139 659 läst ·
474 svar
140k läst
474 svar
Importera släpvagn från EU-land
Jag har själv en ny 4P och den har inte stötdämpare så jag tror du har fel, de enda nyare vagnar jag sett som har stötdämpare har varit "proffs"-vagnar i den högre prisklassen. (Typ Lööve proffsvagnar osv.)Gilbert skrev:
Jag har en 4P, men en -00, den har stötdämpare, och även den -04a vi har på jobbet har dämpare så det kan ju vara nåt relativt nytt påfund, kanske nån regellättnad som efter EU-inträdet implementerats på senare år. De nyare jag dragit runt på har varit just sådana i den högre prisklassen, så jag har nog helt enkelt inte hängt med i utvecklingenJesca_j skrev:
Såja, studieresa på hojen till tyskland och holland utförd och min opinion har vänt från den tilltänkta kärran till något lite annorlunda främst pga att det såg väldigt lågt ut mellan "dragstången" och marken med 10" hjul, med det relativt stora avståndet mellan kulhandske och första hjulaxeln finns det nog rätt stor risk att det tar i i ojämnheter. Så nu återstår "bara" att lösa transportfrågan och ta det slutgiltiga beslutet. Köra själv går ju, men det kommer att kosta i runda slängar 10000 och 4 dagar så om man hittar nån som ska ha sig en returfrakt från tyskland torde det gå att spara någon tusenlapp och slippa göra resan.
Tillbaka på ruta 1 då.
Jag tror dock att du "ganska" lätt skulle kunna få tag i någon som, om kärran fanns i nordtyskland, skulle kunna ta med den tillbaka hem till Sydsverige från en shoppingresa..... Skönt att slippa dra ner ett tomt släp.
Jag tror dock att du "ganska" lätt skulle kunna få tag i någon som, om kärran fanns i nordtyskland, skulle kunna ta med den tillbaka hem till Sydsverige från en shoppingresa..... Skönt att slippa dra ner ett tomt släp.
Onej, jag är många rutor framåt från ett
Har ju kommit fram till att helsingborg-puttgarden nog är resvägen, jag vet var de ska inköpas, men jag tror nog det blir svårare att hitta nån som vill hämta tre släpar staplade på varandra och åka och exportregistrera den understa i tyskland, sen så spelar det nog inte så stor roll om man ändå ska köra ner till söder om man åker de sista 35-40 milen ner till tyskland på egen hand så kan man ju handla på sig sin ranson också, allt för att få till en hyfsat ekonomisk resa 
Det har ju inte stått riktigt still med det här lilla projektet heller, inom en inte alltför fjärran framtid hoppas jag kunna köra en liten steg för steg-genomgång av hur det funkar att göra nåt sånt här.
En skitgrej förvisso men ack så viktig.... Kolla vad det är för elkontakt på kärran... Det blir allt vanligare med 13 stifts istället för 7 även på släpvagnar. Vad har du för kontakt på dragbilen? Adapter finns för bil 7- släp13... men vet inte om det finns för tvärtom.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det finns adaptrar men de kostar...
På Skodas hemsida så kostar en 13-7 adapter 150 kr och en 7-13 adapter kostar 1250 kr!
Jag har inte hittat en 7-13 adapter på något annat ställe heller.
På Skodas hemsida så kostar en 13-7 adapter 150 kr och en 7-13 adapter kostar 1250 kr!
Jag har inte hittat en 7-13 adapter på något annat ställe heller.
Jag har kört med bilar med 13 på bilen och svenska släp med 7 sedan år 2000.
Den adaptern brukar jag köpa på Mekonomen (håller bara 3-4 år) o kostar inte speciellt mycket.
Kanske Mekonomen även har den andra varianten.
Den adaptern brukar jag köpa på Mekonomen (håller bara 3-4 år) o kostar inte speciellt mycket.
Kanske Mekonomen även har den andra varianten.
Det förefaller som det fortfarande är standard med 7 på släpvagnar, utom en del modeller som har eltipp och vill ha en ladsladd till batteriet. De flesta släpsäljare byter ut till 13 om man vill för en måttlig kostnad, oftast går det nog förhandla med i priset.Milkshaken skrev:
1250 för en 7 till 13 lät horribelt dyrt: http://cgi.ebay.de/Anhangeradapter-...=PKW_Anhänger_Ersatzteile&hash=item27b595563b