Gilbert skrev:
Allt svenskbyggt normalt(4P, 3S, ÅTM mfl) jag dragit runt på har haft stötdämpare.
De flesta normala släpkärror har inte stötdämpare. De har en fjädrande gummitorsionsaxel.
.
 
somelvis skrev:
De flesta normala släpkärror har inte stötdämpare. De har en fjädrande gummitorsionsaxel.
.
Och jag vidhåller att allt normalt jag dragit runt på har haft stötdämpare, naturligtvis i kombination med gummitorsionsfjädringen.
 
Gilbert skrev:
Allt svenskbyggt normalt(4P, 3S, ÅTM mfl) jag dragit runt på har haft stötdämpare.
Jag har själv en ny 4P och den har inte stötdämpare så jag tror du har fel, de enda nyare vagnar jag sett som har stötdämpare har varit "proffs"-vagnar i den högre prisklassen. (Typ Lööve proffsvagnar osv.)
 
Jesca_j skrev:
Jag har själv en ny 4P och den har inte stötdämpare så jag tror du har fel, de enda nyare vagnar jag sett som har stötdämpare har varit "proffs"-vagnar i den högre prisklassen. (Typ Lööve proffsvagnar osv.)
Jag har en 4P, men en -00, den har stötdämpare, och även den -04a vi har på jobbet har dämpare så det kan ju vara nåt relativt nytt påfund, kanske nån regellättnad som efter EU-inträdet implementerats på senare år. De nyare jag dragit runt på har varit just sådana i den högre prisklassen, så jag har nog helt enkelt inte hängt med i utvecklingen :-) Nåja, då kan man ju kanske börja utan dämpare, och blir det svajigt och gungigt får man helt enkelt komplettera upp...
 
Det är bara riktigt dyra vagnar som har stötdämpare. Allt billigt kör med endast gummifjädrad axel.
Sannolikheten att träffa på en stötdämpare på en släpkärra ökar också med kärrans vikt.
 
Såja, studieresa på hojen till tyskland och holland utförd och min opinion har vänt från den tilltänkta kärran till något lite annorlunda främst pga att det såg väldigt lågt ut mellan "dragstången" och marken med 10" hjul, med det relativt stora avståndet mellan kulhandske och första hjulaxeln finns det nog rätt stor risk att det tar i i ojämnheter. Så nu återstår "bara" att lösa transportfrågan och ta det slutgiltiga beslutet. Köra själv går ju, men det kommer att kosta i runda slängar 10000 och 4 dagar så om man hittar nån som ska ha sig en returfrakt från tyskland torde det gå att spara någon tusenlapp och slippa göra resan.
 
Tillbaka på ruta 1 då.

Jag tror dock att du "ganska" lätt skulle kunna få tag i någon som, om kärran fanns i nordtyskland, skulle kunna ta med den tillbaka hem till Sydsverige från en shoppingresa..... Skönt att slippa dra ner ett tomt släp.
 
Onej, jag är många rutor framåt från ett :-) Har ju kommit fram till att helsingborg-puttgarden nog är resvägen, jag vet var de ska inköpas, men jag tror nog det blir svårare att hitta nån som vill hämta tre släpar staplade på varandra och åka och exportregistrera den understa i tyskland, sen så spelar det nog inte så stor roll om man ändå ska köra ner till söder om man åker de sista 35-40 milen ner till tyskland på egen hand så kan man ju handla på sig sin ranson också, allt för att få till en hyfsat ekonomisk resa :-)
 
Det har ju inte stått riktigt still med det här lilla projektet heller, inom en inte alltför fjärran framtid hoppas jag kunna köra en liten steg för steg-genomgång av hur det funkar att göra nåt sånt här.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Milkshaken
Så du e på väg ner nu då alltså?
 
Milkshaken
En skitgrej förvisso men ack så viktig.... Kolla vad det är för elkontakt på kärran... Det blir allt vanligare med 13 stifts istället för 7 även på släpvagnar. Vad har du för kontakt på dragbilen? Adapter finns för bil 7- släp13... men vet inte om det finns för tvärtom.
 
Det finns adaptrar men de kostar...

På Skodas hemsida så kostar en 13-7 adapter 150 kr och en 7-13 adapter kostar 1250 kr!

Jag har inte hittat en 7-13 adapter på något annat ställe heller.
 
Jag har kört med bilar med 13 på bilen och svenska släp med 7 sedan år 2000.
Den adaptern brukar jag köpa på Mekonomen (håller bara 3-4 år) o kostar inte speciellt mycket.

Kanske Mekonomen även har den andra varianten.
 
Milkshaken skrev:
En skitgrej förvisso men ack så viktig.... Kolla vad det är för elkontakt på kärran... Det blir allt vanligare med 13 stifts istället för 7 även på släpvagnar. Vad har du för kontakt på dragbilen? Adapter finns för bil 7- släp13... men vet inte om det finns för tvärtom.
Det förefaller som det fortfarande är standard med 7 på släpvagnar, utom en del modeller som har eltipp och vill ha en ladsladd till batteriet. De flesta släpsäljare byter ut till 13 om man vill för en måttlig kostnad, oftast går det nog förhandla med i priset.

1250 för en 7 till 13 lät horribelt dyrt: http://cgi.ebay.de/Anhangeradapter-...=PKW_Anhänger_Ersatzteile&hash=item27b595563b
 
Milkshaken skrev:
Så du e på väg ner nu då alltså?
Nej, du vet det där om berg och nån islamistprofet, jag anlade ett skägg och, ja, mer information kommer senare ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.