139 614 läst ·
474 svar
140k läst
474 svar
Importera släpvagn från EU-land
Ser ut som om det är lite grövre tjocklek på din infästningsplåt än den som jag har på släpet. Och det påverkar ju en del när det gäller styvheten. Nu var det främst när det var den 7-poliga kontakten som man upplevde fästet som vekt. Den 13-poliga "trycker" man ju inte in riktigt som man gör mad en 7-polig. Men staget är gott att ha på vårt fäste men kan kanske vara i vägen för någon annan.
Kan jag väcka liv i den här gamla tråden som inspirerade mig att försöka mig på en import av ett nytt släp via Tyskland.
Släpet var förvisso bara ca 10.000-12.000 billigare i Tyskland, så det handlade kanske inte så mycket om en besparing som en kul erfarenhet och ’betald’ minisemester i bästa fall.
Hitta släp, köpa, få rätt handlingar från återförsäljaren var en barnlek. Väl på plats i Bremen var det således dags att åka och export registrera, få en plåt etc. Hade läst här att det rörde sig om 1-2 timmar byråkrati och sedan hade man sin plåt i hand och kunde åka hem igen.
Min upplevelse blev en annan. Första besöket på KFZ-Zulassungsstelle var att få en utskällning på Tyska! Jag fattade just ingenting, men en äldre herre översatte och sa att hon skrek åt mig att jag behövde boka tid två månader i förväg! Minst! Försökte påtala att det rörde sig om export, och det gjorde damen än argare.
Såg mig besegrad och tänkte, jag åker till nästa och kollar där. Blev inte utskälld, men förboka två månader innan krävdes… Hepp…
Satte mig i bilen för att åka till tredje stället, men insåg halvvägs att det här är lönlöst. Jag kommer få samma svar där med. Tog in på hotell istället och konfererade med min tyska komlega från München om alternativ.
Vi kom samtidigt fram till att det fanns en privat firma i Bremen som gjorde reklam om att ’slippa all myndighetsbyråkrati’ och ’slipp långa väntetider’. Vilken musik för mina öron! Dom kommer att lösa biffen!
Nästa dag - åker till den privata firman och rycker i dörren när dom öppnar. Dom kan hjälpa om jag jar ’minst en vecka’ på pappersarbetet och ungefär lika lång tid för att få export-plåten. Ridå ner… Gick ut i bilen och gav upp.
Hem till Sverige utan släp, och börja jaga tag i en speditör som kan ta hem släpet åt mig. Det blev till slut min lösning, och något billigare släp blev det såklart inte. Fick dock en minisemester och en god insyn i tysk byråkrati, samt en rejäl utskällning
Släpet var förvisso bara ca 10.000-12.000 billigare i Tyskland, så det handlade kanske inte så mycket om en besparing som en kul erfarenhet och ’betald’ minisemester i bästa fall.
Hitta släp, köpa, få rätt handlingar från återförsäljaren var en barnlek. Väl på plats i Bremen var det således dags att åka och export registrera, få en plåt etc. Hade läst här att det rörde sig om 1-2 timmar byråkrati och sedan hade man sin plåt i hand och kunde åka hem igen.
Min upplevelse blev en annan. Första besöket på KFZ-Zulassungsstelle var att få en utskällning på Tyska! Jag fattade just ingenting, men en äldre herre översatte och sa att hon skrek åt mig att jag behövde boka tid två månader i förväg! Minst! Försökte påtala att det rörde sig om export, och det gjorde damen än argare.
Såg mig besegrad och tänkte, jag åker till nästa och kollar där. Blev inte utskälld, men förboka två månader innan krävdes… Hepp…
Satte mig i bilen för att åka till tredje stället, men insåg halvvägs att det här är lönlöst. Jag kommer få samma svar där med. Tog in på hotell istället och konfererade med min tyska komlega från München om alternativ.
Vi kom samtidigt fram till att det fanns en privat firma i Bremen som gjorde reklam om att ’slippa all myndighetsbyråkrati’ och ’slipp långa väntetider’. Vilken musik för mina öron! Dom kommer att lösa biffen!
Nästa dag - åker till den privata firman och rycker i dörren när dom öppnar. Dom kan hjälpa om jag jar ’minst en vecka’ på pappersarbetet och ungefär lika lång tid för att få export-plåten. Ridå ner… Gick ut i bilen och gav upp.
Hem till Sverige utan släp, och börja jaga tag i en speditör som kan ta hem släpet åt mig. Det blev till slut min lösning, och något billigare släp blev det såklart inte. Fick dock en minisemester och en god insyn i tysk byråkrati, samt en rejäl utskällning
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Importera modulhus från Polen
Fritidshus -
Isolera släpvagn/trailer underifrån
Isolering -
Importera enheter från Home Assistant till Homey
Villalarm & Hemautomation -
Importera paneler från kina moms?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Tips kring varifrån som är bäst att importera en Anssems släpvagn?
Verktyg & Maskiner

