 3000kg totalvikt föresten....
 
MathiasS skrev:
...
Gilbert - varför valde du föresten AMT före MSX? MSXen kanske bara finns i 3000kg totalvikt föresten....
Inte mitt val, inte min släp, jag har bara vårdnaden om den åt en av svågrarna tills den är klar för trafik, men MSX finns helt riktigt bara som 3000kg och han som ska ha den ville ha en klassisk släp med "svenska" lämmar, och ska man ha lämmar på en MSX blir det rejält mycket dyrare, samt att bristen på gångjärn på lämmarna och invändiga bindmöjligheter förefaller lite opraktisk. AMT verkar för övrigt även den vara en utsökt välbyggd släp där det tänkts en hel del längre än vad man ser på motsvarande svenska vagnar, det enda som det är lite sämre om är nog bara invändiga bindöglor, men relativt enkelt att fixa jämfört med en MSX. Min drömsläp i nuläget vore nog en PSX, precis som jag har, men med MSX-hjul och ramperna från AMT infällda under flaket, de på MSX är betydligt klumpigare, ja jag tar nog förresten vinschen och det fällbara stödhjulet från AMT när jag ändå håller på också :-)
 
Titta ja, listigt stödhjul på AMTn.... Det är faktiskt ivägen ibland när man kör virke så det är ingen dum ide. Har tittat på ramper till PSXen (köper du nytt kan du ju faktiskt få det med ramphållare) men ramper som pallar en minigrävare på ett par ton är så satans dyra att det aldrig blivit något av det. Skulle vara smidigt att kunna transportera minigrävare etc med eget släp ibland.
 
MathiasS skrev:
Titta ja, listigt stödhjul på AMTn.... Det är faktiskt ivägen ibland när man kör virke så det är ingen dum ide. Har tittat på ramper till PSXen (köper du nytt kan du ju faktiskt få det med ramphållare) men ramper som pallar en minigrävare på ett par ton är så satans dyra att det aldrig blivit något av det. Skulle vara smidigt att kunna transportera minigrävare etc med eget släp ibland.
På KSX kan man få ramplådor, jag har inte sett det till PSX. Ramper av något slag ska det bli till min PSX, blir nog två uppsättningar, en för skoter och en för annat, har ögonen på en hög med begagnade pallställ som nog kan bli nåt hyfsat med lite svetsning, och skoterramperna blir nog nåt enkelt i trä. Räknar med att göra nån enkelt löstagbar "contraption" med ett vinkeljärn i bakänden att hänga ramperna på. Just för att ev kunna lasta nån liten grävmaskin eller liknande valde jag att utrusta släpen med nedfällbara utskruvbara stödben i bakänden, så man tar bort lite brytkrafter mot framänden...räknar även med att de ska vara användbara vid däcksbyten också :-)
 
  • Gilla
305
  • Laddar…
Rätt av dig angående ramplådorna, jag blandade ihop det med gallret man kan få monterat längst fram på vagnen.
 
Då det nu gått så långt med det här lilla projektet att endast regbesiktningen återstår tänkte jag ge mig i kast med att gå igenom förfarandet punkt för punkt.

Först och främst köper man en släpvagn i utlandet, tex som i mitt fall Tyskland, jag utgår därför från mitt köp där. De dokument som ska finnas med är : CoC-dokument alternativt Tillverkarintyg, ett dokument där släpvagnstillverkaren intygar att släpen är godkänd för trafik enligt gällande EU-lagstiftning.
En köpehandling där det ska framgå vad som är köpt, chassienummer och ev registreringsnummer, säljare samt köpare.
Tyskt registreringsbevis,(Zulassungsbescheinigung) jag fick med del 2 (teile II) som motsvarar vår gula del i det svenska regbeviset, del 1, som motsvarar våran blåa del ska finnas med om det gäller begagnade fordon, men för nya oregistrerade fordon finns det tydligen ingen del 1.
Bromsberäkningspapper, i mitt fall 15 faxade sidor från släptillverkaren där specifikationerna för de i bromsanordningen ingående delarna samt en beräkning av hur de bör samverka ingår.

Nästa steg blir att ta hem släpen, jag fick med paketet med två släpar som returfrakt med en som exporterar gamla 60-70-talsbilar till Europa. Billigare och mindre tidsödande än att hämta själv för mig, men bor man längre söderut kan jag tänka mig att självhämtningsalternativet är mer attraktivt. Även omän jag tillägnat mig de teoretiska kunskaperna går inte in på hur en hämtning går till då jag inte genomfört en sådan rent praktiskt.

När man väl har sin släpvagn hemma ska man ansöka om ursprungskontroll, jag gjorde det via transportstyrelsens hemsida, och fick efter det ett färdigt dokument att skriva ut och underteckna, samt betalningsuppgifter för de 700kr som ursprungskontrollen kostar. Sen var det bara att betala och skicka in den undertecknade ansökan tillsammans med Zulassungsbescheinigung teile II och CoC-dokumentet i original, samt en kopia på köpehandlingen till Transportstyrelsen och luta sig tillbaka i väntan på godkännandebrevet.

När brevet om godkänd ursprungskontroll kommer, för mig tog det 12 dagar från ansökan tills det låg i postlådan, får man boka tid för registreringsbesiktning. I brevet hänvisas till Swedac som kan tala om vilka företag man kan vända sig till, men då konkurrensen inom det området inte riktigt tagit fart ännu ringde jag direkt till Svensk Bilprovning.

Till regbesiktningen ska följande dokument följa med:Bromsberäkning, instruktionsbok, CoC-dokument samt om man inte kommer med fordonet personligen, en fullmakt att man får registreringsbesiktiga släpvagnen för den som står som ägare. CoC-dokumentet blev jag lite osäker på då det krävdes, och skickades in i original till ursprungskontrollen, men kopia finns, och originalet har ju transportstyrelsen så jag kan inte se att det ska bjuda några problem.

Efter genomförd regbesiktning återstår bara att åka hem, och vänta på sin nummerplåt och sitt regbevis så är släpen slutligen klar för bruk.

I övrigt kan jag väl säga att det tagit någon vecka längre än vad jag hade velat, först lyckades säljaren sälja slut på ena släpmodellen mellan att jag lade ordern, då det fanns 3 kvar, och att de började behandla min order vilket fördröjde det hela ett par veckor, och sen när släparna väl var klara att hämtas hade transportören ingen körning förrän veckan efter, sen tar ju den svenska byråkratin en del tid också, men totalt sett så har det gått ungefär som beräknat.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Suveränt! d^_^b
Nu vet jag i detalj hur jag ska gå tillväga när det blir dags att skaffa släp, det kanske blir kombinerat med en övrig shoppingrunda när man ändå har ett släp att lasta på...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.