Ett litet tips kanske: Det är ju jäkligt fin euro-kurs just nu så att ta hem ett släp från tuskland/holland är antagligen en bra affär, men jag skulle nog också kolla vad man kan köpa Ifor-släpen för i England. Riktigt fina släp och pundet är det ju kanonkurs på just nu.... Deras flatbed-släp är grymma och biltrailersarna är ännu finare.... Dock verkar dom har lite högre tjänstevikt än Anssems-släpen vilket inte är någon fördel...

anden213 skrev:
Jag har för övrigt inget att sätta fast garageportarna i, men det kanske får plats ett garage på det nya jättesläpet?!

Bevisligen är det för sent för att skriva vettiga inlägg, bäst jag loggar ut...
Sätta fast portarna? Du ska ju sätta fast dom i det nya släpet. Behövs inget garage för det.

Engelsmännen, tex ifor williams och indespension, har en förkärlek till udda bultmönster, tex 5/6,5", så det kan ju vara värt att tänka på.

Har funderat på ett släp ett tag och detta var en möjlighet jag inte tänkt på. Ett PSX 3000-325 skulle funka...

Vad är det för koppling på dessa och vad är det för fälgar? Det är väl knappast Opel 4-bult om de skall klara 3 ton.

Har tittat på att hämta hem en skjutport från Tyskland och då kunde detta blir en trevlig lösning. :)

Redigerat:
Alla rörliga detaljer kommer från ALKO (alxlar, påskjutsbroms, stödhjul, kulkoppling) och det sitter en 50mm handske på släpen (finns ingen anledning att använda något annat på släp upp till 3500kg längre).

Bultcirkel har jag inte koll på, men det är 5-bultat 13".

Jag tror att på PSX2000 sitter det vanliga däck, medan det på PSX3000 körs med C däck för att klara vikten. Det kanske innebär en fördyring för vinterdäck etc, men med hur mycket har jag inte koll på.

Mercedesbultning är det på PSX3000, dvs 5/112.

Tack för infon om hjul mm!

Har haft lite kontakt med Aluliner och de har blivit av med agenturen på Anssems. Så de enda vagnar de kunde erbjuda nu var de som de har i lager. De kunde inte heller ordna så vagnar som finns i lager i Berlin gick att få till Hamburg. :(

Håller nu på att se om en firma Lehwald kan hjälpa mig med papper osv. De ligger tyvärr 30mil från Hamburg där jag har vänner vi tänkte passa på att besöka så det blir lite logistik att lösa om de är villiga att hjälpa till med papper och registrering.

Vad jag kunnat komma fram till är det en PSX3000-325 som är lämplig för mig då jag inte har behov av ett 4m och 305 var 20cm smalare.

Har ni andra köpt till stötdämpare?

anden213 skrev:
Jag tror att på PSX2000 sitter det vanliga däck, medan det på PSX3000 körs med C däck för att klara vikten. Det kanske innebär en fördyring för vinterdäck etc, men med hur mycket har jag inte koll på.
Ja det sitter c däck på 3000-släpet och ja det blir dyrare med vinterdäck. Jag kör med åretruntdäck. Priserna på däck i UK är dock helt annorlunda än här hemma, speciellt på dessa lite ovanligare däck.

Robert, mitt släp har stötdämpare. Hur det skulle funka utan vet jag inte men helt klart är att släpet är rätt stötigt vid låglast och går perfekt med ett ton eller mer på flaket....

Redigerat:
Vad gäller tillval som diskuterades ovan så saknar jag två saker på mitt släp.

1. Ramper som fixar en 2,5t minigrävare. Skitdyrt att köpa i efterhand.
2. Öglor att surra tyngre saker (dvs minigrävare) i uppe på flaket. Jag tror att senare årsmodeller av psx3000 har dessa öglor i hörnstolparna - mitt släp saknar detta.

Robert-san01 skrev:
....
Håller nu på att se om en firma Lehwald kan hjälpa mig med papper osv. De ligger tyvärr 30mil från Hamburg där jag har vänner vi tänkte passa på att besöka så det blir lite logistik att lösa om de är villiga att hjälpa till med papper och registrering.
....
Jag kan föreslå ett annat alternativ, nämligen P+P anhänger i Bassum, jag har själv varit förbi där, och de var solklart mindre exportvana är Kröger, men troligen inte mindre exportvana än Lehwald, plus att de ligger i Bassum, det vill säga ungefär hälften så långt från Hamburg som Lehwald i Marl. Jag fick prata med en där som pratade helt ok engelska, han kan ha hetat Simon, men jag ska inte svära på det. Hursomhelst så viftade de med rätt papper när jag frågade vilka papper som följde med, så med lite dubbelkollande kan du nog vara rätt säker att få rätt.

MathiasS skrev:
Vad gäller tillval som diskuterades ovan så saknar jag två saker på mitt släp.

1. Ramper som fixar en 2,5t minigrävare. Skitdyrt att köpa i efterhand.
2. Öglor att surra tyngre saker (dvs minigrävare) i uppe på flaket. Jag tror att senare årsmodeller av psx3000 har dessa öglor i hörnstolparna - mitt släp saknar detta.
Jag har öglorna i hörnstolparna, så det är nog precis som du säger.

Min 2000 har inte dämpare, och min upplevelse är väl ungefär likadan, lite stötig med lite last och går bättre med typ 5-600kg på. Stötdämparna är ett tillbehör för att tillsammans med en sån där stabiliseringskulkoppling göra släpen Tempo100-godkänd, så man får dra den i 100 på tyska Autobahn. Känns lite överkurs för oss 80-människor.

Redigerat:
Tack för tipset om P+P, får maila och ringa dem och se vad de säger.

Ramper hade vart bra. Verkar dock inte som Anssems har det som tillval med hållare under bordet så då spelar det ingen roll. Stötdämpare verkar inte vara standard och det kan vara trevligt att slippa montera om det blir 100km/h i Sverige också för släp.

Hoppas bara Lehnwald är sugna på att sälja...

Satsa på stötdämpare. Vem kör i 80 bara för att man har släpvagn bakom. Takbox eller släpvagn= fri fart.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Om man kör hem släpet själv. Måste man ha interim skyltar när man kommer till Sverige, eller räcker det med de tyska exportskyltarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.